آغازی دشوار در هفته‌ای کوتاه

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته با تاخیر قابل ملاحظه‌ای به دلیل مشکل سیستم معاملاتی قدیمی بورس فعالیت خود را آغاز کرد.

در بازار دیروز معامله‌گران با تاخیر ۵/۱ساعته فعالیت خود را آغاز کردند. سیستم قدیمی معاملات بورس که این روزها در تب و تاب تغییر قرار گرفته است، دیروز با تاخیر مواجه شد تا بازار حالتی غیرعادی به خود بگیرد. با توجه به مشکلات موجود در سیستم معاملات به نظر می‌رسد به رغم تمامی دشواری‌ها، بازار آماده پذیرش تغییر سیستم معاملات است، به ویژه آنکه سیستم قدیم حتی در روزهایی که مشکل حادی را با خود ندارد، در فشار معاملات نیز از ارائه خدمات بازمانده و فرصت برابر برای تمامی معامله‌گران ایجاد نمی‌کند. فرصت برابر برای تمامی معامله‌گران در تهران و اقصی نقاط کشور، مهم‌ترین زمینه‌ای است که می‌تواند توسعه بازار را به صورت واقعی محقق کند.

در بازار دیروز معامله‌گران علاوه بر مشکل آغازین بازار، در شرایط کلی حاکم بر بازار با مسائل مهمی مواجه بودند که در بخش سیاسی سخنان آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان از اهمیت بالایی برخوردار بود. تعبیر آیت‌ا... رفسنجانی درمورد «دام‌های جدید» در صحنه بین‌المللی نظر معامله‌گران را به سوی دشواری‌های سیاسی به ویژه پس از انتشار گزارش البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و برگزاری جلسه شورای حکام جلب کرده است. هرچند که این تفاسیر فعلا تاثیر عمیقی را با خود به همراه ندارند، اما آنچه بیش از تحولات خارجی جلب توجه می‌کند، مسائلی است که در صحنه اقتصاد کشور در جریان است. ابلاغ مصوبه سود ۱۰درصدی توسط معاون اول رییس‌جمهوری در شرایطی که رییس‌کل بانک مرکزی از ابلاغ آن خودداری کرده است، توجه معامله‌گران را به مسائل تصمیم‌گیری کلان اقتصاد کشور جلب می‌کند. این‌گونه حرکت‌ها بیش از پیش در سطح اقتصاد کشور برنامه‌ریزی بلندمدت را با شرایط ویژه مواجه می‌کند به ویژه آنکه بسیاری از کارشناسان از مسائل رخ داده به عنوان «بروز تفاوت نظر در تیم اقتصادی دولت» یاد می‌کند.

در این شرایط و با توجه به اینکه هفته کاری پیش روی معامله‌گران بازار سرمایه با تعطیلی دو روز پایانی هفته، عمق قابل ملاحظه‌ای نخواهد داشت موجب شده تا انتظارات از هفته جاری کاهش یافته و اکثر کارشناسان در انتظار هفته‌ آینده باشند. در بازار دیروز در گروه فلزی روند افت قیمت فلزات رنگی موجب ضعف نمادهای وابسته، به ویژه ملی مس شد. در این گروه فولاد خراسان در شرایطی که به دلیل عرضه عمده سهام، برگزاری مجمع خود را با تاخیر شاهد خواهد بود. دیروز در مرز قیمتی ۵هزار ریال معاملات پرحجمی را شاهد بود. در شرایط کنونی اگرچه ماهیت خریداران عمده چهارشنبه و روز گذشته همچنان مبهم است ولی نحوه خرید سهام و عدم رعایت ملاحظات مربوط به معامله عمده پیش روی حکایت از حضور یک خریدار از بیرون معامله‌گران کنونی بازار سرمایه دارد. با توجه به حجم سنگین معاملات، احتمال حضور این خریدار در رقابت بر سر بلوک ۴۰درصدی فولاد خراسان نیز بعید نیست. فولاد مبارکه نیز دیروز با عرضه سنگین ۲۶میلیون سهمی مواجه شده و صف خرید آن برای دقایقی از میان رفت.

در گروه خودرویی، انتشار گزارش عملکرد سال ۸۶ پارس‌خودرو معاملات پرحجمی را رقم زد که این مساله موجب شد این نماد به دفعات صف خرید را تجربه کند.

در مجموع بازار دیروز بازاری متفاوت و با شرایط خاص ناشی از خرابی سیستم معاملات بود. ارزش معاملات دیروز با توجه به دادوستد یک بلوک ۰۲/۱درصدی تراکتورسازی ایران به ۵/۲۷میلیارد تومان بالغ بود. از ۱۵۳نماد مورد معامله ۶۲نماد با رشد قیمت و ۶۱نماد با افت ارزش دادوستد شد. شاخص نیز با ۲/۴۲واحد رشد به ۱۰هزار و ۷۴۴واحد رسید.