مجید اصلی طرقبه

عرضه اولیه سهام شرکت مخابرات ایران در اولین روز هفته جاری و استقبال جالب توجه سرمایه‌گذاران از این سهم به‌رغم همه ابهامات و کاستی‌هایی که در صورت‌های مالی این شرکت وجود داشت، حاوی نکات جدید و ارزنده‌ای است که توجه به آنها خالی از لطف نیست: الف- نخستین پیام این عرضه این بود که بر خلاف تصور عمومی، بازار سرمایه در شرایط فعلی توجه چندانی به مسائل سیاسی از جمله مذاکرات ۱+۵ ، تحریم‌های احتمالی ، تغییر وزرا و... ندارد. شرایط سیاسی و اثرات آن بر همه شرکت‌های بورسی تقریبا یکسان است و با وجود استقبال از سهم مخابرات نمی توان افت قیمت دیگر سهام بازار را به مسائل سیاسی نسبت داد. استقبال خریداران سهام از این شرکت نشان داد که در صورت وجود انگیزه‌های کافی برای سرمایه‌گذاری، مسائل سیاسی رنگ می‌بازد.

ب- دومین پیام این عرضه به برداشت بازار از عرضه‌های اولیه مربوط می‌شود. برآیند عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در عرضه‌های اولیه سهام اصل ۴۴ خصوصا در یک سال اخیر، اعتماد قاطبه بازار را نسبت به عرضه‌های اولیه جلب کرده است و با این پیش فرض با وجود نظرات کارشناسی و اجماع عمومی بازار بر روی قیمت‌های ۱۲۰۰ریال، سرمایه گذاران سرانجام به قیمت ۱۵۰۰ریالی پیشنهادی سازمان خصوصی‌سازی تن دادند.

ج- با وجود آمارهای فراوانی که در زمینه ورود نقدینگی جدید به بازار طی چند ماه نخست امسال اعلام شده است، در مورد سهام مخابرات متاسفانه نقدینگی جدید چندانی وارد بازار نشد. به جز برخی شرکت‌های حقوقی غیرفعال در بورس که با دیدگاه استراتژیک و بلندمدت سهام مخابرات را خریداری کرده و نقدینگی جدیدی وارد بازار کردند، شرکت‌های حقوقی فعال بورسی و سهامداران حقیقی عمدتا نقدینگی مورد نیاز برای خرید این سهم را از محل فروش دیگر سهام تامین کردند و جالب اینکه در این میان پرپتانسیل‌ترین و بهترین سهام موجود در بازار به دلیل قابلیت نقدشوندگی بهتر آنها، بیشترین ضربه را از عرضه مخابرات تحمل کردند.

مدیر ایران تحلیل