سود خالص «ایرالکو»؛ افزایش پیش‌بینی شد

گروه بورس - مجید اسکندری: شرکت آلومینیوم ایران (سهامی عام) با افزایش ۳۷درصدی پیش‌بینی سود خالص خود برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۸۷ مواجه شد.

«ایرالکو» درآمد هر سهم سال مالی جاری را مبلغ ۳هزار و ۸۰ ریال اعلام کرده است که در فصل بهار مبلغ ۶۹۲ ریال سود به ازای هر سهم کنار گذاشت.

خبرنگار ما در گفت‌وگویی با مهندس مرجانی، مدیرعامل ایرالکو دلایل افزایش عملکرد این شرکت در مقایسه با سال مالی گذشته و نیز وضعیت طرح توسعه این شرکت را جویا شد.

مرجانی درباره راه‌اندازی فازهای دوم و سوم این طرح به خبرنگار ما گفت: عملیات اجرایی فاز دوم در مراحل پایانی قرار دارد و ۹۸درصد آن انجام شده است و در شهریور ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: فاز سوم این طرح نیز دو ماه بعد از فاز دوم راه‌اندازی خواهد شد.

مرجانی در خصوص کاهش تولید شرکت در سه ماه اول سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل گفت: میزان تولید شرکت در ماه‌های پایانی سال گذشته محقق شد و بر این اساس میزان تولید محاسبه و اعلام شده و به نظر نمی‌رسد که کاهش تولید داشته باشیم.

مدیرعامل ایرالکو درباره میزان تولید خطوط جدید و قدیم و وضعیت این خطوط گفت: میزان تولید خط تولید قدیم ۹۰هزار تن و فاز اول خط جدید ۳۳هزار تن است که تا ۱۱۰هزار تن نیز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: قرار بود خط قدیم از مدار تولید خارج شود، اما ما در حال رایزنی هستیم که این اتفاق نیفتد و در صورت عدم خروج این خط، میزان تولید به ۲۰۰هزار تن خواهد رسید.

مرجانی درباره افزایش هزینه‌های مالی شرکت، گفت: این افزایش به دلیل افزایش حقوق مصوب دولت، رشد تورم و افزایش قیمت دو تا سه برابری مواد اولیه به ویژه آند بوده است. وی در خصوص بسته شدن بودجه شرکت بر مبنای قیمت جهانی ۲۸۰۸ دلاری آلومینیوم و کاهش قیمت فلز به ۲۷۰۰ دلار گفت: پیش‌بینی ما از قیمت‌های جهانی کاهشی

نیست و با توجه به افزایش قیمت انرژی که به افزایش قیمت تمام شده می‌انجامد، به نظر می‌رسد قیمت‌ها رشد کند.

وی افزود: کاهش قیمت‌ها یک هفته است که اتفاق افتاده و در چهار ماه گذشته روند قیمت‌ها افزایشی بوده است.

مرجانی درباره دلایل تعدیل EPS اعلام شده در سال مالی قبل گفت: علت این کاهش تسعیر نرخ ارز بود و با توجه به اینکه شرکت از یک وام یورویی استفاده کرده بود، این تسعیر نرخ موجب تعدیل در پیش‌بینی سود شرکت شد.

مدیرعامل ایرالکو درباره سرمایه‌گذاری ۳۴۰میلیارد تومانی طرح توسعه شرکت و تدابیر لازم برای هزینه استهلاک آن گفت: با توجه به اینکه شرکت خصوصی شده و ایمیدرو از آن حمایت نمی‌کند، برای تامین هزینه یاد شده باید افزایش سرمایه بدهیم.

افزایش پیش‌بینی سود خالص ایرالکو

به گزارش خبرنگار ما، ایرالکو پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را برای سال مالی منتهی به ۳۰/۱۲/۸۷ با سرمایه ۱۶۵میلیارد ریال مبلغ ۳۰۸۰ریال به طور خالص اعلام کرد.براساس این گزارش پیش‌بینی عملکرد سال مالی منتهی به ۳۰/۱۲/۸۷ در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی گذشته به ترتیب فروش ۳۲درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۳۶درصد افزایش، سود عملیاتی ۱۴درصد افزایش و سود خالص پس از کسر مالیات ۳۷درصد افزایش نشان می‌دهد.یادآور می‌شود شرکت در تاریخ ۳۰/۱۱/۸۶ پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را برای سال مالی منتهی به ۳۰/۱۲/۸۷ مبلغ ۲۰۵۶ریال اعلام کرده بود، اما در تاریخ ۵/۱۲/۸۶ رقم ۳۰۸۰ ریال را اعلام کرد.

از سوی دیگر، ایرالکو در اطلاعات ارسالی خود به سازمان بورس در تاریخ ۵/۱۲/۸۶ اعلام کرده بود در نظر دارد مبلغ ۲۵۴میلیارد و ۶۹میلیون ریال (به ازای هر سهم ۱۵۴۰ریال) را به منظور تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه آینده پیشنهاد کند.