فارس- معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: بدهی بانک‌ها به صندوق بازنشستگی و بدهی دولت به بانک‌ها از جمله موانع واگذاری بانک‌ها و عرضه سهام آنها در بورس است.

اسماعیل غلامی در خصوص وضعیت واگذاری ۵۳۱ شرکت دولتی اظهار داشت: ۹۵درصد از فهرست ۵۳۱ شرکت دولتی قابل واگذاری از امکان پذیرش در بورس برخوردار نیستند.

وی گفت: در حالی بین ۳۰ تا ۴۰ شرکت دولتی منحل شده‌اند که حدود ۶۰ شرکت دولتی که در فهرست اولیه نبوده، اما متعلق به دولت هستند، اضافه شده‌اند.

وی ادامه داد: بررسی‌های اولیه از وضعیت شرکت‌‌های دولتی قابل واگذاری نشان می‌دهد که حدود ۹۵ درصد از فهرست اولیه و ۵۳۱ شرکت دولتی از امکان پذیرش در بورس برخوردار نبوده و باید به صورت مزایده ای واگذار و به فروش بروند. غلامی تصریح کرد: شرکت‌‌های وابسته به سازمان گسترش، شرکت‌های استانی گاز، آب و فاضلاب، برق منطقه‌ای و مدیریت منابع آب از جمله این شرکت‌ها هستند.

وی ادامه داد: زیر مجموعه‌های سازمان گسترش به این دلیل قابل واگذاری در بورس نیستند که سهم این سازمان دولتی در این شرکت‌ها کمتر از ۵۱درصد بوده و سهامدار خصوصی نیز تمایلی به عرضه سهام در بورس ندارد.

معاون سازمان خصوصی‌سازی در مورد شرکت‌هایی که وظیفه حاکمیتی داشته و در فهرست ۵۳۱ شرکت دولتی قرار دارند، اظهار داشت: برخی شرکت‌های مادر تخصصی در حالی از عدم امکان واگذاری بحث می‌کنند که با تکیه بر ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ چنین مباحثی درست نیست و واگذاری یا عدم واگذاری شرکت‌هایی مانند دخانیات باید در کارگروه‌های ویژه‌ای بررسی و سپس تصمیم‌گیری شود.

غلامی ادامه داد: این گونه شرکت‌ها قرار بود شنبه گذشته اطلاعات مورد نیاز را ارائه کنند که در برابر ارسال اطلاعات توسط تعدادی از شرکت‌ها، دسته‌ای دیگر از شرکت‌های مادر تخصصی اطلاعاتی را ارائه نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: سازمان خصوصی‌سازی امسال بیش از ۲۰۰ شرکت را به دو صورت بورس و مزایده واگذار خواهد کرد که در این فهرست، ۵۳۱ شرکت دولتی منظور نشده است.

غلامی در خصوص شرایط واگذاری بانک‌ها در بورس گفت: سازمان خصوصی‌سازی با توجه به وجود دو مشکل اساسی بدهی بانک‌ها به صندوق بازنشستگی و بدهی دولت به بانک‌ها، طی نامه‌ای به مسوولان درخواست برگزاری جلسه‌ای را کرده تا در خصوص رفع موانع تصمیم‌گیری شود.

وی در رابطه با عرضه سهام شرکت پالایشگاه تبریز نیز خاطرنشان کرد: سهام این شرکت بعد از برگزاری مجمع سالانه که در هفته جاری برگزار خواهد شد، در بورس عرضه می‌شود که زمان دقیق آن در آینده اعلام می‌شود.