گروه بورس- پنج درصد سهام شرکت مخابرات ایران در حالی در خرداد ماه عرضه می شود که خارجی‌ها از مجموع ۸۰‌درصد سهام قابل واگذاری مخابرات می توانند حداکثر تا ۱۰‌درصد سهام را به‌صورت بلوکی یا خرد خریداری کنند.

در همین رابطه مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی وزارت امور اقتصادی و دارایی از تقاضای خرید سهام شرکت‌های دولتی که طی دو سه ماه اخیر در بورس کشور عرضه شده، توسط سرمایه‌گذارانی از کشورهای چین، هند و امارات خبر داد.

وی با اشاره به خرید سهام شرکت پتروشیمی رازی توسط سرمایه‌گذارانی از کشور ترکیه تصریح کرد: سرمایه‌گذاران خارجی براساس زمان‌بندی اعلام شده توسط سازمان خصوصی‌سازی نسبت به خرید سهام مشارکت می‌کنند.جمالی در گفت‌وگو با مهر افزود: اگر حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بورس تنها برای خرید و فروش سهام باشد، ۱۰درصد سهام شرکت‌ها را می‌توانند خریداری کنند، اما چنانچه به منظور مالکیت و مدیریت باشد، محدودیتی برای خرید سهام توسط این شرکت‌ها وجود ندارد و فقط باید در چارچوب قوانین و مقررات بورس باشد.به گزارش فارس، اولین عرضه سهام شرکت مخابرات ایران در بورس در تاریخ ۲۳ خرداد ماه است و معاون وزیر ارتباطات پیشتر در همین رابطه از واگذاری سهام شرکت مخابرات ایران در بورس تا پایان سال جاری و خصوصی شدن آن خبر داده بود. به گفته وفا غفاریان، به جز ۲۰درصد، ۸۰درصد سهام مخابرات ایران که ۳۳ شرکت مخابرات را شامل می‌شود، در بورس عرضه خواهد شد و ۲۰درصد سهام مخابرات در اختیار دولت خواهد بود. وی با اشاره به تمایل برخی شرکتهای خارجی برای خرید سهام مخابرات ایران افزود: هم‌اکنون با این شرکتها در حال رایزنی هستیم و اطلاعات اولیه را نیز اخذ کرده‌ایم. شرکت‌های خارجی می‌توانند تا ۱۰درصد به صورت بلوکی یا خرد، سهام مخابرات ایران را خریداری کنند. واگذاری ۸۰درصد سهام شرکت مخابرات ایران به بخش خصوصی طی سال جاری در حالی انجام می‌شود که شرکت‌های خارجی بنابه دلایلی از جمله سود آوری این سهام و دسترسی آزاد به خدمات و اطلاعات مخابراتی کشور تمایل زیادی برای خرید تمامی این سهام دارند که ممنوع بودن واگذاری بیش از ۱۰درصد این سهام به خارجی‌ها حساسیت‌ های امنیتی این مساله را نشان می‌دهد.