گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته بار دیگر تحت تاثیر عرضه مجدد سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. معامله‌گران در بازار دیروز در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که بازار تحت تاثیر تصمیم درست مسوولان سازمان بورس و اوراق بهادار و ناظر معاملات در ابطال معاملات روز شنبه کشتیرانی قرار گرفت. با تصمیم اخذ شده در بازار روز گذشته، معامله‌گران از نتایج یک عرضه عجیب به دور ماندند، اما در نهایت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دیروز در نرخ ۲هزار و ۵۰۰ریال عرضه شد. ۵/۱۲۷میلیون سهم شرکت ظرف چند دقیقه خریداری شد و ناظر معاملات برای جلوگیری از عرضه‌های متفرقه، نماد را بعد از پایان عرضه متوقف کرد تا صف خریدی پیش از موعد تشکیل نشود. عرضه دوم ششمین شرکت اصل ۴۴ در بازار دیروز نشان داد که موفقیت فرآیند خصوصی‌سازی در کشور، نیازمند واگذاری مسوولیت بیشتری به مسوولان بازار است. در بازار دیروز اتمام مساله عرضه کشتیرانی فرصت توجه معامله‌گران به تحولات کلان موثر بر بازار را فراهم آورد. در این میان انتشار نامه ۲۲ صفحه‌ای رییس کل بانک مرکزی با اهمیت بالایی از سوی کارشناسان ارزیابی شد. انشای این نامه موجب شد تا وضعیت گروه بانکداری بار دیگر با نوسان شدید مواجه شود به‌گونه‌ای که حجم عمده‌ای از سهم بانک پارسیان و کارآفرین در تالار رقم بخورد. بانک پارسیان دیروز معاملاتی بیش از یک درصد را شاهد بود.

در مسائل کلان تصمیم بانک مرکزی برای توقف انتشار اوراق مشارکت نیز تصمیم مهمی تلقی شده و یکی از مهم‌ترین رقبای بازار را برای جذب نقدینگی از میان برمی‌دارد. در بازار دیروز در معاملات روزانه معامله‌گران شاهد تداوم جو مثبت گروه سیمانی به‌‌رغم عدم اعلام خبرهای جدید همچنان فعال بود.

در گروه شیمیایی بین‌المللی محصولات پارس با خبرهایی تایید نشده مبنی برفروش دارایی مواجه بود.در مجموع بازار دیروز، بازاری با آغاز ضعیف، اما در ادامه با بهبود شرایط مواجه بود که در آن شاخص ۵/۱۴ واحد رشد کرد و به ۱۰ هزارو ۳۴۰ واحد رسید. حجم معاملات نیز باتوجه به عرضه ۷/۲۹ میلیارد تومانی کشتیرانی به ۵۶ میلیارد تومان رسید.