گروه بورس-علیرضا باغانی:مدیر مالی شرکت سرمایه‌گذاری توس‌گستر اعلام کرد: «وتوس» درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های خود را برای سال مالی منتهی به 31 شهریور 87 محقق خواهد کرد.

اخوان در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که از ۵/۹میلیارد تومان درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها برای سال مالی ۸۷، در پایان ۸ ماهه (۳۱/۲/۸۷) تنها ۲/۱میلیارد تومان محقق شده و آیا با توجه به این پوشش، این درآمد پیش‌بینی شده تحقق می‌یابد، گفت: به طور قطع توس‌گستر در پایان سال مالی خود به این درآمد ۵/۹میلیارد تومانی دست می‌یابد و از این بابت مشکلی وجود ندارد.
به گفته وی، این درآمد از محل فروش 30درصد از برج IT مشهد به ارزش 18میلیارد تومان و شرکت آسایش‌گستر تحقق پیدا خواهد کرد. او در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه دلیل افت درآمد پیش‌بینی شده حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها از 5/9میلیارد تومان در سال 87 به 150میلیون تومان در سال 88 چیست؟ گفت: همان‌طور که اشاره شده در درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری «وتوس» در سال 87، فروش برج IT و شرکت آسایش‌گستر پیش‌بینی شده بود که محقق نیز شد، اما برای سال 88 فعلا برنامه‌ای در نظر گرفته نشده و بنابراین درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها در سطح 150میلیون تومان اعلام شده است. اخوان افزود: با فروش 30درصد از برج IT مشهد، «وتوس» 40درصد دیگر از این برج را در اختیار دارد.
مدیر مالی «وتوس» با اشاره به بحث فروش پروژه عدالت گفت: تنها ۷۰ تا ۸۰ واحد تجاری این پروژه ۳۰۰ واحدی که در نزدیکی حرم مطهر امام رضا(ع) قرار دارد باقی‌مانده، که برنامه فروش یکجا یا تدریجی آن دنبال می‌شود، ضمن اینکه پروژه امیرالمومنین هم در صورتی که مشتری مناسب داشته باشد، فروخته خواهد شد. به گفته اخوان، سیاست توس‌گستر فروش دو پروژه مزبور به صورت کلی است و در این رابطه به مشتریان تخفیف نیز داده می‌شود. مدیر مالی «وتوس» در پاسخ به این سوال که استراتژی آن شرکت برای سال ۸۸ چیست، گفت: انبوه‌سازی، مستغلات و آماده‌سازی زمین از جمله استراتژی‌های «وتوس» به شمار می‌رود، ضمن اینکه سرمایه‌گذاری ما در گستره کشور افزایش می‌یابد. وی در پایان گفت: توس‌گستر به پیش‌بینی سود ۷۲۸ریالی خود برای سالی مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۸۷ خواهد رسید.
«وتوس» 100درصدافزایش سرمایه دارد
براساس گزارش سازمان بورس و اوراق‌بهادار، سرمایه‌گذاری توسعه شهری توس‌گستر اعلام کرد: افزایش سرمایه به میزان ۱۰۰درصد در دو مرحله در دستور کار هیات‌مدیره است.
«وتوس» درآمد هر سهم سال مالی منتهی به تابستان 88 را با 200میلیارد ریال سرمایه به طور خالص مبلغ 615ریال پیش‌بینی کرده است.
همچنین پیش‌بینی عملکرد «وتوس» برای سال مالی منتهی به شهریور ۸۸ در مقایسه با عملکرد پیش‌بینی سال مالی قبل به ترتیب درآمد حاصل از فروش ۵۲درصد افزایش، بهای تمام شده ۲۰درصد افزایش، سود عملیاتی ۳۶درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات ۱۶درصد کاهش یافته است.
مطابق اطلاعات دریافتی، هیات‌مدیره در نظر دارد تقسیم 50درصد سود خالص سال‌های مالی 87 و 88 را جهت تقسیم به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.پیش‌بینی درآمد حاصل از فروش «وتوس» در پیش‌بینی عملکرد سال مالی 88 مبلغ 363میلیارد و 201میلیون ریال است. در پیش‌بینی مزبور 83میلیارد و 657میلیون ریال بابت فروش املاک، 16میلیارد ریال فروش پروژه امیرالمومنین، 76میلیارد و 143میلیون ریال بابت فروش پروژه عدالت، دو میلیارد ریال برای فروش پروژه نیایش پیش‌بینی شده است. همچنین پیش‌بینی درآمد حاصل از خرید و فروش سهام سال مالی منتهی به شهریور 88 معادل 4500میلیون ریال و درآمد حاصل از کارگزاری سهام مبلغ 1980میلیون ریال اعلام شده است.
این درحالی است که با در نظر گرفتن بهای تمام شده هر کدام از پروژه‌های مزبور، سرمایه‌گذاری توس‌گستر فروش املاک به ۶۷میلیارد و ۴۹۱میلیون ریال سود دست پیدا می‌کند که در بین پروژه‌های دیگر رقم بیشتری است. همچنین برای پروژه امیرالمومنین مبلغ ۶۳۶۵میلیون ریال سود، پروژه عدالت مبلغ ۵۹میلیارد و ۴۴۱میلیون ریال سود، پروژه مجتمع پزشکان ۱۷۲میلیون ریال سود و در پروژه نیایش مبلغ ۲۳میلیارد و ۳۵۴میلیون ریال سود پیش‌بینی کرده است. «وتوس» پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به شهریور ۸۷ را در تاریخ آبان ۸۶ مبلغ ۳۰۵ریال، در تاریخ اسفند ۸۶ مبلغ ۳۰۶ریال و در تاریخ خرداد ماه ۸۷ مبلغ ۳۱۲ و در تاریخ مرداد ماه ۸۷ مبلغ ۷۲۸ریال اعلام کرده بود که دلایل تغییر ناشی از سرمایه‌گذاری شامل فروش سهام شرکت آسایش گستر هشتم توس و ۳۰درصد از سهام شرکت بناگستران هشتم توس (پروژه مالی اقتصادی مشهد) است.