کل سهام مخابرات را سریع‌تر واگذار می‌کنیم

گروه بورس- وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، با تبریک ورود مخابرات به بورس گفت: از آنجا که سهم مخابرات در بازار سرمایه رقمی بین ۸ تا ۹‌درصد است، پس نمی‌توان منکر نقش مهم این شرکت در بورس اوراق بهادار شد و مخابرات می‌تواند به عنوان شرکتی پیشتاز بر شرکت‌های دیگر بورس نیز تاثیر بگذارد. به گزارش خبرگزاری‌ها سلیمانی در گردهمایی مدیران عامل مخابرات استان‌ها، افزود: بازیگران اصلی بازار سرمایه، مردم هر کشور هستند و ما روز شنبه میزان اعتماد مردم به این شرکت را دیدیم و می‌خواهیم که این اعتماد را حفظ کرده و توسعه دهیم.

وزیر ارتباطات ورود شرکت مخابرات به بورس را از نظر اجرایی و مدیریتی بی‌نظیر دانست و گفت: این کار کارشناسی شده، نتیجه هم‌زبانی مدیران بخش‌های مختلف مخابرات با یکدیگر بود.

هشت کتاب تجربه

وی افزود: تجربه شرکت مخابرات ایران در زمینه خصوصی‌سازی باید در هفت یا هشت جلد کتاب چاپ شود و در اختیار دیگر سازمان‌های در آستانه خصوصی‌شدن قرار بگیرد.

او استقبال جهانی شرکت‌های تجاری، اپراتوری و خدماتی را از خصوصی‌سازی مخابرات ایران بی‌نظیر دانست و گفت: مخابرات تنها شرکت دولتی بود که اصحاب رسانه دیگر کشورها برای گزارش لحظه به لحظه ورود آن به بورس حضور داشتند.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم با برداشتن گام‌های بلند، کل سهام مخابرات را سریع‌تر واگذار کنیم و به این ترتیب باید به شرایط و قوانین و مقررات جدید اشراف داشته باشیم و تغییر و تحولات را به سرعت در ساختار مخابرات اعمال کنیم؛ باید به کندی و کرختی سیستم دولتی پایان دهیم و همه مسائل را با شفافیت کامل بیان کنیم.

سلیمانی پرداختن به مسائل اقتصادی و حقوقی را از مهم‌ترین فعالیت‌ها عنوان کرد و گفت: باید واحد مطالعاتی اقتصادی در اداره‌ها ایجاد کنیم زیرا بحث اقتصاد در بازار سرمایه بسیار مهم است و نکته دیگر مسائل حقوقی است که باید در سازمان‌ها تقویت و قوانین و مقررات جدید به سرعت عملی شود؛ زیرا اکنون سهامداران ما، تک‌تک مردم هستند که شامل ۴۰‌درصد افراد حقیقی و ۶۰‌درصد افراد حقوقی می‌شوند.

افزایش جذابیت مخابرات برای سرمایه‌گذاران

در این گردهم‌آیی دکتر وفا غفوریان، معاون وزیر ارتباطات گفت: با ورود مخابرات به بورس اکنون علاوه بر توجه به معیارهای قبلی، نظیر دایری، منصوبه و ضریب نفوذ، باید به میزان سود سالانه و EPS هم دقت کرد و ما اکنون پاسخگوی کسانی خواهیم بود که در بازار سرمایه عمل می‌کنند، پس باید با افزایش سودآوری و قدرت نفوذ، جذابیت مخابرات را برای سرمایه‌گذاران بیشتر کنیم.

رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات، پیاده‌سازی اصل ۴۴ با ورود مخابرات به بورس را ابتدای راه دانست و گفت: تا پیش از ورود مخابرات به بورس، مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره فقط با بازار خدمات سروکار داشتند اما اکنون وضع فرق کرده و با ورود مخابرات به بازار سرمایه، ذی‌نفعان جدید پیدا شده و بحث سود و زیان برای سرمایه‌گذاران اهمیت دارد.

رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات درباره رقابت مخابرات با دیگر شرکت‌های بورسی گفت: اگر نتوانیم با شرکت‌های بورسی رقابت کنیم به مشکل خواهیم خورد. ما پیش از این فقط با اپراتور دوم یا چند شرکت PAP رقابت داشتیم اما اکنون وضع فرق کرده است.

با زبان شاخص سخن بگویید

وی ادامه داد: سهامداران بازار سرمایه فقط یکی دو شاخص را می‌شناسند. پس تمام خلاقیت و تجربه مدیران یا کیفیت شبکه ارتباطی باید با زبان این شاخص‌ها بیان شوند. برای مثال اگر ما بخواهیم کارا بودن یک فن‌آوری را برای استفاده در پروژه‌ای نشان دهیم باید با ارقام EPS بگوییم که سودآور است یا خیر.

