گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام پس از خروج از جو عرضه اولیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دیروز به دور عادی فعالیت بازگشت.

در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات کلان موثر بر بازار شاهد تداوم جو جاری داخلی به ویژه، در پیش بودن استیضاح وزیر بازرگانی در روز چهارشنبه بودند. از سوی دیگر مباحث مربوط به تورم، سود بانکی و رشد نقدینگی همچنین سخنان مهم رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان جو تصمیم‌گیری اقتصادی را در کشور با این رویدادها مواجه ساخته است. مساله برداشت از حساب ذخیره ارزی و سخنان وزیر نفت در این میان به ویژه پس از مباحث مطرح شده در مجلس همچنان موردتوجه رسانه‌ها قرار دارد که تمامی این قطعات به همراه مسائل ریز و درشت دیگر پازل در هم ریخته اقتصاد امروز کشور را نشان می‌دهد و مهم‌ترین تاثیر اولیه آن دشواری کارشناسان بازار سرمایه در ترسیم فضای آینده و به همراه آن بحث عدم‌امکان برنامه‌ریزی بلندمدت خریداران سهم را فراهم می‌کند. این امر موجب می‌شود تا بازار با نوسانات دائمی مواجه شود، امری که صف‌های خرید‌و‌فروش دائمی را در بازار پدید می‌آورد.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد تشکیل صف خرید بیش از ۵۰میلیونی برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بودند. تشکیل این صف موجب شد تا بازار با جذب موفقیت‌آمیز ششمین سهم اصل ۴۴ مواجه باشد.

از سویی با توجه به نبود عرضه دیگری در بازار، معامله‌گران شاهد چرخش نقدینگی به سوی نمادهای دیگر بودند. در واقع معامله‌گران که در هفته گذشته نقدینگی اولیه‌ای را برای خرید کشتیرانی آماده کرده بودند و از سویی تزریق نقدینگی جدید را نیز به نظاره نشسته بودند، با توجه به نبود عرضه سنگین دیگر در این نماد، نقدینگی خود را به سوی نمادهای عادی گرایش دادند. در این شرایط نمادهای عمده بازار به‌رغم آغازی ضعیف در ادامه بازار با تقویت مواجه شدند. این امر موجب شد تا برخی نمادها از جمله فولاد خوزستان حتی از صف فروش تا صف خرید (۶درصد نوسان) را تجربه کنند. با توجه به این شرایط، بازار دیروز عملا شاهد دو جو ضعیف ساعت اولیه بازار و جو متعادل رو به رشد در ساعت پایانی بازار بود.

در بازار دیروز در گروه فلزی معامله‌گران همچنان نگران شاهد عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی در نماد ملی مس هستند. این عرضه‌ها در هفته گذشته به همراه عرضه‌های خریداران بلوک ۲۰درصدی، صف خرید این نماد را از میان برد. در گروه سیمانی عدم اعلام خبری تازه در این گروه، عرضه‌های سهام را افزایش داده است. در این گروه سیمان خاش دیروز برای برگزاری مجمع عمومی متوقف شد. سیمان بهبهان نیز روز یکشنبه گذشته با تقسیم سود نقدی یک‌هزار و ۵۳۰ریال مواجه شد. در گروه معدنی چادرملو با شایعه احتمال تقسیم سود نقدی ۷۵۰ریالی در مجمع آتی شرکت مواجه است.

در مجموع بازار دیروز بازاری دو پاره بود که در آن شاخص ۲/۱۶ واحد رشد کرد و به ۱۰هزار و ۳۵۷ واحد رسید. حجم معاملات نیز ۶/۱۴میلیارد تومان بود. از ۱۶۱ نماد مورد معامله نیز ۶۳ نماد با رشد قیمت و ۶۶ نماد با افت ارزش روبه‌رو شدند.