گروه بورس- شرکت پالایش نفت اصفهان مبلغ ۷۳ تومان سود نقدی به ازای هر سهم میان سهامداران خود تقسیم کرد. در این مجمع که با مشارکت ۹۶درصدی سهامداران شرکت همراه بود، ابهام در میزان سهم ۴۰درصدی دولت از سود شرکت سبب شد که زمان مجمع بسیار طولانی شود و بعد از بحث فراوان در نهایت تصویب شد که ۵۵درصد سود معادل ۷۳ تومان میان سهامداران تقسیم شود. در این جلسه مقدم به نمایندگی از سهامداران عمده (شرکت پالایش و پخش) رییس، اسکندری و آقانژاد ناظران و در نهایت نجابت هم دبیری جلسه را عهده‌دار بود. سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس رسمی شرکت و روزنامه دنیای‌اقتصاد به عنوان روزنامه کثیرالانتشار شرکت تعیین شدند.

واما حاشیه‌های مجمع «شپنا» ...

اما مجمع روز گذشته پالایش نفت اصفهان با حواشی فراوان که عمده آن هم مربوط به رقم سودی که باید تقسیم می‌شد، مربوط بود.

داستان از این قرار بود که سهامدار عمده شرکت پالایش نفت اصفهان اعلام کرد که قصد دارد از مبلغ ۱۳۴تومان EPS سال ۸۶ شرکت، رقم ۵۵۵ریال را میان سهامدارن تقسیم کند و در دلیل چرایی اتخاذ این تصمیم هم به حقوق ۴۰درصدی دولت اشاره کرد. مطابق ماده ۱۲ قانون بودجه عمومی کشور، شرکت‌های دولتی؛ یعنی شرکت‌هایی که ۱۰۰درصد سهام آن متعلق به دولت است، موظفند ۴۰درصد سود قبل از کسر مالیات خود را به حساب خزانه‌ واریز کنند.

در مجمع دیروز هم نماینده سهامدار عمده رقم ۵۵۵ریال را با احتساب کسر ۴۰درصدی حق دولت به مجمع اعلام کرد که مورد اعتراض سهامداران قرار گرفت، چرا که سهامداران خرد معتقد بودند که قیمت‌گذاری سهم این شرکت در روز عرضه اولیه بر مبنای EPSا۱۳۴ تومانی بوده و اگر قرار بود ۴۰درصد کاهش EPS در سود شرکت لحاظ شود، قطعا با سهم به شکل دیگری برخورد می‌شد.

تاریخ سهامداری کارگزاری سهام عدالت؛ دی‌ماه ۸۶

از سوی دیگر برخلاف ادعای سهامدار عمده که معتقد بود تا تاریخ ۲۹/۱۲/۸۶ تنها دولت سهامدار ۱۰۰درصدی بوده، بنابراین ۴۰درصد باید کسر شود، دکتر شیخ مدیرعامل شرکت کارگزاری سهام عدالت در مجمع اعلام کرد که مطابق نامه‌ای که از سوی وزیر اقتصاد برای وزیر نفت ارسال شده، درخواست تقسیم سود ۸۰درصدی به مجمع ارائه شده است. همچنین مطابق ابلاغیه دی ماه سال ۸۶، ۳۰درصد از سهام این شرکت مشمول واگذاری به سبد سهام عدالت شده است.

اما نماینده سهامدار عمده ضمن اذعان به آشنایی با مسائلی که مطرح است، ادعا کرد که از نهادهای مختلفی از جمله سازمان بورس در این خصوص استفساریه گرفته و آنها تصمیم دولت را مورد تایید قرار داده‌اند.

به دنبال این اظهارنظر عضدی‌فر، نماینده سازمان بورس گفت: من نمی‌دانم شما (سهامدار عمده) با چه کسی در سازمان بورس برای این مساله هماهنگ کرده‌اید ولی امری که روشن است، سازمان بورس در مورد سیاست تقسیم سود شرکت اظهار نظری نمی‌کند. در نهایت بعد از اعتراض‌ها و تذکرات پی‌درپی سهامداران خرد حاضر در مجمع تعیین شد که ۵۵درصد معادل ۷۳تومان میان سهامداران تقسیم شود و ۷ریال باقی مانده به عنوان اندوخته طرح توسعه در شرکت باقی بماند.