گروه بورس- علیرضا باغانی: رقابت بر سر خریداری ۵/۳۰درصداز سهام فولاد خوزستان روز گذشته با ورود مجدد فولاد مبارکه اصفهان ادامه یافت.

دیروز در شرایطی رقابت «فخوز» وارد هفتمین روز خود شد که فولاد مبارکه پس از یک روز غیبت برای بار دیگر در این ماراتن نفس‌گیر حضور پیدا کرد و به رقابت پرداخت.

در پی ادامه رقابت، قیمت هر سهم فولاد خراسان به ۱۹هزار و ۷۰۳ریال رسید و ارزش بلوک نیز تا سطح هزار و ۳۱۶میلیارد تومان افزایش یافت، اما نکته قابل تامل این که رقابت فولاد خوزستان در شرایطی وارد هشتمین روز خود می‌شود که قرار بود نماد شرکت در پایان معاملات دیروز به منظور برگزاری مجمع در ۹ تیر ماه متوقف شود، اما به گفته ناظر بازار نماد «فخوز» جهت ادامه رقابت در آخرین روز معاملاتی هفته نیز باز می‌ماند.

علی صحرایی که لحظه به لحظه بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس را مدیریت می‌کند، در پاسخ به این پرسش که اگر معامله «فخوز» در روز چهارشنبه هم انجام نشود، چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: به احتمال بسیار زیاد معامله امروز انجام می‌شود، اما در صورت ادامه رقابت، نماد در پایان معاملات چهارشنبه به منظور برگزاری مجمع متوقف خواهد شد و سازمان خصوصی‌سازی باید شرایط جدیدی را برای این عرضه بلوکی مهیا کند. ناظر بازار در پاسخ به پرسشی دیگر که تکلیف سود تقسیم شده در مجمع «فخوز» چیست؟ گفت: به طور طبیعی در صورت عدم انجام معامله، سود تقسیمی متعلق به ایمیدرو است، اما در این صورت شرایط معامله بعد از برگزاری مجمع باید تغییر کند و باید دید که سازمان خصوصی‌سازی در این رابطه چه قواعدی دارد. وی افزود: به نفع خریداران است که قبل از برگزاری مجمع، بلوک فولاد خوزستان را خریداری کنند و در صورت انجام نشدن این معامله معلوم نیست سرنوشت این رقابت ۸ روزه چه می‌شود.

وی ادامه داد: در روز چهارشنبه هم نماد عادی و هم نماد معامله عمده «فخوز» باز خواهد بود و معاملات در نماد این شرکت برقرار است. بر این اساس گزینه تعویق برگزاری مجمع «فخوز» به گفته ناظر بازار منتفی است و در هر صورت فولاد خوزستان در روز ۹ تیرماه به مجمع عادی سالانه می‌رود.

در صورتی که فولاد خوزستان در مجمع خود ۶۰ تومان سود به ازای هر سهم تقسیم کند، مالک بلوک ۵/۳۰درصدی این شرکت صاحب ۴۰میلیارد تومان از سود «فخوز» خواهد شد، در حالی که اگر معامله ادامه پیدا کند خریداران آتی این بلوک از این عایدی سهمی نخواهند داشت. البته برخی کارشناسان معتقدند در صورت عدم انجام معامله، رقابت می‌تواند بعد از برگزاری مجمع هم ادامه پیدا کند، به این صورت که ارزش سود تقسیم شده در مجمع، از قیمت آخرین رقابت در بورس از طرفین معامله کسر می‌شود.

نماد فولاد خوزستان در شرایطی هشتمین روز رقابت بر سر عرضه بلوک ۵/۳۰درصدی خود را پشت سر می‌گذارد که روز دوشنبه مدیریت بازار از توقف نماد آن در پایان معامله روز سه‌شنبه خبر داده بود، اما این تصمیم به دلیل ادامه رقابت «فخوز» و جلوگیری از تعویق برگزاری مجمع تغییر کرد و توقف نماد به روز چهارشنبه موکول شد.

حال آنکه برخی معامله‌گران معتقدند، با عدم تعویق مجمع به دلیل مصوبه سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر تعلق سود مجمع به خریدار بلوک، رقابت می‌توانست حتی در غیاب نماد «فخوز» در نماد «ژ فرعی یک» ادامه یابد یا پس از برگزاری مجمع و بازگشایی نماد از سر گرفته شود.

عرضه بلوکی ۵/۳۰درصد از سهام فولاد خوزستان بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس تهران به لحاظ ارزش محسوب می‌شود، در حالی که شهریور ماه سال گذشته معامله عمده مس به ارزش یک هزار و ۱۶میلیارد تومان بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس تهران محسوب می‌شد.