گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد حرکت سنگین معامله‌گران برای به تعادل رساندن نماد فولادخوزستان یکی از دو صف فروش سنگین گروه فولادی بود. حرکت معامله‌گران در گروه فولادی و همچنین حرکت روز گذشته در گروه سیمانی اسیر عرضه‌های خردکننده شد و نماد فولاد خوزستان در نهایت مجددا با صف فروش همراه شد. نمادهای سیمانی نیز تحت فشار عرضه سهامداران عمده با ریزش صف‌های خرید مواجه شدند. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در تحولات کلان، سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیات دولت با اهمیت از سوی کارشناسان ارزیابی شد.

مقام معظم رهبری در دیدار اعضای دولت از طرح تحول اقتصادی، به عنوان کار بزرگ دولت یاد کردند و فرمودند: «این کار بسیار مهم حتما انجام شود، اما در این روند باید از هرگونه شتاب‌زدگی مطلقا پرهیز کرد. اجرای خوب این طرح قدم بزرگی در پیشرفت کشور است، اما اجرای شتاب‌زده آن خطرها و ضررهایی به دنبال می‌آورد.» با توجه به این تعابیر انتظار می‌رود اجرای طرح تحول اقتصادی از مسیر مجلس و با بررسی جدی همراه شود.در بازار سهام، معامله‌گران شاهد تحولات جدی در بازار بودند.

این تحولات به ویژه پس از بازگشایی برخی از نمادهای دارای حق تقدم افزایش سرمایه قابل ملاحظه است. قیمت خوردن حق تقدم درسطحی معادل سهم (با احتساب یک هزار ریالی ارزش اسمی) موضوع جالب توجه‌ای را در پیش روی کارشناسان گذاشته است.

حق تقدم‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌ بازنشستگی، بانک پارسیان و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در خلال روزهای اخیر حتی فراتر از قیمت سهم نیز معامله شده‌اند که این امر علاوه بر وجود مشخصاتی نظیر دامنه نوسان ۴درصد و امکان معاملات مکرر، نشان از تمایلات نوسان‌گیری در بازار دارد. در بازار دیروز در گروه سیمانی پس از یک روز تشکیل صف‌های خرید، عدم قطعیت شایعات مطرح شده در زمینه سیمان، باعث عرضه‌های قابل ملاحظه شد که در اکثر نمادها، صف‌های خرید را از میان برد.

در گروه معدنی پس از چند روز تشکیل صف خرید، نماد چادرملو عرضه قابل ملاحظه ۸/۱میلیونی را تجربه کرد. در گروه معدنی کارشناسان تحت تاثیر سخنان دکتر صالح‌آبادی ریاست سازمان بورس اوراق بهادار قرار گرفتند.

اعلام خبر ورود همزمان ذوب‌آهن اصفهان و شرکت سنگ‌آهن مرکزی به بورس در قالب یک شرکت واحد مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. در گروه حمل‌ونقل، کشتی‌رانی جمهوری اسلامی روز گذشته شاهد بازگشایی نماد بود که جهش ۲/۱۳درصدی را با معامله ۲۸/۷ میلیون سهم تجربه کرد. کشتی‌رانی با توجه به تعدیل‌های مکرر EPS (عایدی هر سهم) در حال تبدیل به یکی از پربازه‌ترین شرکت‌های اصل ۴۴ بورس است.

در گروه پتروشیمی احمد بارول، مدیرعامل پتروشیمی آبادان، هدایت پتروشیمی اراک را به دست گرفته است. بارول پس از حضور چندماه در نیک نفت قشم راهی پتروشیمی اراک شده است.

در مجموع بازار دیروز با عرضه‌های قابل ملاحظه همراه بود که تک معامله‌گران مدافع را با مشکل مواجه کرد. از سویی با فشار به نقدینگی بازار باید منتظر تحولات آتی ماند تا دید که آیا حرکت روز گذشته معامله‌گران ادامه خواهد یافت، یا خیر. در بازار دیروز ۴/۳۰ میلیارد تومان سهم مورد معامله قرار گرفت و از ۱۴۲ نماد مورد معامله ۵۵ نماد با رشد قیمت و ۷۲ نماد با افت ارزش مواجه شدند.

شاخص نیز ۳/۳۵ واحد رشد کرد و به ۱۲هزار و ۲۴۰ واحد رسید.