گروه بورس- علیرضا باغانی: مدیر امور مالی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری سود پیش‌بینی شده از محل فعالیت پتروشیمی جم در صورت‌های مالی منتهی به شهریور ۸۸ را رقمی معادل ۳۱میلیارد تومان اعلام کرد.

مجید هاتف در پاسخ به این پرسش که چرا سود ۳۳میلیارد تومانی پتروشیمی جم در سال مالی منتهی به شهریور ۸۷ محقق نشده است؟ گفت: این پیش‌بینی در صورت‌های مالی حسابرسی نشده لحاظ شده بود، اما به دلیل عدم بهره‌برداری از شرکت، در صورت‌های مالی حسابرسی شده «وصندوق»، این سود پیش‌بینی شده در نظر گرفته نشده و حذف شد.

وی گفت: سود پتروشیمی جم در پرتفوی «وصندوق» برای سال ۸۸ رقمی معادل ۳۱میلیارد تومان با ۶۵درصد از ظرفیت پیش‌بینی شده، که این رقم محقق خواهد شد.

وی درباره دلایل افزایش سود حاصل از نفت پاسارگاد در پرتفوی «وصندوق» از ۱۳میلیارد تومان به ۲۷میلیارد تومان گفت: با توجه به این که محصول این شرکت (قیر) وارد بورس کالا شده و به نوعی در بازار رقابتی عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری می‌شود، تحقق این سود با توجه به صورت‌های مالی ارائه شده از سوی نفت پاسارگاد بعید نیست.

هاتف درباره آخرین وضعیت پتروشیمی امیرکبیر گفت: سهام عمده این شرکت هم اکنون در اختیار «وصندوق»، «شستا» و بخش خصوصی است. اما شرکت به دلیل شرایط تغییر نرخ ارز، فاینانس و همچنین وضعیت نامناسب خوراک، زیان‌ده است. به گفته وی، خوراک پتروشیمی امیرکبیر باید سولفورزدایی شود و از این ‌رو عملیات شرکت با زیان مواجه می‌شود.

وی وضعیت پتروشیمی برزویه را این گونه عنوان کرد که پیش‌بینی می‌شود این شرکت امسال از محل عملیات به سوددهی برسد. به گفته مدیر امور مالی «وصندوق»، پتروشیمی ایلام نیز در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

او در پاسخ به این پرسش که استراتژی شرکت در تغییر پرتفوی و سرمایه‌گذاری‌های جدید چیست، گفت: استراتژی «وصندوق» همواره سرمایه‌گذاری در صنایعی همچون پتروشیمی، فولاد، کانه‌های فلزی و غیرفلزی بوده و تغییری نکرده است.

او در پاسخ به این سوال که سود ۱۱میلیارد تومانی پیش‌بینی شده در بودجه ۸۷ از محل فروش سهام چگونه محقق خواهد شد، در حالی که تا بیستم مرداد ماه جاری فقط ۲میلیارد تومان آن محقق شده، گفت: شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی به زودی شرکت بیمه اتکایی امین را با قیمت کارشناسی شده مناسب به فروش می‌رساند که با این وصف به نظر می‌رسد به پیش‌بینی انجام شده دست پیدا کنیم.

به گفته وی، این شرکت تنها بیمه اتکایی در کشور بوده و از موقعیت مناسبی برخوردار است.

وی پیش‌بینی کرد در سال ۸۸، بیش از ۹۰درصد از سود «وصندوق» حاصل از فعالیت عملیاتی زیرمجموعه‌ها باشد و در سال ۸۷ نیز بخش عمده‌ای از سود یعنی رقمی معادل ۹۴درصد از آن عملیاتی بوده است.

از مجموع پیش‌بینی سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های «وصندوق» در سال جاری بیش از یک‌هزار و ۱۹۳میلیارد و ۱۶۴میلیون ریال مربوط به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خارج از بورس با مالکیت بیشتر از ۲۰درصد است. پتروشیمی جم با اختصاص ۳۱۷میلیارد و ۸۸۱میلیون ریال بیشترین رقم را به خود اختصاص داده است. همچنین پیش‌بینی سود شرکت‌های پذیرفته شده در بورس کمتر از ۲۰درصد «وصندوق» برای سال مالی ۸۸، ۸۳۷میلیارد و ۸۵۳میلیون ریال است. در میان این شرکت‌ها نیز بیشترین رقم مربوط به پتروشیمی خارک بود. رقم این سود برای سال مالی منتهی به شهریور ۸۸ مبلغ ۲۳۵میلیارد و ۷۵۴میلیون ریال برآورد شده است.

«وصندوق» درآمد هر سهم سال مالی منتهی به تابستان ۸۸ را با ۷۲۰۰میلیارد ریال سرمایه به طور خالص مبلغ ۳۰۰ریال پیش‌بینی کرده است.

همچنین پیش‌بینی عملکرد «وصندوق» برای سال مالی منتهی به تابستان ۸۸ در مقایسه با پیش‌بینی عملکرد سال مالی قبل به ترتیب سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها ۳۱درصد افزایش، سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها ۱۴درصد کاهش، سود عملیاتی ۲۴درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات ۲۸درصد افزایش نشان می‌دهد.

شرکت دلایل تغییرات را عمدتا افزایش سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ ناشی از راه‌اندازی بخشی از پروژه‌های شرکت و افزایش سود شرکت‌های سرمایه‌‌پذیر و افزایش سرمایه عنوان کرده است.

هیات مدیره «وصندوق» در نظر دارد، تقسیم مبلغ ۱۷۲۸میلیارد ریال (۲۴۰ریال به ازای هر سهم) از سود را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی ۸۸ پیشنهاد کند.

شرکت اعلام کرده پیش‌بینی درآمد نقدی هر سهم شرکت‌های سرمایه‌پذیر بر مبنای ۸۰درصد پیش‌بینی اعلام شده از طرف آنها محاسبه شده است.