او افزود: تغییر شرایط برای مدیران هم به منزله فرصت است هم تهدید. اگر مدیران خودشان را با شرایط وفق دهند و روحیه فعالی داشته باشند از فرصت استفاده خواهند کرد.

وی در بخشی از صحبت‌های خود با توصیه به مدیران گفت: نظام‌های مالی سازمان‌ها را تقویت کنید، زیرا اگر چنین نباشد ما نمی‌توانیم در بورس پاسخگو باشیم. حسابرسی‌ داخلی باید به خوبی انجام شود و ارائه صورت‌های مالی دوره‌ای اجتناب‌ناپذیر است که اگر تعلل کنید، نماد مخابرات سریع حذف می‌شود و اگر ما پاسخگو نباشیم، مجمع، حتی می‌تواند هیات‌مدیره و مدیر‌عامل را عوض کند.

مصاحبه نکنید

غفاریان افزود: دیگر هر نوع فعالیت جدیدی برای گرفتن مجوز به مصوبه بورس نیاز دارد و نمی‌توانیم کاری که خودمان تشخیص می‌دهیم، سرمایه‌گذاری کنیم. در اینجا بورس، ابزار حکومتی برای حفظ سرمایه مردم است. پس باید برای همه پروژه‌ها طرح توجیهی قوی داشته باشید و اگر لازم شد حتی مشاور بگیرید.

او در پایان گفت: در نهایت باید بگویم که از اعلام نظرات مهم اجتناب کنید و خیلی با اصحاب رسانه مصاحبه انجام ندهید زیرا یک اعلام نظر یا آمار و ارقام حدودی می‌تواند در سهام ما و EPS تاثیر منفی داشته باشد.

پنج درصد هفته آینده واگذار می‌شود

در این گردهمایی صابر فیضی، مدیرعامل مخابرات ایران در رابطه با ورود مخابرات به بورس گفت: یکی از بحث‌های ورود به بورس بحث‌های مالی و موارد مختلف شرکت بود که ما هیچ شرط شرکت‌‏های سهامی عام را نداشتیم؛ ولی با توجهات دکتر الهام، وزیر دادگستری و دستور آقای شاهرودی این امر اتفاق افتاد و با دو ماه تلاش، نامه بورس ما حاضر شد و در بورس عرضه شدیم.

وی ادامه داد: قیمت هر سهم ابتدا با ۴۳۰ ایستگاه بورس از قیمت ۸۰ تومان شروع شد و پیرو مذاکرات تلفنی با رییس جمهور و وزیر اقتصاد جدید، قیمت ۱۵۰ تومان اعلام شد.

فیضی افزود: بلوک اول در ۱۵ ثانیه به فروش رفت، بلوک دوم در دو دقیقه و بلوک سوم پس از سه دقیقه توقف و در مجموع در هشت دقیقه تمامی پنج درصد سهام مخابرات به فروش رفت. به علاوه ۲۰درصد هم با همین قیمت به عنوان سهام عدالت عرضه می‌‏شود و پنج درصد به اضافه ۲۰ برابر حقوق و مزایا برای کارکنان در نظر گرفته شده است و تا آخر هفته باید تمامی اطلاعات کارکنان را به بورس بدهیم.

وی گفت: پنج درصد سهام مخابرات هم هفته دیگر واگذار می‌شود.

مخابرات با ۵۰۰میلیون تقاضا رکورد شکست

فارس - صف سفارش خرید سهام شرکت مخابرات از مرز ۵۰۰میلیون تقاضا عبور کرد.

بعد از فروش بلوک ۵درصدی سهام مخابرات در روز شنبه، برای خرید سهام این شرکت ابتدا صف ۴۱۸میلیون سهمی ایجاد شد که در نتیجه افزایش سرمایه‌گذاران، حجم تقاضای خرید سهام مخابرات دیروز از مرز ۵۰۰میلیون سهم نیز عبور کرد.

به گزارش فارس، قیمت هر سهم مخابرات در شرایطی امروز بالغ بر ۱۶۰ تومان بود که ارزش تقاضای این تعداد سهام بیش از ۸۰میلیارد تومان برآورده شده است. تقاضای بیش از ۵۰۰میلیون سهمی مخابرات در۸۸ سفارش خرید ارائه شده که نشان از تمایل سرمایه‌گذاران حقوقی و سهامداران حقیقی در قالب چند گروه و براساس روش خرید «ددد» دارد. این در حالی است که به نظر می رسد حجم قابل توجهی از تقاضای خرید سهام مخابرات مربوط به کارکنان این شرکت است.