با سودآورترین بورس جهان

گروه بورس- همایون دارابی:بازار دادوستد سهام روز گذشته همچنان در مدار افت شاخص قرار داشت، هر چند که این افت به دلیل برخورداری از توجیه اقتصادی نگرانی را به همراه نیاورده است، بورس تهران براساس اعلام فدراسیون جهانی بورس‌ها، همراه با بورس امان پربازده‌ترین بورس جهان لقب گرفته است، با این وجود دیروز شاخص کل بورس با ۱۸/۱۷۹ واحد تحت تاثیر بازگشایی نماد فن‌آوران و افت نمادهای عمده گروه فلزی- معدنی مواجه شد.

این افت در شرایطی رخ داد که مهلت ۲ هفته‌ای دریافت پاسخ کشورمان به پیشنهادات گروه ۱+۵ در مذاکرات ژنو موجب حصول آرامش در صحنه تحولات سیاسی شده است.

در همین حال به دلیل تمایل به خرید سهام عرضه اولیه که انتظار برای عرضه آنها وجود دارد موجب شده است نقدینگی در بازار اندوخته شود که این امر موجب افت دادوستدها شده است. در حال حاضر با توجه به انتظار برای عرضه سهام اصل ۴۴ بازار با نقدینگی منتظر مواجه شده است؛ نقدینگی‌ای که البته بخشی برای حمایت از گروه سیمانی در صف‌های خرید نه چندان مستحکم این گروه جای گرفته است. در بازار دیروز مهم‌ترین تحول، عرضه سنگین کشتیرانی بود؛ کشتیرانی که پس از جهش ۱۰۰درصدی قیمت مدتی را به صورت متعادل معامله شده بود.

در کنار تحولات کشتیرانی، سرمایه‌گذاری غدیر دیروز با صف فروش مواجه شد. سرمایه‌گذاری غدیر که روز گذشته با حجم سنگین به نرخ بالای ۳ هزار ریال رسیده بود، دیروز تحت تاثیر انتشار شایعاتی در مورد بروز اختلاف در مذاکرات مربوط به معامله عمده این شرکت با صف فروش مواجه شد.

به نظر می‌رسد که شرکت یا سازمان بورس جهت معاف‌شدن وضعیت شرکت و رفع شایعات هرچه زودتر اطلاعیه‌ای را در این‌باره منتشر کند.

در بازار دیروز در گروه فلزی نماد فولاد مبارکه تحت تاثیر عرضه‌های صادرکنندگان که در قالب جوایز صادراتی حجمی معادل تقریبا ۸۰۰ میلیون سهم را دریافت کرده‌اند با صف فروش همراه شد.

نرخ ۳هزارو ۱۹۰ ریالی واگذاری سهم به همراه تقسیم ۵۰۰ ریالی این نماد موجب شده است دریافت کنندگان سهم در موقعیت کسب سود فوق‌العاده باشند که همین مساله عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای را به همراه آورده است.

در گروه معدنی، نماد توسعه معادن روی با احتمال تغییر مدیریت مواجه شده است. باتوجه به خداحافظی قنبری مدیرعامل این شرکت در مجمع سالانه اخیر، شنیده‌ها حکایت از تغییرات در هیات‌مدیره این شرکت دارد. در همین حال فروش سهام توسعه معادن روی توسط گروه امیر موجب جدا شدن دو قطب اصفهان و زنجان تولید روی کشور از یکدیگر شده است. گروه امیر به عنوان بزرگترین سهامدار حقوقی گروه توسعه معادن روی در سال‌های گذشته در هیات‌مدیره «کروی» حضور داشته است که این حضور با فروش سهام تداوم نخواهد یافت و مهراقتصاد ایرانیان و توسعه صنعتی احتمالا قادر به تعیین۳ عضو خواهند بود که این برای سهامداران خرد شرکت نیز مطلوب است.

در گروه سرمایه‌گذاری‌ها، دکتر سعدی عهده‌دار مدیریت سرمایه‌گذاری سعدی معرفی شده است.

سعدی پیش از این مدیریت بوعلی و عضو تیم مدیریتی سرمایه‌گذاری امیر به شمار می‌رفت. در این گروه سرمایه‌گذاری ملی با توجه به خرید گسترده سهام سیمانی با صف خرید مواجه است. این صف در حالی تشکیل شده است که سهامداران شرکت از جمله بانک مرکزی از عرضه سهام تاکنون خودداری کرده‌اند.

بانک مرکزی در حالی مالک ۱۴درصد سهام ونیکی است که در سال جاری فشار قابل ملاحظه‌ای را به بانک‌ها برای فروش سهام خود وارد کرده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری متوازن با افت شاخص مواجه شد.

شاخص با افت ۱۷۹ واحدی به ۱۱هزار و ۶۶۹واحد رسید. حجم معاملات نیز ۵/۱۹میلیارد تومان بود. از ۱۱۴ نماد مورد معامله، ۴۱ نماد با رشد قیمت و ۵۳ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.