پس‌لرزه‌های مخابرات

گروه بورس -همایون دارابی: بازار دادوستد سهام یک روز پس از عرضه ۵درصد سهام شرکت مخابرات ایران و خروج نقدینگی قابل ملاحظه، همچنان شاهد تداوم درگیری معامله‌گران و کاهش سطح نقدینگی بازار بود. در معاملات دیروز ۶۳میلیون سهم ابطالی عرضه، روز نخست در تالار عرضه شد که این عرضه توسط معامله‌گران عمده بازار که صف خرید ۴۸۰میلیونی برای این سهم تشکیل داده بودند، خریداری شد.

در این شرایط البته تمرکز معامله‌گران به تامین نقدینگی خرید سهام مخابرات در چند روز آتی خواهد بود. امری که البته فشار قابل ملاحظه‌ای را نیز به بازار وارد خواهد ساخت. در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات سیاسی، حرکت یک‌جانبه اتحادیه اروپا را در تشدید تحریم‌های اقتصادی دنبال می‌کردند. این تشدید تحریم در قالب اجرای سختگیرانه مفاد قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت در حال اجرا است که احتمالا بر فعالیت برخی از شرکت‌های بورسی به ویژه شرکت‌های حمل کالا که بازرسی از آنها سیاست جدید اتحادیه اروپا است، خواهد شد. از سویی درگیری روسیه در بحران گرجستان همچون درگیری چین در بازی‌های المپیک مانع از مقاومت این دو کشور در برابر طرح قطعنامه جدید در شورای امنیت خواهد شد.

در بازار دیروز در تحولات اقتصادی عمده‌ترین موضوع بحث کاهش شدید بهای محصولات و کالاهای خام بود.

به دنبال تلاش آمریکا برای کاهش بهای نفت از طریق افزایش ارزش دلار، بهای نفت و فلزات روند رو به افتی را تجربه کرد.

بهای جهانی فلزات نیز دیروز به رکوردشکنی پرداخت و بهای مس به مرز ۷هزار و ۵۰۰ دلار نزدیک شد.

بهای روی نیز به مرز یک هزار و ۶۵۰ دلار در هر تن رسید تا بازار نگرانی جدی را در نمادهای وابسته به بازار جهانی تجربه کند.

در این میان بحث کاهش بهای فولاد به پیشنهاد صادرکنندگان آسیای میانه نیز تقویت شده است.به نظر می‌رسد بازار در چند روز آینده توجه جدی‌تری به مساله کاهش بهای جهانی فلزات صورت دهد.

در بازار دیروز همچنین معامله‌گران توجه ویژه‌ای را به نمادهای دارای معاملات عمده نشان دادند.

تشکیل صف خرید مجدد برای نماد سرمایه‌گذاری غدیر در آستانه عرضه بلوک ۵۱درصدی این نماد و همچنین انتشار آگهی فروش سهام تایدواتر خاورمیانه این دو نماد را در مرکز توجه معامله‌گران قرار داد.هر چند که اکثر معامله‌گران به دلیل درگیری در عرضه سهام مخابرات ایران و کمبود مالی ناشی از آن با مشکل مواجه هستند و از این رو بازار توان نقدینگی قابل ملاحظه‌ای را برای خرید سهام در خود نمی‌بیند.

در بازار دیروز در گروه بانکداری، بانک پارسیان با خبرهایی مربوط به احتمال اعمال افزایش سرمایه شرکت مواجه بود.

انتظار می‌رود افزایش سرمایه پیش‌بینی شده از ۶۰۰میلیارد تومان به ۷۵۰میلیارد تومان، افزایش فعالیت بانک را به همراه داشته باشد.

در گروه معدنی نماد گل‌گهر دیروز در شرایطی بازگشایی شد که این شرکت فروش یک‌ محموله ۲۱۰هزار تنی کنسانتره را آگهی کرده است. در گروه معدنی نماد معادن منگنز ایران بازگشایی شد که این نماد نیز همانند گل‌گهر تحت تاثیر کمبود نقدینگی بازار با افت مواجه شد. گل‌گهر دیروز ۶/۴درصد و منگنز ۶/۹درصد افت را تجربه کردند. در گروه فلزی-معدنی نماد دو شرکت باما و کالسیمین تولید‌کنندگان سرب و روی بازگشایی شدند که تحت تاثیر افت بهای جهانی فلزات و همچنین دشواری‌های تولید و افزایش بهای مواد اولیه مصرفی، افت‌های سنگینی را تجربه کردند.

باما دیروز ۴۳درصد و کالسیمین ۱/۲۶درصد افت قیمت را تجربه کردند.

در گروه ساختمانی توس‌گستر افت اندکی را تجربه کرد.در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل با گرایش به ضعف ناشی از خلاء نقدینگی بود که در آن شاخص ۹/۲۲ واحد افت کرد.

حجم معاملات نیز دیروز به ۶/۲۴میلیارد تومان رسید. از ۱۳۵ نماد مورد داد و ستد، ۳۱ نماد با رشد قیمت و ۸۴ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.