ایسنا- در حالی که تنها سه روز به زمان وعده داده شده از سوی مسوولان برای عرضه سهام بانک ملت در بورس باقی است، اما به نظر می‌رسد که این بار نیز این وعده‌ها عملی نشود و بانک‌ها همچنان پشت در خصوصی‌سازی باقی‌ مانده و عرضه آن‌ها به زمان دیگری موکول شود.

با نزدیک شدن به روز اعلام شده، اظهارنظرها براى عرضه سهام بانک‌ها شدت گرفته است. طبق برنامه قرار بود که ۲۹ خرداد ماه سهام بانک ملت در بورس عرضه شود، اما در روز گذشته مدیرعامل این بانک در حاشیه دومین همایش گاز ایران اظهار کرد که با پیگیری روند خصوصی‌سازی در این بانک سهام اولیه آن یک ماه تا۴۰ روز آینده در بورس عرضه می‌شود.

با وجود این‌که بارها زمان برای عرضه سهام بانک‌ها اعلام شده اما با تمام این اوصاف هنوز واگذاری بانک‌ها انجام نشده است و همچنان این پرسش باقی است؛ که چرا با وجود اعلام زمان قطعی عرضه سهام بانک‌ ملت در بورس باز هم شاهد به تعویق افتادن این سهام بانکی در بورس هستیم؟

در حالى که تنها سه روز به زمان عرضه سهام این بانک در بورس باقى مانده، اما هنوز برخى مشکلات واگذارى آنها از جمله تصویب اساسنامه، تبدیل شدن به شرکت سهامی عام، مطالبات دولت و صندوق‌هاى بازنشستگى بر جاى خود باقى است. هر چند که واگذارى سهام بانک‌ها مانند هر واگذارى سهام دولتى با مقاومت‌هایى روبه‌رو است، اما مهمتر از این موضوع بحث‌هایى است که اخیرا در مورد ادغام بانک‌هاى دولتى مطرح شده، موضوع واگذارى سهام را در هاله‌اى از ابهام فرو می‌برد، زیرا اگر قرار باشد بانک‌ها بر اساس ایده تشکیل بانک‌هاى قرض‌الحسنه و سرمایه‌گذارى به این دو نوع بانک تبدیل شوند، آنها را با مسائل متعدد دیگرى مواجه می‌کند که با این وجود سخن گفتن در مورد واگذاری بانک‌های دولتی به بخش‌خصوصی با چالش جدی مواجه می‌شود.

در همین زمینه غلامرضا حیدری کردزنگنه، مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی، به عرضه سهام شرکت‌های بزرگ دولتی یکی پس از دیگری اشاره کرد و گفت: چون ما شرکت‌های زیادی برای عرضه داریم بنابراین با ترافیک عرضه مواجه هستیم که در نهایت این سهام به ترتیب و بر اساس نوبت عرضه خواهد شد، اما هنوز تاریخ دقیق عرضه بانک‌ها مشخص نیست.

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: هر هفته یکی از شرکت‌های بزرگ عرضه می‌شود. زنگنه در ادامه به عرضه سهام پالایشگاه اصفهان در هفته جاری اشاره کرد و گفت: به دنبال این هستیم که عرضه سهام مخابرات را طی هفته آینده داشته باشیم. وی در پاسخ به این پرسش که هفته آینده عرضه سهام مخابرات قطعی است؟ گفت: قاعدتا نباید در این زمینه مشکلی وجود داشته باشد. سعی بر این داریم که هفته آینده این عرضه را انجام دهیم. او در پاسخ به این پرسش که با وجود عرضه سهام بزرگ پشت سر هم موجودی کافی از سوی افراد برای این سهام وجود دارد؟ گفت: پول موجود است و نباید نگران خرید این سهام از سوی افراد باشیم. با این اوصاف انتظار برای ورود اولین بانک دولتی در بورس در روزهای پایانی بهار دور از ذهن است و باید منتظر ماند تا جزئیات طرح ادغام بانک‌ها مشخص شود زیرا در غیر این صورت واگذاری بانک‌ها موضوع قیمت‌گذاری آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.