گروه بورس - رضا معظمی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد جهش ۶/۱۱۰ واحدی بود، به گونه‌ای که این شاخص در آستانه رسیدن به مرز ۱۲هزار واحد قرار گرفت. در بازار دیروز شاخص به عدد ۱۱هزار و ۹۲۱ واحد رشد رسید تا کمتر از ۸۰ واحد جهت عبور از مرز روانی ۱۲هزار واحد فاصله داشته باشد.در آغاز بازار دیروز صف‌های خرید قابل ملاحظه‌ای در بازار تشکیل شد. سرمایه‌گذاری امید با ۵۱میلیون سهم، سرمایه‌گذاری غدیر با ۵۹میلیون سهم و گل‌گهر با ۱/۲میلیون سهم، چادرملو با ۳/۷میلیون سهم و ملی مس با ۳/۱۱میلیون سهم عمده‌ترین صف‌های خرید را در بازار دیروز به خود اختصاص دادند. با توجه به توقف ۲۷ نماد سیمانی در ابتدای بازار دیروز نماد ۳ سرمایه‌گذاری بوعلی، صنعت و معدن و بیمه نیز که دارای پرتفوی عمده سیمانی هستند، متوقف شدند تا ۳ نماد سرمایه‌گذاری غدیر، امید و بانک ملی با صف‌های قابل ملاحظه مواجه شوند.

با آغاز بازار نماد تازه وارد پالایشگاه اصفهان راه رشد قیمت را در پیش گرفت و با تاثیر مثبت ۱۰ واحدی بر شاخص به صف خرید رسید.بانک‌ پارسیان نیز پس از عرضه سنگین ابتدای وقت معاملاتی شاهد تشکیل صف خرید مجدد بود. به گونه‌ای که این نماد نیز ۹/۷ واحد تاثیر مثبت را بر شاخص برجای گذاشت. تاثیر ۶/۳ واحدی صندوق بازنشستگی و ۱/۱ واحدی تایدواتر موجب شد تا شاخص در ساعت ۱۰ و ۱۲ دقیقه به ۹/۲۹ واحد رشد برسید.

در ساعت دوم معاملات نماد بانک کارآفرین پیش از افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی بازگشایی شد که با تثبیت قیمت ۳هزار و ۲۵۰ ریالی ۲/۲۲ واحد تاثیر مثبت را برای شاخص به همراه آورد.با توجه به این شرایط شاخص به بالای ۶۰ واحد رشد در ساعت دوم رسید. در نیمه ساعت پایانی بازار دیروز ۴ نماد گل گهر، چادرملو، سرمایه‌گذاری امید و غدیر عرضه‌هایی را تجربه کردند که به ترتیب ۸۹/۱۴ واحد، ۷۴/۱۶ واحد، ۷۲/۷ واحد و ۳۹/۸ واحد تاثیر مثبت را به همراه آوردند. با توجه به تاثیر ۶ واحدی ملی مس و ۱/۲ واحدی خودرو و ۴/۱ واحدی فن‌آوران شاخص در ساعت پایانی بازار دیروز به ۶/۱۱۰ واحد رشد رسید تا در کل هفته شاخص ۲۷۸ واحد رشد را تجربه کند؛ از این رو در دومین هفته تابستان آسمان بورس آفتابی بود.