سنا- گزیده آخرین تحولات بازارهای مالی جهان منتشر شد. بـازار سهـام

«آمریکا»- در پی کاهش قیمت نفت و شایعه کاهش قیمت کالاها که پیش‌بینی سود این گروه شرکت‌ها را افزایش خواهد داد و به دنبال آن افزایش قیمت سهام شرکت‌های بخش خرده‌فروشی، ساخت و ساز و حمل‌ونقل، شاخص سهام آمریکا به ویژه S&P۵۰۰ در این هفته افزایش یافت و بیشترین رشد را از ماه آوریل تاکنون کسب کرد، اما کاهش قیمت نفت، کاهش قیمت سهام در بورس کانادا را به همراه داشت، چرا که شرکت‌های وابسته به بخش صنعت نفت، فلزات و غله، کاهش درآمد پیش‌بینی کرده و تولیدکنندگان کالا بیشترین کاهش را تجربه کردند.

قیمت سهام در برزیل (Bovespa) نیز برای سومین بار در یک ماه گذشته کاهش یافت که علت عمده آن کاهش قیمت فلزات و به دنبال آن کاهش قیمت سهام تولیدکنندگان مواد خام بود.

به گفته آلبرت ادواردز، استراتژیست جهانی شرکت Societe Generale، شاخص سهام در سطح جهان همچنان در حالت رکود به سر می‌برد و روند کاهشی آنها دوباره از سر گرفته خواهد شد.

«اروپا»- پس از کاهش قیمت نفت به بشکه‌ای کمتر از ۱۱۷ دلار، قیمت سهام شرکت‌ها در بورس لندن با پیشگامی شرکت‌های بخش مسافرت و خرده فروشی افزایش یافت و در این بین رشد قیمت سهام شرکت‌های «بریتیش ایرویز» و «Next» از همه چشمگیرتر بود.

این در حالی است که شاخص سهام کلیه بورس‌های اروپایی به همراه انگلستان در این هفته افزایش یافتند.

«آسیا»- شاخص‌ها در بازار‌های سهام کشورهای آسیایی برای دومین هفته پیاپی با پیشگامی سازندگان کالا کاهش یافتند که علت آن کاهش قیمت مس و نفت و شایعه کاهش تقاضای جهانی این فرآورده‌ها بود.

دلیل کاهش قیمت سهام چین که در شش هفته گذشته در بیشترین میزان خود بود، امتناع دولت از اعلام اقداماتی برای رونق بازار و پیش از شروع بازی‌های المپیک بود.

اما شاخص سهام در بورس‌های ژاپن ۲۲۵ Nikkei و کره (Kospi) در این هفته افزایش یافتند.

بازار کالا

در پی کاهش ارزش یورو در برابر دلار و به دنبال آن کاهش انگیزه خرید فلزات قیمتی به عنوان سرمایه‌گذاری جانشین، قیمت طلا برای ششمین جلسه پیاپی کاهش یافت که این میزان در دو ماه گذشته بی‌سابقه بوده است و باعث کاهش قیمت نقره نیز شده است.

تقویت ارزش دلار، کاهش قیمت ذرت و سویا را به همراه داشت. اما علت کاهش قیمت گندم که در چهارماه گذشته بی‌سابقه بود، شایعه افزایش تولید این محصول در استرالیا و اروپا و کاهش تقاضای خرید آن از آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده این فرآورده بوده است.

بازار انرژی

کاهش قیمت نفت خام به کمتر از ۱۱۵دلار در هر بشکه رسید که برای نخستین بار از ماه مه تاکنون بوده است. همچنین تقویت ارزش دلار در برابر یورو که از سال ۲۰۰۱ تاکنون بی‌سابقه بوده است، کاهش تقاضای خرید کالا به عنوان پوشش تورم را به همراه داشت. همین امر کاهش قیمت گاز طبیعی در نیویورک را به همراه داشت به گونه‌ای که قیمت این ماده به پایین‌ترین حد خود در شش ماه گذشته رسید. تحقیقات نشان می‌دهد که به دلیل کاهش جهانی رشد اقتصادی و در پی آن کاهش تقاضا، قیمت نفت خام در هفته آینده نیز کاهش یابد.

