69درصد ارزش معاملات به معاملات خرد اختصاص داشت

بازدهی هفتگی بورس تهران به سه صدم درصد رسید

گروه بورس- زهرا مجتهد: تابلوی بورس تهران روز چهارشنبه شاهد ۸۶/۳۳میلیارد ریال معامله خرد (معادل ۶۹درصد) و ۱۹/۳۵میلیارد ریال معامله بلوکی از سوی فعالان حقیقی و حقوقی این بازار بود. در این روز ارزش معاملات کل در مقایسه با روز ماقبل ۶/۱۳درصد افزایش داشت و به رقم ۰۵/۶۹میلیارد ریال رسید. در حالی که روز چهارشنبه هفته گذشته بخشی از معاملات سایپا در پایان معاملات از سوی ناظر بازار باطل شد. شاخص پس از تجربه افت ۷/۵واحدی به طور مجدد با ۵/۱واحد مثبت به کار خود پایان داد.

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران با دادوستد نمادهای سیمان تهران، امید، سرمایه‌گذاری غدیر، سیمان ایلام و سیمان دورود و همچنین تعدادی از سهام شرکت‌های فولادی شاخص کل را به مرز رقم ۱۲هزار و ۸۷۱واحد رساندند.

نمادهای یادشده همچنین به ترتیب بیشترین میزان اثر مثبت را برای شاخص به همراه داشتند.سایر شاخص‌های دیگر بورس به تبع معاملات سهام از سوی سهامداران مثبت شدند؛ به طوری شاخص قیمت و بازده نقدی در این روز با ۸/۸واحد رشد نسبت به روز قبل به رقم ۴۸هزار و ۴۲۱واحد رسید.

آنچه در هفته گذشته رخ داد

حرکت لاک‌پشتی شاخص‌های بورس پس از شتاب‌گیری آنها در روزهای نخست هفته گذشته شکل گرفت. در پایان هفته گذشته شاخص کل با سه‌صدم درصد افزایش مواجه شد. شاخص در ابتدای هفته پیش معادل ۱۱هزار و۹۲۱ واحد بود.

در این میان بورس تهران با تحولاتی که در هفته مزبور رخ داد از جمله شفاف شدن وضعیت سیمانی‌ها و تعدیل EPS برخی از این شرکت‌ها و همچنین افزایش چشمگیر قیمت سیمانی‌ها، فعالان بورسی بازدهی سه‌صدم درصدی را برای این بازار شاهد بودند. اختصاص مبلغ چهارهزار و ۹/۴۶۱میلیارد ریال به ارزش معاملات طی هفته گذشته و کاهش هشت‌صدم درصدی ارزش کل معاملات نسبت به هفته ماقبل از دیگر رویدادهای هفته گذشته بود.

وضعیت نمادهای معاملاتی

در پایان معاملات روز چهارشنبه نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی فن‌آوران، بهنوش ایران، تولید تجهیزات سنگین هپکو، تولیدی ایران‌تایر، داروپخش، سیمان دورود و گروه بهمن برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و نماد معاملاتی کارخانجات ایران مرینوس جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه و فوق‌العاده به منظور تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه و نماد معاملاتی شرکت‌های مجتمع‌های توریستی و رفاهی آبادگران ایران، جام دارو و خدمات انفورماتیک جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه و فوق‌العاده به منظور اصلاح اساسنامه متوقف شدند. همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های صنعتی دریایی ایران و کاربراتور ایران جهت تعدیل پیش‌بینی سود متوقف شد.

از سوی دیگر نمادهای سیمان تهران و سیمان ایلام و سیمان دورود پس از تعدیل پیش‌بینی سود به ازای هر سهم در بازار بازگشایی و آماده انجام معامله شدند.

همچنین نماد فارسیت دورود پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم ۵۰۰ریال سود نقدی گشایش یافت.

نماد معاملاتی شرکت سموم علف‌کش پس از تعویق زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بازگشایی شد و نماد معاملاتی شرکت‌های تولید مواداولیه داروپخش، شیشه و گاز و سازه پویش پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و نماد معاملاتی شرکت سیمان قاین پس از تعدیل پیش‌بینی سود بازگشایی شدند؛ ولی معامله‌ای روی آنها صورت نگرفت.

امروز نیز نماد معاملاتی شرکت‌‌های ورزیران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، تولیدی و صنعتی درخشان تهران، معادن بافق، ایران‌ارقام، افست، پارس سوئیچ، صنایع شیمیایی فارس، گروه صنعتی سپاهان و کارخانجات مخابراتی ایران برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و نماد معاملاتی شرکت‌های ریخته‌گری تراکتورسازی ایران و موتورسازان تراکتورسازی ایران جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه و فوق‌العاده به منظور اصلاح اساسنامه متوقف خواهند شد.