مهر- رییس سازمان بورس گفت: هر چه سهام شناور آزاد یک شرکت در بورس افزایش یابد، عرضه و تقاضا حقیقی‌تر خواهد بود.

علی صالح‌آبادی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲سیما افزود: در راستای افزایش سهام شناور، عرضه اولیه سهام برای کشف قیمت از ۵/۰درصد به ۵درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: در همین راستا از سازمان خصوصی‌سازی درخواست شده که این عدد را به ۲۰درصد برساند.

رییس سازمان بورس و اوراق‌بهادار همچنین اعلام کرد: ارزش جاری بورس کشور از ۵۰‌میلیارد دلار ابتدای سال به ۶۶‌میلیارد دلار در پایان خرداد سال‌جاری افزایش یافت.

علی صالح‌آبادی درباره وضعیت شاخص بورس در سال‌های گذشته گفت: شاخص بورس در سال ۸۵ از رقم ۲۶‌هزار واحد با ۱۵‌درصد رشد به ۳۰‌هزار و ۷۸۲ واحد و در سال ۸۶ از ۳۰‌هزار و ۷۸۲ با رشد ۵/۱۷‌درصدی به رقم ۳۶‌هزار و ۱۹۳ واحد در ابتدای امسال رسید.

رییس سازمان بورس، افزایش قیمت سهام و سودآوری شرکت‌ها را یکی از مهم‌ترین دلایل این افزایش شاخص عنوان کرد و افزود: افزایش نقدینگی در بازار سرمایه نیز در این امر موثر بوده است و امسال بیشتر شرکت‌های پیشرو با پیش‌بینی افزایش سود مواجه هستند.

وی ارزش فعلی بورس را ۶۶‌میلیارد دلار ذکر و تصریح کرد: این رقم در ابتدای سال‌جاری ۵۰‌میلیارد دلار بوده که بر این اساس، طی سه ماه اخیر ۵/۴‌میلیارد دلار ارتقا یافته؛ در حالی که این رقم در سال گذشته ۸‌میلیارد و سال ۸۵ معادل ۶‌میلیارد دلار بوده است.

صالح‌آبادی با مقایسه اوضاع امروز بورس با شرایط سال ۸۱ و ۸۲ که کشور با افزایش ناگهانی قیمت‌ها در بورس همراه بود، گفت: ضریب قیمت بر سود هر سهم در آن زمان افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت. این درحالی است که تنوع امروز بورس ایران در مقایسه با سال ۸۲ بی‌نظیر است و هم اکنون ۳۵‌درصد بورس مربوط به فلزات اساسی، ۵/۱۲‌درصد معادن، ۵/۴‌درصد بانک‌ها و نهادهای واسطه گر مالی، ۸‌درصد سیمان، ۸‌درصد خودرو، ۵/۸‌درصد هلدینگ و ۲/۸‌درصد صنعت شیمیایی است که البته به زودی مخابرات و پالایشگاه تبریز نیز به آن اضافه خواهد شد.

صالح‌آبادی گفت:‌ بورس هم‌اکنون روی صنایع بزرگی کار می‌کند که پشتوانه تولید داشته و سود‌آور هستند. همچنین به طور میانگین هر هفته نصف ارزش معاملات بورس مربوط به اشخاص حقیقی و نصف دیگر شخصیت‌های حقوقی است.