وزارت نفت به دنبال طراحی مدل جدید برای واگذاری شرکت‌های پتروشیمی

گروه بورس- موضوع واگذاری شرکت‌های پتروشیمی به بخش‌خصوصی مدتی است که در سازمان خصوصی‌سازی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی مطرح شده اما تصمیم نهایی در این زمینه به شهریورماه موکول شده است.

هفته گذشته قرار بود جلسه‌ای بین دو ارگان یاد شده برگزار و در این خصوص تصمیم‌گیری شود اما این جلسه برگزار نشد.

مدیران صنایع ملی پتروشیمی معتقدند، شرکت‌های فعال در این زمینه باید به صورت هلدینگ واگذار شوند.

آنها معتقدند واگذاری تک‌تک شرکت‌های پتروشیمی حدود پنج سال زمان می‌برد، در صورتی که واگذاری یکجای شرکت‌های وابسته به صنایع ملی پتروشیمی به صورت هلدینگ تنها به ۶ ماه زمان نیاز دارد.

علی کاردر، رییس ستاد اصل ۴۴ وزارت نفت در این زمینه به خبرنگار ما گفت: سازمان خصوصی‌سازی معتقد است شرکت‌های پتروشیمی باید تک‌تک واگذار شود و اینطور استدلال می‌کنند که واگذاری یکجای این شرکت‌ها به صورت هلدینگ موجب انتقال انحصار از بخش دولتی به بخش‌خصوصی خواهد شد.

وی افزود: سازمان خصوصی عنوان کرده است انتقال انحصار مخالف ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص اصل ۴۴ است.

کاردر سپس گفت: ما برای رفع این اشکال، پیشنهاد کرده‌ایم که شرکت‌های پتروشیمی به صورت چند هلدینگ واگذار شود که این هلدینگ‌ها هر کدام در یک زمینه تولیدی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به مزایای این طرح گفت: واگذاری به صورت چند هلدینگ موجب افزایش صادرات و جلوگیری از رقابت تک‌تک شرکت‌های ایرانی با یکدیگر در بازارهای بین‌المللی خواهد شد. رییس ستاد اصل ۴۴ وزارت نفت ادامه داد: در‌حال‌حاضر کارشناسان ما با بحث و بررسی‌های دقیق مشغول طراحی مدلی برای واگذاری شرکت‌های پتروشیمی هستند که در این مدل به همه موارد لازم توجه شده است.

در همین حال سیدمهدی عقدایی، معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی به ایسنا گفته است: در خصوص پتروشیمی‌ها موضوع هلدینگ مطرح نیست و تنها شرکت گاز یک گزارش کارشناسی تهیه کرده و قرار است در هیات عالی واگذاری آن را مطرح کند که در صورت تصویب به صورت هلدینگ واگذار خواهد شد، اما سازمان خصوصی‌سازی با هلدینگ مخالف است.