بورس تهران حباب ندارد

گروه بورس- با حرفه‌ای شدن معامله‌گران و ارتقای سطح دانش و آگاهی سرمایه‌گذاران، بورس تهران هیچ گاه به سمت حبابی شدن پیش نخواهد رفت. مرتضی علی اکبری، مدیر مالی و اقتصادی سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با بیان اینکه در وضعیت کنونی بازار دچار حباب نشده است، گفت: بورس تهران از چند سال گذشته بسیار بزرگ‌تر و حرفه‌ای تر شده است و اتفاقی که در هفته گذشته در بازار رخ داده، حاکی از حرکت هوشمندانه معامله‌گران برای جلوگیری از حباب بود. وی افزایش قیمت سهام فولادی‌ها و معدنی‌ها را در بورس تهران طبیعی دانست و گفت: افزایش قیمت‌های جهانی فولاد از یک سو و نزدیک شدن تولید گندله در تولیدکنندگان سنگ‌آهن از طرف دیگر موجب شد که سهام شرکت‌های مربوطه با رشد قیمت قابل توجهی مواجه شود که این رشد نرخ‌ها با توجه به افزایش سودآوری و «پی بر ای» این سهم‌ها غیرعادی به نظر نمی‌رسد.

وی تاکید کرد: بورس تهران هم اکنون دارای جامعه سهامداری آگاه و برخوردار از دانش کافی است، بنابراین نمی‌توان گفت که بازار دارای حباب شده است، بلکه این جامعه سهامداران آگاه در مقاطع مختلف با تکیه بر تحلیل‌های موجود در موقعیت‌های خرید یا فروش قرار می‌گیرند.

او با اشاره به دوقلوهای سنگ‌آهنی بورس تهران گفت: با توجه به موقعیت منحصربه‌فرد دو شرکت چادرملو و گل‌گهر و P/E آنها در بورس، بازار در انتظار سودآوری بیشتری از آنها است، ضمن اینکه بازار براساس تحلیل‌های خود تعدیل مثبت این شرکت را قطعی می‌داند، پس در این شرایط نمی‌توان گفت که بازار حبابی شده است.

علی‌اکبری در پاسخ به این پرسش که آیا معتقدید که بازار از حالت شایعه محوری و حرکت‌های هیجانی خارج شده است، گفت: به نظر می‌رسد درصد استفاده از تحلیل در بازار در خریدها و فروش‌ها بیشتر شده است.

او در توصیف عدم وجود حباب در بازار و بزرگ شدن آن گفت: در معامله اخیر فولاد، نقدینگی لازم برای خرید سهام فولاد مبارکه از خارج از بورس وارد بازار شد، بنابراین این اتفاق چنین واقعیتی را حکایت می‌کند که بورس دچار حباب نشده و تشکیل صف های خرید غیرمنطقی نیست. مدیر مالی و اقتصادی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات به سرمایه‌گذاران توصیه کرد در شرایط فعلی بازار از همه گروه‌ها اعم از فولادی، معدنی، شیمیایی، سیمان و ... در پرتفوی خود سهام داشته باشند.

وی در پاسخ به اینکه «ومعادن» از محل افزایش سود تقسیمی مس، EPS خود را به چه میزان افزایش می‌دهد، گفت: پیش‌بینی سود سال ۸۷ «ومعادن» به دلیل افزایش سود تقسیم شده در مجمع مس از ۵۰درصد به ۸۰درصد، یک‌هزار و ۱۲۷ریال اعلام شده است.