ایرنا- معاون طرح و برنامه وزارت تعاون پیش‌بینی کرد: ۴۲‌میلیون نفر تا پایان سال‌جاری عضو تعاونی های سهام شوند و به آن ترتیب سهام عدالت دریافت کنند. «عبدالمجید غریب رضا» ‌افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ستاد سهام عدالت، قرار است اعضای این تعاونی‌ها (۴۲‌میلیون نفر) در ۱۲ طبقه دسته‌بندی شوند و در حال حاضر اعضای طبقه چهارم در حال دریافت سهام هستند. وی در ادامه تصریح کرد: تا کنون ۲۱‌میلیون و ۶۰۰هزار سهم به ارزش ۲۱۶‌تریلیون و ۵۵۹‌میلیارد ریال به ۲۱‌میلیون نفر عرضه شده است.

معاون وزارت تعاون در ادامه اظهار داشت: رقم سود این سهام بر اساس تراز مالی شرکت‌هایی است که در سبد سهام قرار دارند و تاکنون ۴۳شرکت بورسی بخشی از سهام خود را به تعاونی‌های سهام عدالت واگذار کرده‌اند و سهام با ارزش بورس محسوب می‌شوند.

این مقام مسوول همچنین در مورد تاثیر نوسان‌های بورس براین سهام افزود: از آنجایی که این سهام کمتر تحت‌تاثیر نوسان‌های بازار سرمایه قرار دارند، صاحبان سهام دچار زیان نیز نحواهند شد. وی در توضیح این مطلب گفت: سهام عدالت به صورت سبد است و اگر یک شرکت دچار مشکل شود، بقیه شرکت‌ها سود را پوشش می‌دهند.غریب رضا ‌با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی (خصوصی‌سازی)،‌ افزود: یکی از اهداف این سیاست‌ها گسترش مالکیت در سطح عموم به منظور تامین عدالت اجتماعی بوده است.

وی تصریح کرد: دولت برای اجرای این سیاست تشکیل ۳۳۷ تعاونی سهام عدالت را در شهرستان‌های مختلف کشور پیش‌بینی کرده است.

به گفته معاون وزارت تعاون، سال گذشته تعاونی‌های سهام عدالت در تمام شهر ستان‌های کشور تشکیل شده است. غریب رضا تصریح کرد: این تعاونی‌ها در مرحله نخست اعضای تحت پوشش کمیته امداد، ‌سازمان بهزیستی و بخشی از نیروهای مسلح (بازنشسته و از کار افتاده) را شامل می‌شد. وی با بیان آنکه با پیگیری‌ها و اقدامات جدی وزارت تعاون چهار‌میلیون و ۵۸۵‌هزار نفر عضو تعاونی‌های سهام عدالت شدند و به همین میزان نیز سهام به آنها تعلق گرفته است، افزود: ارزش سهام ارایه شده به این افراد حدود ۲۶‌تریلیون و ۹۲۰میلیارد ریال بوده است.

معاون طرح و برنامه وزارت تعاون تاکید کرد، سهامداران این تعاونی‌ها در مرحله اول ۳۰۰‌میلیارد تومات سود سهام دریافت کرده‌اند.

به گفته وی، با اجرای این طرح علاوه بر گسترش مالکیت، بخشی از اهداف عدالت اجتماعی نیز در کشور محقق شده است.این مقام مسوول با بیان آنکه چندین مرحله فعالیت برای تعاونی‌های سهام عدالت در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: این امر سبب می‌شود تا به تدریج اعضای این تعاونی‌ها افزایش یابند. وی در ادامه در خصوص دیگر مراحل واگذاری سهام عدالت در کشور گفت: در مرحله دوم نیز شش‌میلیون نفر از روستاییان و عشایر کم درآمد و در مرحله سوم بازنشستگان و کارکنان دولت با خانواده‌های آنها که حدود ۱۵‌میلیون نفر هستند، به عضویت تعاونی‌های یادشده در خواهند آمد.

غریب رضا در پایان تعداد اعضای تعاونی‌های سهام عدالت را در مرحله چهارم این طرح ۲۵‌میلیون نفر در سراسر کشور اعلام کرد.