گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد عرضه توفانی مخابرات بود که در آن بخشی از معامله‌گران کوتاه‌مدت ۲۶۴میلیون سهم را راهی تابلو کردند.

در بازار دیروز معامله‌گران به‌رغم تشکیل صف خرید ۲۱۲میلیون سهمی برای نماد مخابرات به عرضه‌های خود پرداختند.

این عرضه‌ها که از سوی معامله‌گران کوتاه‌مدت و با هدف شناسایی ۳/۶درصد سود صورت گرفت، اگرچه دقایقی سهم را تا صفر تابلو نیز عقب راند، اما با بازگشت خریداران سهم به کرات، صف خرید را تجربه کرد و درنهایت با ۱۸میلیون صف خرید به کار خود پایان داد.

در شرایطی که مخابرات در روز شنبه گذشته صف خرید بیش از ۴۷۱میلیون سهمی را تجربه کرد، تفاوت ۲۵۹میلیون سهمی صف خرید در آغاز بازار دیروز تعجب کارشناسان بازار را برانگیخت. با توجه به شرایط کلی بازار و عدم اعلام زمان عرضه‌های جدید در نماد مخابرات بازار به انتظار تحولات امروز (سه‌شنبه) نماد مخابرات خواهد بود.

در بازار دیروز در تحولات اقتصادی، معامله‌گران همچنان شرایط بازار جهانی فلزات و محصولات نفتی را به دقت تحت نظر داشتند که به‌رغم رشد ابتدایی در بازار جهانی همچنان روند بازار منفی بود. هر چند بهای فلزات دیروز کمک چندانی به بازار نکرد، اما روند پرداخت سود نقدی از سوی ملی مس که در انتهای هفته گذشته و ابتدای هفته جاری صورت گرفت، به کمک بازار آمده است، ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که تقسیم سود نقدی ملی مس می‌تواند به ۲۰۰میلیارد تومان تزریق نقدینگی به بازار منجر شود که همین امر به ویژه در گروه معادن و فلزات احتمالا به بهبود شرایط نمادهای واسطه منجر خواهد شد. در حال حاضر کارشناسان روند فعالیت حقوقی‌ها عضو کنسرسیوم خریدار مس که سهم قابل توجهی‌ از سود نقدی را به خود اختصاص می‌دهد، دنبال می‌کنند.

در تحولات اقتصادی همچنین مساله بهای سنگ‌آهن از اهمیت برخوردار است که بر اساس آن احتمالا تا اوایل شهریور ماه بازار شاهد توافقاتی خواهد بود.

مدیر عامل چادرملو دیروز با اعلام این خبر از نرخ ۷۰هزار تومانی برای فروش محصول این شرکت به فولادسازان خبر داده است. چادرملو دیروز با صف خرید همراه شد.

چادرملو اخیرا گندله‌سازی خود را نیز به مرحله فعالیت رسانده است.

در گروه فلزی‌ها افت بهای فولاد در بازار داخلی همچنان ادامه دارد. این در شرایطی است که بازار در انتظار ذوب‌آهن اصفهان است. در همین شرایط معامله‌گران همچنان با صف‌های فروش قابل ملاحظه‌ای مواجه هستند.

در گروه معدنی تبعات احتمال تغییر شرایط فروش شرکت‌های سنگ‌آهنی و تشکیل صف خرید برای نمادهای سنگ‌آهنی موجب شد تا نمادهای وابسته از جمله سرمایه‌گذاری امید و معادن و فلزات نیز تعادل نسبی را شاهد باشند. در این گروه مهندس پورمند مدیرعامل سابق ملی مس عهده‌دار مدیریت هلدینگ مبنای خاورمیانه شده است.

مبنای خاورمیانه در سال نخست فعالیت با افت شدید سهام تولیدکننده سرب و روی در پرتفوی خود مواجه شد.

در مجموع، بازار سهام دیروز تحت تاثیر شرایط نماد مخابرات ایران قرار گرفت. ۸۵درصد معاملات به نماد مخابرات ارتباط داشت.

حجم معاملات دیروز به ۷/۴۹میلیارد تومان رسید. شاخص نیز ۳/۲۰واحد افت کرد که از ۱۲۷ نماد مورد معامله ۳۲ نماد با رشد قیمت و ۶۹نماد با افت ارزش دادوستد شدند.