بازار عرضه‌کنندگان اما با 2/1واحد رشد

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد حاکمیت صف‌های فروش در اکثر نمادهای عمده بود که البته به دلیل عدم رخداد معامله قابل ملاحظه، شاخص افت نکرد و با رشد ۲/۱واحدی به کار خود پایان داد.

بازار سهام پس از افت سنگین شاخص در روز دوشنبه که ناشی از بازگشایی دو نماد ملی مس و سیمان شرق بود، دیروز نیز شاهد مازاد عرضه‌ها بود که همین امر صف‌های فروش را در اکثر نمادها حاکم کرد.

در حال حاضر به نظر می‌رسد انتظار برای پاسخ کشورمان به پیشنهادهای گروه ۱+۵ و همچنین ارائه سهام جدید به بازار موجب شده است در نمادهای عمده حرکت به سوی عرضه سهام و اصلاح قیمتی رخ دهد. از سویی در تحولات کلان، حل مساله پایان دوره سرپرستی دکتر صمصامی تا حدودی آرامش را به این حوزه بازگردانده است، هر چند که این مساله در هفته آینده بار دیگر در ارائه کاندیدای وزارت به مجلس و رای اعتماد مجلس باز خواهد گشت.

در بازار دیروز در گروه فلزی نماد فولاد خراسان در ابتدای وقت برای تعدیل EPS (عایدی هر سهم) متوقف شد. با توجه به افزایش بهای میلگرد این شرکت در موقعیت تعدیل عایدی زودهنگام قرار گرفت. با توقف نماد فولاد خراسان شایعات در مورد توقف باقی فولادی‌ها نیز در بازار شنیده می‌شد که این مساله در نماد مبارکه بیشتر به چشم می‌خورد. در حال حاضر البته مبارکه و فولاد خوزستان تحت فشار سنگین عرضه‌ها قرار دارند که همین امر تاثیر تعدیل‌های مثبت را با مشکل مواجه می‌سازد. در گروه معدنی نماد گل گهر با انتشار گزارش عملکرد ۳ماهه در انتظار بازگشایی نماد به سر می‌برد. گل گهر در ۳ ماهه نخست امسال ۸۰۰ریال EPS محقق کرده است. با توجه به تعدیل‌های گل گهر و فولاد خراسان شرایط برای بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نیز محقق می‌شود. در بازار دیروز نماد ملی مس نیز شرایط مناسبی را تجربه کرد. رشد بهای جهانی مس تا رقم ۸هزار و ۴۰۰دلار در این بهبود شرایط موثر بود.

در گروه ساختمانی دیروز گمانه‌زنی‌ها در مورد بازگشایی سرمایه‌گذاری شاهد ادامه داشت.تعدیل مثبت EPS شرکت که براساس شنیده‌ها در حد رقم ۱۰هزار و ۹۰ریال اعلام خواهد شد و پوشش قابل ملاحظه ۷۰درصدی در نخستین فصل کاری انتظار برای تداوم رشد سود شرکت را فراهم آورده است. «شاهد» علاوه بر فعالیت ساختمانی به دلیل فعالیت در بخش‌های انرژی و غذایی (که رشد قابل ملاحظه بهای فروش موادغذایی در سال‌جاری فعالیت در این بخش را بالا برده است) مورد توجه است.

در گروه سیمانی نماد سیمان صوفیان دیروز با جهش ۶۰درصدی قیمت بازگشایی شد. عمده نمادهای سیمانی دیروز در صدر بیشترین افزایش قیمت جای گرفتند. در گروه پتروشیمی، نماد فن‌آوران دیروز برای ساعتی با صف خرید همراه شد این امر در شرایطی رخ داد که به‌رغم گذشت چند هفته از برگزاری مجمع پتروشیمی خارک هنوز این نماد بازگشایی نشده است.

پتروشیمی زاگرس نیز روز دوشنبه گذشته مجمع خود را برگزار کرد که حاوی خبرهایی از فعالیت‌ قابل ملاحظه این مجتمع و تاثیر مهم آن بر سرمایه‌گذاری غدیر (در صورت حل کامل مساله مالکیتی آن) بود. سرمایه‌گذاری غدیر دیروز در آخرین دقایق بازار جمع‌آوری صف فروش را شاهد بود. این جمع‌آوری با تشکیل صف خرید برای معاملات امروز (چهارشنبه)‌این نماد همراه بود. در مجموع بازار سهام دیروز بازاری با حاکمیت صف‌های فروش بود که در آن حجم معاملات بالغ بر ۹/۳۱میلیارد تومان بود از ۱۱۰نماد مورد معامله نیز ۴۵نماد با رشد قیمت و ۴۴نماد با افت ارزش دادوستد شدند.