گروه بورس- بورس تهران طی هفته گذشته در وضعیت تورمی اقتصاد، بازدهی ۶۶/۲درصدی را برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به همراه داشت. این در شرایطی است که دومین برنامه اصلاح قیمت‌ها یعنی اجرای مرحله‌ای آزادسازی سیمان بعد از اصلاح قیمت‌ شوینده‌ها، انتظارات و امید معامله‌گران را نسبت به چشم‌انداز روشن بورس در میان‌مدت تقویت کرده است.

به گزارش خبرنگار ما، بورس تهران در هفته گذشته شاهد دو اتفاق مهم بود؛ نخست ورود اولین واحد پالایشگاهی کشور به بازار سهام (تسریع نسبی در روند واگذاری واحدهای نفتی) و دیگری افزایش قیمت سیمان و توافق برای آزادسازی مرحله‌ای آن.

این رویداد مهم که تقریبا همزمان با توقف نمادهای فولادی رخ داد، باعث شد که فشار تقاضا از روی سهام فولادی برداشته شده و به سمت سایر نمادهای سیمانی و سرمایه‌گذاری‌های سیمانی هدایت شد که در نهایت تا روشن شدن اثر افزایش قیمت سیمان بر روی پیش‌بینی سود این شرکت‌ها نماد ۳۰ شرکت متوقف شد. از سوی دیگر در هفته جاری، تحلیل‌گران تا اندازه‌ای با اثر آزادسازی سهام بر رفتار بازار سهام آشنا شده‌اند، چه از این بعد که بورس تهران بعد از آزادسازی قیمت‌ها با رونق روبه‌رو می‌شود، چه از آن جهت که بورس، توانایی جذب نقدینگی خرید برای تعدیل رشد قیمت‌ها را دارد، چه از این بابت که رشد ارزش بازار و شاخص آنها در تلطیف کردن فضای اقتصاد موثر بوده است.

تحولات بورسی هفته جاری به ویژه در گروه سیمانی باعث شد که تمرکز بازار از گروه معدنی‌ها و فلزی‌ها خارج شده و به سمت سایر نمادها برود. به ویژه آنکه طرح هدفمند شدن یارانه‌ها، سبب اصلاح قیمت‌ها شده و چشم‌انداز رونق تدریجی بورسی را فراهم می‌کند.

توقف ۳۰ نماد

نماد معاملاتی سه شرکت اصلی دارنده سهام سیمانی متوقف شد.

در پی خروج سه مرحله‌ای سیمان از سبد حمایتی، روز گذشته در حالی نماد معاملاتی ۲۷ شرکت سیمان برای ارائه اطلاعات جدید توسط شرکت بورس بسته شد که امروز نیز نماد معاملاتی سه شرکت اصلی دارنده سهام سیمانی متوقف شد. براین اساس نمادهای معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه و سرمایه‌گذاری بوعلی با توجه به اصلاح قیمت سیمان و تاثیر آن بر پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت‌های مذکور متوقف شد.