بازار دادوستد سهام عصر روز دوشنبه با خبرهای اولیه‌ای در مورد خروج سیمان از سبد حمایتی و افزایش نرخ فروش به رقم ۴۸هزار و ۵۰۰تومان به ازای هر تن سیمان تیپ یک (ارزان‌ترین نوع سیمان) مواجه شد که همین مساله موجب شد کارگزاران از عصر روز دوشنبه برای خرید سهام گروه سیمانی و سرمایه‌گذاری‌های وابسته صف‌های خرید تشکیل دهند، هر چند این صف‌ها در فضای دو دلی تشکیل شد اما با ابلاغ مصوبه در میانه بازار دیروز به شرکت‌های سیمانی، این خبر قطعی شد. با توجه به این تحول، صف‌های خرید در گروه سیمانی جایگزین صف‌های فروش شد، به گونه‌ای که ۲ نماد سیمانی سپاهان و تهران در میان شرکت‌ پرتقاضای روز جای گرفتند.

در معاملات دیروز کارشناسان تصمیم دولت را برای تغییر شرایط گروه سیمانی به ویژه با پیش‌بینی بازبینی ۲ماهه تصمیم‌ها بزرگ‌ترین مساعدت دولت جهت رشد بازار قلمداد کردند. از دیدگاه این گروه به رغم آنکه دولت خود بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سیمان است، اما با تغییر دادن نرخ سیمان شرایطی را برای رونق بازار سرمایه فراهم کرده است تا بتواند جریان نقدینگی سرگردان در کشور را به سوی این بازار هدایت کند.

با توجه به این شرایط بازبینی پله‌ای این مصوبه به همراه تاثیر عمده آن بر پرتفوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری موجب خواهد شد تا بازار بتواند با شرایط بهتری مواجه شود.

در صورت رونق‌یابی گروه سیمانی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز به جرگه سهام مورد اقبال بازار خواهند پیوست که در بازار دیروز شرکت‌های سرمایه‌گذاری نظیر امید، بانک ملی، غدیر، بوعلی، صنعت و معدن و بیمه نشانه‌هایی از این رونق را تجربه کردند.

سرمایه‌گذاری امید اما به مدد انتشار شایعاتی در مورد تغییر نرخ سنگ‌آهن درصدد تقاضای بازار دیروز قرار گرفت.

در معاملات دیروز بازار سهام معامله‌گران در گروه فلزی با غیبت کامل گروه فولادی مواجه شدند. متعاقب توقف نماد فولاد خراسان و عدم بازگشایی نماد فولاد مبارکه، این گروه بدون وجود نماینده‌ای در تابلو باقی ماند.

با غیبت نمادهای فولادی دیروز فرصت به ملی مس رسید تا این نماد با توجه به قیمت قابل ملاحظه ۸هزار و ۷۰۰دلاری این فلز، صف خرید قابل ملاحظه‌ای برای آن تشکیل شود. در گروه معدنی، نمادهای سنگ‌آهنی همچنان تحت‌تاثیر شایعات مربوط به تغییر نرخ فروش این گروه با صف‌های خرید عمده مواجه‌اند.

در گروه پتروشیمی، تقسیم سود فوق‌العاده پتروشیمی خارک به همراه گزارش پوشش ۱۱۵تومان شرکت در سه ماه نخست امسال، ضمن طرح احتمال افزایش قابل ملاحظه EPS این شرکت در سال‌جاری، موجب جلب توجه کارشناسان بازار شده است.

در گروه خودرویی نماد زامیاد دیروز با P/E زیر ۲ بازگشایی شد تا بار دیگر وضعیت عدم اطمینان بازار به سودهای پیش‌بینی شده این گروه را به نمایش بگذارد. در این گروه ایران‌خودرو بر اساس برخی شنیده‌ها، اقدام به افزایش ساعت کاری کارگران خود کرده است.

در گروه ساختمانی نماد سرمایه‌گذاری مسکن برای تعدیل مثبت عایدی متوقف شده است. تلاش برای عرضه بیشتر مسکن جهت کنترل قیمت‌ها موجب افزایش سود سرمایه‌گذاری مسکن شده است.

در گروه تصفیه نفت نماد تازه وارد پالایشگاه اصفهان روز گذشته شاهد عرضه باقیمانده سهام روز نخست عرضه بود. ۵/۱۸میلیون سهم باقیمانده از بلوک ۵درصدی روز اول احتمالا دیروز به تامین اجتماعی منتقل شد.

در مجموع، بازار دیروز بازاری در حال رشد بود که در آن شاخص به میزان ۴/۵۳ واحد رشد کرد و به عدد ۱۱هزار و ۸۱۰ واحد رسید. ارزش معاملات نیز بالغ بر ۳۵میلیارد تومان بود و از ۱۳۴ نماد مورد داد و ستد ۶۶ نماد با رشد قیمت و ۵۰ نماد با افت ارزش داد و ستد شدند.