گروه بورس- علیرضا باغانی: بورس تهران روز گذشته شاهد عرضه ۳میلیون سهم از سهام ابطال شده کشتیرانی جمهوری اسلامی در روز یکشنبه بود. روز یکشنبه معامله ۸میلیون و ۸۰۰هزار سهم شرکت کشتیرانی به دلیل خریداری بیش از سهمیه برخی از کارگزاری‌ها باطل شده بود که روز گذشته ۳میلیون سهم از این سهام ابطال شده عرضه شد. سهمیه هر ایستگاه معامله در عرضه اولیه سهام شرکت کشتیرانی، ۳۱۰هزار سهم تعیین شده بود. در بازار دیروز نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، فنرسازی خاور، پارس سوئیچ، کاشی پارس، شیمیایی ایلام، پگاه خراسان و داروسازی ابوریحان بازگشایی شد که «دابور» پس از بازگشایی نماد و تقسیم سود ۴۶تومانی، ۵۴۰ تومان قیمت خورد و «پی به ای»۸ را از آن خود کرد، در شرایطی که میانگین «پی‌به‌ای» دارویی‌ها در بورس تهران عدد ۶ است. این شرکت روی قیمت ۵۴۰ تومان به میزان ۵هزار عدد معامله شد.

تحولات بعد از قطعی شدن معامله آلومتک

گفته‌های بازار: با قطعی شدن معامله ۵/۲۸درصدی آلومتک که چندی پیش از سوی بخش‌خصوصی خریداری شده، در بازار گفته می‌شود، در مجمع فوق‌العاده شرکت که در روز چهارشنبه هفته جاری برگزار می‌شود، سهامدار جدید آلومتک، دو کرسی از هیات‌مدیره شرکت را صاحب خواهد شد.

دیگر خبر در رابطه با آلومتک حاکی از آن است که سهامدار جدید به دلیل تحولاتی که طی ۹ ماه گذشته در شرکت رخ داده، نگرش مثبتی نسبت به مدیریت «فالوم» دارد، بنابراین احتمال ابقای مدیریت این شرکت بورسی زیاد است.

شنیده‌های ما: بر اساس اخبار رسیده، در مجمع روز چهارشنبه سهامدار جدید آلومتک که هر سهم این شرکت را بیش از ۵/۲ برابر قیمت پایه تعیین شده خریداری کرده بود، دو کرسی از هیات‌مدیره شرکت را صاحب خواهد شد. افزون بر این احتمال ابقای مدیریت «فالوم» بعید نیست، اما همه این تصمیمات به نظر سهامداران عمده و در نهایت مجمع شرکت بستگی دارد.

ادامه ابهام در سرنوشت تولیدکنندگان آزبست

گفته‌های بازار: همزمان با انتشار برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال توقف تولید آزبست در بورس تهران شایع شده که برخی شرکت‌های تولیدکننده این محصول از جمله فارسیت دورود در صورت عدم تولید آزبست در سال جاری نمی‌تواند به EPS خود برسد.

شنیده‌های ما: بر اساس اخبار رسیده فارسیت دورود برای تحقق EPS سال ۸۶ خود ظاهرا مشکلی ندارد، اما تحقق EPSا ۸۷ در گرو ادامه تولید آزبست در شرکت است.

گفتنی است، پیش از این محیط زیست برای پایان‌ یافتن تولید آزبست به ۱۱ شرکت تولیدکننده این محصول مهلت داده بود.

«و معادن» به دنبال خرید بلوک «فخاس»

گفته‌های بازار: در شرایطی که سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از ایمیدرو حدود ۴۰درصد از سهام فولاد خراسان را پس از برگزاری مجمع این شرکت عرضه می‌کند، در بازار شایع شده که سرمایه‌گذاری معادن و فلزات سهامدار ۱۹درصدی «فخاس» یکی از خریداران جدی سهام این شرکت است.

گفته می‌شود چند شرکت سرمایه‌گذاری نیز خود را برای شرکت در رقابت معامله بلوکی سهام فولاد خراسان که ارزش مدیریتی دارد، آماده می‌کنند.

در صورتی که «و معادن» بتواند سهام «فخاس» را خریداری کند، این شرکت سهامدار عمده این فولادساز بزرگ شمال شرق کشور خواهد شد.

شنیده‌های ما: بر اساس اخبار رسیده احتمال شرکت «و معادن» در رقابت «فخاس» بعید نیست، اما همه چیز به شرایط عرضه و نحوه رقابت بر سر خریداری این بلوک بستگی دارد.