گروه بورس - مدیر مالی شرکت سرمایه‌گذاری صنعتی بیمه اعلام کرد که زیان 5میلیارد تومانی پیش‌بینی شده در بودجه شرکت از محل فروش برخی از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای سال مالی منتهی به 31 شهریور 87 محقق خواهد شد.

رمضانی در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تحقق تنها دو میلیارد تومان زیان از این محل تا پایان تیرماه سال‌جاری، آیا ممکن است 3 میلیارد تومان زیان باقیمانده تحقق نیابد، گفت: این زیان پیش‌بینی شده به طور قطع تحقق پیدا می‌کند و بخش عمده‌ای از آن ناشی از فروش سهام لیزینگ صنعت و معدن و سرمایه‌گذاری پتروشیمی است. به گفته وی، سهام این دو شرکت که سال‌ها قبل خریداری شده، اخیرا با زیان فروخته شد که بر این اساس زیان 5 میلیارد تومانی «وبیمه» هم محقق می‌شود.
مدیر مالی «وبیمه» با اشاره به افزایش سود پیش‌بینی شده ناشی از سایر فعالیت‌ها از ۵/۱۱ میلیارد ریال به ۵/۴۰ میلیارد ریال از محل فروش سایر سرمایه‌گذاری‌ها از جمله سود اوراق مشارکت و فروش املاک و مستغلات گفت: سرمایه‌گذاری بیمه با اینکه در پایان دوره ۹ ماهه یک میلیارد تومان از این رقم را محقق کرد، اما با توجه به فروش برخی از املاک، رقم پیش‌بینی شده به طور قطع محقق خواهد شد و اگر در این رابطه مشکلی ایجاد شد دو منبع درآمدی دیگر پیش‌بینی شده که سود در نظر گرفته شده را پوشش خواهد داد.
رمضانی درباره سود 61 میلیارد ریالی پیش‌بینی شده در بودجه ناشی از افزایش ارزش دارایی‌های شرکت گفت: این شرکت امسال اولین پیش‌بینی سود خود را رقم 12 تومان اعلام و پس از آن این رقم را در سطح 14 تومان تعدیل کرد که از این رقم، 83 ریال سود ناشی از افزایش دارایی‌ها یا همان برگشت ذخیره‌های در نظر گرفته شده بوده است.
به گفته وی، با فروش برخی از سرمایه‌گذاری‌ها ذخیره‌های در نظر گرفته شده، برگشت خورد و در واقع آزاد می‌شود. او درباره دلایل افزایش هزینه‌های مالی شرکت برای سال مالی آینده از ۵۰۰ میلیون تومان به ۳/۲ میلیارد تومان گفت: این هزینه‌های مالی در نظر گرفته شده به دلیل طرح‌هایی است که از سیستم بانکی درخواست کرده‌ایم و موافقت این تسهیلات نیز دریافت شده است.وی گفت: با دریافت این تسهیلات سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت شرکت به سمت شرکت‌های غیربورسی سوق پیدا خواهد کرد. به گفته وی، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه بیشتر تمایل دارد تا در شرکت‌های غیربورسی سرمایه‌گذاری کند و معتقدیم که این سرمایه‌گذاری‌ها آینده خوبی دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا پیش‌بینی سود 14 تومانی شرکت محقق خواهد شد، گفت: به نظر می‌رسد با توجه به تحقق پیش‌بینی‌های انجام شده در بودجه، دستیابی به EPS اعلام شده با مشکل مواجه شود.
افزایش ۸۵میلیارد ریالی سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌های «وبیمه»
بر اساس اطلاعیه سرپرست نظارت بر ناشران اوراق بهادار، شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه پیش‌بینی سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌های سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه 88 را با 85میلیارد ریال افزایش اعلام کرده است.
«وبیمه» فروش سرمایه‌گذاری‌ها برای سال مالی ۸۷ را مبلغ ۵۰میلیارد ریال زیان پیش‌بینی کرده بود که در دوره ۹ماه منتهی به پایان خرداد ماه ۸۷، معادل ۴۰درصد این پیش‌بینی را پوشش داده است. این درحالی است که پیش‌بینی سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌های سال مالی ۸۸ را مبلغ ۳۵میلیارد ریال در نظر گرفته است.
همچنین سود پیش‌بینی شده حاصل از سایر فعالیت‌های «وبیمه» برای سال مالی جدید با کاهش روبه‌رو است. این رقم برای سال مالی 88 برابر مبلغ 38میلیارد ریال در نظر گرفته شده است. پیش‌بینی یاد شده برای سال مالی 87معادل 5/40میلیارد ریال بود. این شرکت در اطلاعیه ارسالی به سازمان بورس آورده است که سود حاصل از سایر فعالیت‌ها برای سال مالی 87 شامل سود سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت به مبلغ 5/10میلیارد ریال و سود حاصل از سرمایه‌گذاری در املاکت و مستغلات به مبلغ 30میلیارد ریال است. همچنین این پیش‌بینی برای سال مالی 88 نیز شامل سود سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت به مبلغ یک‌میلیارد ریال و سود حاصل از سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات به مبلغ 37میلیارد ریال است.در همین حال پیش‌بینی‌های عملکرد سال مالی 88 «وبیمه» حاکی از آن است که این شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را با هشت درصد افزایش در نظر گرفته است.
«وبیمه» درآمد هر سهم سال مالی ۸۸ را با سرمایه ۷۵۰میلیارد ریال مبلغ ۱۵۱ریال پیش‌بینی کرده است. این شرکت در سال مالی منتهی به پایان شهریور ۸۷، پس از یک بار تعدیل در پیش‌بینی درآمد هر سهم خود از مبلغ ۱۲۰ریال به ۱۴۰ریال، در پایان دوره ۹ماه منتهی به پایان خرداد ماه امسال با مبلغ ۶۸ریال سود به ازای هر سهم کنار گذاشت.
هیات‌مدیره «وبیمه» قصد دارد 80درصد سود پیش‌بینی شده سالانه برای سال مالی 88 را جهت تقسیم به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.«وبیمه» برای سال مالی 88، سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها را با سه درصد افزایش نسبت به سال قبل مبلغ 70میلیارد ریال پیش‌بینی کرده است. در این پیش‌بینی بالاترین میزان سود در شرکت‌های بورسی حاضر در پرتفوی «وبیمه» متعلق به سهام شرکت سایپا است. پیش‌بینی شده است سایپا بیش از 6/8میلیارد ریال سود به «وبیمه» دهد. پس از سایپا شرکت پتروشیمی خارک قرار دارد که سود حاصل از سرمایه‌گذاری «وبیمه» در این شرکت بیش از 2/7میلیارد ریال است. درصد مالکیت «وبیمه» از سهام پتروشیمی خارک برابر سه‌دهم درصد اعلام شده است. همچنین در شرکت‌های غیربورسی سرمایه‌گذاری شده از سوی «وبیمه» می‌توان به سود 6/13میلیارد ریالی شرکت خدمات مهندسی مشاور ایران اشاره کرد. میزان مالکیت «وبیمه» در این شرکت معادل 30درصد است.