گروه بورس - همایون دارابی:بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد ادامه جو مثبت بود، اما در این میان آنچه بیش از پیش جلب توجه می‌کرد روند فرسایشی رقابت بر سر بلوک ۵/۳۰درصدی فولاد خوزستان بود.

در بازار دیروز روند رقابت میان سه خریدار ادامه یافت و پس از یک هفته کاری، از شنبه گذشته رقابت وارد مرحله فرسایشی شده که در آن خریداران تنها یک ریال در هر نوبت بر قیمت خود می‌افزایند. با توجه به این روند، قیمت بلوک فولاد خوزستان دیروز به رقم ۱۸هزار و ۲۶۳ریال معادل یک‌هزار و ۲۲۱میلیارد تومان رسید. شایان ذکر است هر ده ریال تغییر قیمت، ارزش بلوک را ۶۶۸میلیون تومان افزایش می‌دهد. رقابت نفس‌گیر فولاد خوزستان دیروز باعث تاثیرپذیری روند معاملات گروه فلزی - معدنی شد، به گونه‌ای که عمده‌ترین تحول این گروه، یعنی عرضه ۵۷/۱درصد سهام معادن و فلزات توسط مدیریت سرمایه‌گذاری مسکن در نرخ ۹هزار ریال بدون خریدار ماند. به نظر می‌رسد درگیری فولاد مبارکه در معامله عمده فولاد خوزستان، مانع از توجه به این عرضه شد. با توجه به انجام نشدن این معامله، نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، ریزش نسبی قیمت را تجربه کرد. سرمایه‌گذاری معادن و فلزات دیروز تا نرخ‌های ۸هزار و ۷۷۴ریال معامله شد که فاصله اندکی با معامله عمده پیشنهادی در نرخ پایه ۹هزار ریال و معامله عمده پیش‌بینی شده برای امروز (یکشنبه) در نرخ ۸هزار و ۹۰۰ریال داشت. از سوی دیگر با توقف احتمالی نماد فولاد مبارکه در پایان معاملات امروز (یکشنبه) برای برگزاری مجمع عمومی سالانه، معامله‌گران به انتظار نتایج این مجمع خواهند بود. به هر صورت نتایج رقابت بر سر بلوک فولاد خوزستان - اگر همانند رقابت بر سر فولاد خراسان شگفتی‌آفرین نباشد - تعیین‌کننده خواهد بود. در بازار دیروز انتظار برای عرضه باقیمانده سهام دولتی در نماد فولاد مبارکه موجب تشکیل صف بیش از ۱۰۰میلیونی در نماد فولاد مبارکه شد، امری که تنها با عرضه اندکی بیش از ۱۱میلیون سهم مواجه شد. انتظار می‌رود امروز (یکشنبه) تکلیف عرضه‌ها مشخص شود.

در بازار دیروز در گروه تجهیزات، شایعات منتشره در مورد تصمیم سرمایه‌گذاری بانک ملی برای واگذاری سهام صنعتی دریایی ایران - که خود مالک آذراب نیز است، مهم‌ترین خبر تایید نشده به شمار می‌رفت. با توجه به اخذ ذخایر کاهش ارزش صدرا تا ۷۰۰ریال، رخداد این معامله در هر نرخی بالاتر از این رقم به بهبود شرایط مالی«وبانک» منجر خواهد شد، واگذاری «وبشهر» نیز از سوی «وبانک» دیگر شایعه بازار دیروز بود که در صورت تحقق احتمالا در راستای بهینه‌سازی پرتفوی این شرکت عظیم صورت می‌گیرد. در گروه شرکت‌های هلدینگی دیروز سرمایه‌گذاری غدیر در آستانه رسیدن به نرخ ۲هزار ریال با عرضه ۲۰میلیون سهمی مواجه شد، ولی توانست بار دیگر تا بیش از ۹میلیون سهم صف خرید را تجربه کند.

در گروه کانی غیر فلزی، شیشه‌سازان با رشد قیمت فروش مواجه شده‌اند. در این گروه تولیدکنندگان شیشه مظروف با توجه به افزایش دنباله‌دار بهای PET (مواد پلاستیکی) وضعیت فروش بهبود‌یافته‌ای را شاهد هستند.