گروه بورس - همایون دارابی: بازار سهام در روز گذشته پس از یک دوره افت قیمتی و تشکیل صف‌های فروش، شاهد تلاش‌هایی برای کنترل عرضه‌ها بود.

در بازار دیروز، معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در صحنه سیاست خارجی تنش‌های سیاسی، آرامش نسبی را تجربه می‌کند، هرچند که پس از آزمایش‌های موشکی، متعاقب مانور هوایی رژیم صهیونیستی، شرایط متفاوتی در صحنه سیاسی پدید آمده است که نامشخص بودن ابعاد آن و نحوه کنترل آن نقطه، سوال بزرگ بازار به شمار می‌رود. با توجه به این شرایط بازار در انتظار رخداد تحولات جدید در این صحنه است، تحولاتی که پس از تند شدن فضا، احتمالا در راستای تخفیف شرایط حرکت خواهد کرد.

در کنار صحنه سیاسی در تحولات اقتصادی، بازار در شرایط ویژه قرار دارد. به‌ویژه بحث تغییر قیمت سنگ‌آهن در شرایط کنونی فشار قابل‌ملاحظه‌ای را بر بازار وارد ساخته است. متعاقب طرح مساله تغییر نرخ سنگ‌آهن، نمادهای فولادی با عدم‌اقبال و تشکیل صف‌های فروش مواجه شدند. از سوی دیگر با تکذیب گسترده مساله نرخ ۸۰هزار تومان سنگ‌آهن این بار سهام سنگ‌آهنی فرو ریختند تا مجموعا دو گروه پیشرو بازار قربانی شوند.

از سویی بازار سهام با مساله برخورد احساسی و تاثیر رشد شدید قیمت‌ها نیز دست به گریبان است. این موضوع در تشکیل صف‌های فولاد به چشم می‌خورد یا مسائلی که در بازگشایی نمادهای سیمانی رخ داده است، سبب شده بازار روند اصلاح قیمتی را در پیش بگیرد.

اوج قیمت‌گذاری سهام سیمانی در بازگشایی نماد سیمان شرق در شرایطی رقم خورد که این نماد باارزش بازار بیش از ۳۵۰میلیارد تومان و جهش یکصد درصدی قیمت بازگشایی شد. امری که با توجه به ظرفیت ۵/۱میلیون تنی این واحد شگفتی کارشناسان را برانگیخت. اینگونه جهش‌های قیمتی سبب شد تا بازگشایی نمادهای سیمانی به جای فراهم آوردن شرایط بازار، با تشکیل صف‌های فروش متعاقب جهش‌های قیمتی فشار مضاعفی را به بازار وارد کند. همین امر سبب شد تا بازار دیروز در برابر بازگشایی سیمان بهبهان خویشتندار باشد.

نحوه بازگشایی نمادهای سیمانی موجب شدتا فرضیه شکست P/E (نسبت پی بر ای) شرکت‌های سیمانی تقویت شود، به ویژه آنکه تعادل نسبی بازار عرضه و تقاضای سیمان همچنین عدم انتظار برای ارائه نرخ جدید برای این محصول موجب کاهش دورنمای رشد فروش و سود شرکت‌های سیمانی شود.

در بازار دیروز در گروه معدنی صف‌های فروش نمادهای گل‌گهر و چادرملو جمع‌آوری شد. دراین گروه خبرهای منتشر شده توسط مدیرعامل گل‌گهر در مورد پیشرفت ۹۰درصدی گندله‌سازی این شرکت و بهره‌برداری از آن در دو ماه پایانی سال جاری از اهمیت برخوردار است. در هر حال مدیرعامل گل‌گهر از برداشت باطله از توده‌های ۲ و ۳ و آغاز تولید توده ۲ در خردادماه سال آینده خبر داده است.

در گروه فلزی، مس سرچشمه شاهد بهره‌برداری از کارخانه جدید تولید مولیبدن خود است. فرمولیبدن کویر رفسنجان را مجموعه مس سرچشمه با ۷۰درصد سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است.

در رشته تولید مولیبدن، کمبود مواد اولیه و افزایش رقابت‌ها بر سر مواد اولیه مساله مهمی است که با حضور رقیب جدید در این زمینه تشدید خواهد شد. در این گروه نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات دیروز پس از تعدیل EPS بازگشایی شد که رشد قیمت ۹۲/۵درصدی را تجربه کرد.

در گروه شرکت‌های هلدینگی نماد سرمایه‌گذاری بانک ملی برای تعدیل EPS متوقف شد. سرمایه‌گذاری بانک ملی به طور مستقیم و غیرمستقیم مالک ۷۵/۳میلیون تن ظرفیت تولید سیمان و ۱۶/۱میلیون تن طرح در حال اجرای سیمانی است.

در مجموع بازار سهام دیروز روند کنترل عرضه‌های موجود در بازار را تجربه کرد که تکمیل آن نیازمند طی شدن زمان است. ارزش معاملات دیروز بازار بالغ بر ۱/۲۴میلیارد تومان بود. از ۱۲۰ نماد مورد معامله ۳۷ نماد با رشد قیمت و ۷۰ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.