ایلنا- به نظر می‌‏رسد با توجه به شرایط کنونی شرکت فولاد مبارکه در بورس و روند نزولی قیمت سهام که به خاطر صف فروش ایجاد شده، تعامل سهامدار عمده با فروشندگان می‌‏تواند مفید باشد.

علی اسلامی، کارگزار بورس اوراق بهادار با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر به چند دلیل شاهد عرضه گسترده سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان هستیم که باید به طریقی از این امر جلوگیری شود تا قیمت سهام این شرکت دچار افت بیش از این نشود و تاثیرات منفی آن دامن بورس را نگیرد.

وی خاطر نشان ساخت: با توجه به اینکه قیمت محصولات فولادی متاثر از قیمت جهانی نفت است، با افت قیمت نفت در بازار‌های جهانی افت قیمت محصولات فلزی و فولادی نیز رخ داد و همانطور که با رشد قیمت این محصولات سود زیادی برای این شرکت‌ها پیش‌‏بینی می‌‏شد، با افت قیمت این محصولات هم نگرانی از آینده سوددهی شرکت‌ها احساس شد و از آن جایی که در بازار سرمایه سهامداران به جای آنکه بر مبنای اطلاعات مالی و گزارش‌‏دهی شرکت‌ها در مورد خرید و فروش سهام تصمیم‌‏گیری کنند، بر پایه شایعات اقدام به خرید و فروش سهام می‌‏کنند، ما شاهد ایجاد صف فروش برای این سهام شده‌‏ایم.

اسلامی همچنین با اشاره به اینکه بخش عمده فروشندگان سهام را صادرکنندگانی تشکیل می‌‏دهند که این سهام به عنوان جایزه صادراتی به آنان اعطا شده، افزود: این صادرکنندگان به این خاطر که نیاز به نقدینگی دارند، ناچار به فروش سهام می‌‏شوند و برایشان چندان مهم نیست که سهام را در چه قیمتی بفروشند.

وی در ادامه اضافه کرد: در این میان خریداران عمده با علم به اینکه فروشندگان ناچار به فروش این سهام هستند، مترصدند سهام به پایین‌‏ترین قیمت خود برسد تا آن را از بازار جمع کنند.

در این شرایط تعامل سهامدار عمده فولاد مبارکه اصفهان با آن دسته از فروشندگان سهام که صرفا به خاطر تامین نقدینگی اقدام به فروش سهام خود می‌‏کنند، تا حد زیادی می‌‏تواند مانع این شود که سهام بیش از این دچار افت نرخ شود.

اسلامی با اعلام این مطلب که سهامدار عمده می‌‏تواند در یک قیمت خاص با فروشندگان به توافق برسد و سهام را از بازار جمع کند، گفت: با این کار هم فروشندگان به نقدینگی مورد نیاز خود دست می‌‏یابند و هم سهام دچار افت نرخ بیشتر نمی‌‏شود.

این کارگزار بورس خاطر نشان ساخت: اگر سهامدار عمده بتواند فروشندگان را مجاب کند که در حال حاضر فروش سهام با قیمت پایین نمی‌تواند به نفع آنان باشد و شرکت اقدام به ارائه صورت‌‏های مالی ۵ماهه خود کند که به موجب آن خیال سهامداران از سوددهی شرکت آسوده شود، شاید بتوان شاهد جمع‌‏شدن صف‌‏های فروش بود.

وی افزود: اطلاعات جدید شرکت ممکن است سرمایه‌‏گذاران عمده را ترغیب به خرید سهام این شرکت کند، ضمن اینکه با بالا رفتن قیمت جهانی نفت و محصولات فلزی مطمئنا شاهد بالا رفتن قیمت سهام این شرکت و تغییر شرایط کنونی که گریبان‌گیر این شرکت‌ شده است، خواهیم بود.