شروین شهریاری
پرسش از آقای کیومرث تالاری‌زاده: وضعیت سودآوری و احتمال تعدیل EPS شرکت مخابرات را در سال جاری چگونه برآورد می‌کنید؟

در مورد شرکت مخابرات ایران در مدت زمان کوتاهی صدها صفحه اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده است که عملا تحلیل این حجم عظیم از داده‌ها در مدت زمان کوتاه را غیر ممکن ساخته است. اما در اینجا بنا به درخواست خواننده محترم، از یک روش تئوریک (نرخ رشد) به منظور تخمین سودآوری مخابرات استفاده می‌کنیم. با توجه به اینکه سرفصل‌های صورت سود و زیان در این شرکت به صورت تاریخی رشد پله‌ای و متوازنی را نشان می‌دهند، این روش می‌تواند تخمین معناداری از وضعیت آینده به دست دهد.
به منظور انجام این محاسبه، جدول شماره یک تهیه شده که در آن روند تغییرات اجزای صورت سود و زیان تلفیقی «اخابر» در چهار سال اخیر به همراه محاسبات نرخ رشد سالانه هریک از اجزا و نیز نرخ رشد میانگین هندسی سه ساله (۸۳ تا ۸۶) آورده شده است. همان‌طور که از ارقام جدول شماره یک پیداست، روند رو به رشد درآمدهای عملیاتی در هر سال تکرار شده و در سال گذشته نیز واگذاری بیش از ۹ میلیون شماره همراه توسط شرکت ارتباطات سیار صورت گرفته است که پیش‌بینی می‌شود آثار این اقدام در رشد درآمدهای عملیاتی امسال منعکس شده و باعث افزایش مناسب در این بخش شود. در اینجا به منظور تخمین بودجه ۸۷ از نرخ رشد میانگین هندسی سه ساله (G) در اجزای صورت سود و زیان استفاده می‌کنیم. گفتنی است در سرفصل سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی، به علت نوسانات شدید طی سال‌های مالی اخیر از محاسبات نرخ رشد استفاده نشده و رقم آن مطابق با بودجه حسابرسی شده سال ۸۷ در نظر گرفته شده است. محاسبات مربوطه به همراه مقایسه با بودجه ۸۶ و پیش‌بینی شرکت برای سال ۸۷ (بر مبنای چهار ماه دولتی و هشت ماه خصوصی) در جدول شماره۲ نمایش داده شده است.
مطابق محاسبات جدول شماره2، پیش‌بینی EPS کنونی قابلیت افزایش را خواهد داشت که در صورت تحقق مفروضات، می تواند درآمد تلفیقی هر سهم «اخابر» در سال جاری را از 18 تومان کنونی به محدوده 31 تومان افزایش دهد. هرچند باید توجه داشت که این یک برآورد اولیه بوده و با توجه به استفاده از روش تئوریک محاسباتی، نمی‌تواند مبنای دقیقی جهت تعیین میزان سودآوری شرکت باشد.
Sahhriary_sh@yahoo.com