به دنبال یافتن نفت سبک در اعماق دریا‌های واقع در سانتوس برزیل، قیمت سهام شرکت‌های نفت پرتغال و بریتانیا که مسوولیت بهره‌برداری از این ذخایر را برعهده دارند، افزایش یافت. وزیر نفت و معادن اکوادور گفت که این کشور آماده است به شرکت‌های نفتی خارجی برای استخراج نفت پیشنهاد همکاری دهد.

در عین حال، وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد که به دلیل تداوم آتش‌سوزی در لوله نفتی باکو-تفلیس- جیحان، ارزیابی میزان خسارت با تاخیر مواجه شده است.

به گفته یکی از تحلیل‌گران شرکت آمریکایی Barnard Jacobs Mellet، طی شش ماه آینده به دلیل افزایش خرید طلا توسط هندوستان به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این فلز قیمتی، روند صعودی قیمت طلا از نفت خام پیشی خواهد گرفت.

بازارهای در حال توسعه

به دلیل عدم گزارش صحیح دولت آرژانتین در مورد تورم، موسسه «خدمات سرمایه‌گذاران Moody's» رتبه بدهی آرژانتین را از حالت «مثبت» پیشین تنزل داد.

از سوی دیگر به دلیل شروع بازی‌های المپیک پکن، قیمت سهام (Nike) به شدت افزایش یافت.

این در حالی است که پس از اعلام ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه مبنی بر شروع جنگ با گرجستان در منطقه اوستیای جنوبی، قیمت روبل به پایین‌ترین حد خود در ۵/۳ سال گذشته و شاخص بورس روسیه (Micex) به پایین‌ترین حد خود در ۲۲ ماه گذشته رسیدند و بازده اوراق قرضه در روسیه نیز کاهش یافت.

بررسی تحولات بازارهای مالی کشورهای عربی

به علت قوانین جدید بورس عربستان(تداول) مبنی بر افشای نام سرمایه‌گذاران مالک بیش از ۵درصد سهام شرکت‌های پذیرفته شده، روند کاهشی بورس سعودی احتمالا به علت افزایش فروش سهام ادامه خواهدیافت.

بر اساس قانون جدید، نام سرمایه‌گذاران دارنده بیش از ۵درصد از سهام ۱۲۴ شرکت پذیرفته شده در این بورس از تاریخ ۱۶ اوت باید به صورت روزانه اعلام شود.

افزایش تورم عربستان به ۶/۱۰‌درصد

نرخ تورم عربستان در ماه ژوئن به علت افزایش هزینه‌های مواد غذایی و مسکن به ۶/۱۰‌درصد رسید که در سی سال گذشته بی‌سابقه بود.

افزایش GDP ابوظبی

تولید ناخالص داخلی(GDP) ابوظبی در سال ۲۰۰۷ با ۸/۲۱‌درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۴۰۰‌میلیارد درهم رسید. علت این افزایش بیشتر ناشی از افزایش بهای نفت است که حدود ۹۰درصد از این رقم را تشکیل می‌دهد. دولت قصد دارد نسبت سهم بخش غیرنفتی تا سال ۲۰۳۰ را به ۶۰درصد برساند.

افزایش حداقل حقوق در کویت

پس از تظاهرات کارگران مبنی بر درخواست افزایش حقوق به علت گرانی‌های اخیر در این کشور، دولت کویت در اقدامی حداقل دستمزد ماهانه را برای شرکت‌های بخش پاکسازی ۴۰ دینار کویت و برای شرکت‌های خدمات امنیتی که با دولت قرارداد دارند،۷۰ دینار افزایش داد.

امارات شریک عمده غیرنفتی عمان است

وزارت اقتصاد ملی عمان طی گزارشی اعلام کرد که امارات متحده عربی شریک عمده تجاری غیرنفتی این کشور است. طی این گزارش ارزش صادرات کالا در سه ماه اول سال جاری با ۴/۵۰‌درصد افزایش به ۷۲/۳‌میلیارد درهم رسیده است.