سنا- سازمان بورس و اوراق بهادار دستورالعمل تاسیس صندوق زمین و ساختمان را به کمیته فرعی شورای‌عالی بورس ارسال کرد. دکتر «قاسم محسنی» با بیان مطلب فوق افزود: معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در ماه‌های اخیر تحقیقات فراوانی را برای تدوین مقررات صندوق زمین و ساختمان با همکاری کارشناسان وزارت مسکن و شهرسازی و فعالان حوزه ساختمان انجام داده است.

وی اظهار داشت: این معاونت هم اکنون اساسنامه نمونه، امیدنامه، دستورالعمل‌های تاسیس، مزایده و محاسبه ارزش خالص دارایی‌ها و راهنمای تدوین طرح توجیهی صندوق‌های زمین و ساختمان را تدوین کرده است. دکتر محسنی اظهار داشت: در صورتی که شورای عالی بورس دستورالعمل تاسیس صندوق زمین و ساختمان را تصویب کند، سازمان بورس و اوراق بهادار قادر خواهد بود، مجوز تاسیس این صندوق‌ها را بر اساس مقررات برای متقاضیان صادر کند.

وی با بیان اینکه تاکنون چندین درخواست برای تاسیس صندوق زمین و ساختمان به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شده است، اظهار امیدواری کرد تا پایان امسال حداقل سه صندوق زمین و ساختمان در کشور راه‌اندازی شود.

دکتر محسنی ورود سرمایه‌گذاران خرد به عرصه ساخت‌و‌ساز و کنترل نقدینگی در جامعه را از مهم‌ترین مزایای صندوق‌های زمین و ساختمان اعلام کرد و اظهار داشت: این صندوق‌ها باعث افزایش نقدینگی در جامعه نمی‌شوند بلکه نقدینگی‌های سرگردان در کشور را به سمت اجرای طرح‌های ساختمانی هدایت خواهند کرد.وی خاطرنشان کرد: در صورت موافقت هیات پذیرش، گواهی‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌های زمین و ساختمان، در بورس اوراق بهادار دادوستد خواهند شد که به طور حتم این امر باعث افزایش حجم معاملات بورس می‌شود.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: وجوهی که از سوی سرمایه‌گذاران جمع‌آوری می‌شود، در اختیار مدیر سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد و هر گونه برداشت از حساب صندوق تنها با تایید متولی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: دریافت تدریجی وجوه بر اساس پیشرفت پروژه از سرمایه‌گذاران باعث می‌شود تا از انباشت وجوه نزد ارکان صندوق جلوگیری شود تا سلامت فعالیت صندوق زمین و ساختمان افزایش یابد.