رشد شتابان بازار

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته به روند رشد خود ادامه داده و با قیمت ۶/۵۲واحد رشد شاخص یکی از بهترین روزهای بهار امسال را پشت سر گذاشت.

در بازار دیروز در حالی که روند رشد قیمت‌ها با اتکا به افزایش دامنه نوسان به ۳درصد سرعت بیشتری را نسبت به گذشته تجربه می‌کرد، برخی از نمادهای معاملاتی با عرضه‌های سنگین معامله‌گران کوتاه‌مدت مواجه شد. معامله‌گران کوتاه‌مدت عموما باتجربه ۵ تا ۱۰درصد رشد قیمتی با برخورد قیمت با سقف‌های قبلی اقدام به عرضه سهام می‌کنند که این امر دیروز به‌ویژه در نمادهای فولادی به چشم می‌خورد. فولاد خراسان دیروز در برخورد با سقف روانی ۴هزار ریال عرضه‌های سنگین را تا سطح ۸میلیون سهم تجربه کرد؛ امری که البته نتوانست صف خرید سهم را از میان ببرد و صف خرید ۵/۲میلیونی برای این نماد در پایان بازار دیروز تشکیل شد. فولاد خوزستان نیز که در هفته گذشته در میان روند ضعیف بازار در نرخ ۵هزار و ۸۰۰ریال بازگشایی شد، دیروز در نرخ ۶هزار و ۴۰۰ریال عرضه ۲/۳میلیون سهم را تجربه کرد. عرضه سهام فولادی در شرایطی رخ داد که سهم روز گذشته معامله گران با انتشار اطلاعیه جدید سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه ۵/۳۵ درصد فولاد خوزستان، بیش از ۴۰درصد سهام فولاد خراسان و ۵درصد ملی مس در روزهای ۲۱ تا ۲۳خردادماه راهی تابلو خواهد شد.

در میان عرضه‌های برنامه‌ریزی شده از سوی خصوصی‌سازی ۳ بلوک فولاد خراسان به دلیل عمده بودن آن و فولاد خوزستان به دلیل اهمیت فوق‌العاده این شرکت در صنعت فولاد کشور احتمالا با تقاضا مواجه خواهند شد. فولاد خوزستان یکی از ۳ واحد تولید شمش فولاد کشور به شمار می‌رود که بخش عمده نیاز صنعت کشور را در اختیار دارد. انتظار می‌رود خریدار فولاد خوزسستان بتواند کنترل قابل‌ملاحظه‌ای را بر کل صنعت نورد کشور اعمال کند. حساسیت روی فولاد خوزستان موجب شده است، این شرکت تاکنون به جز ۵درصد اولیه، عرضه دیگری را از سوی دولت تجربه نکند. از سویی با عرضه ۳۵درصد سهام این شرکت همچنان ۶۰درصد سهام در اختیار دولت باقی خواهد ماند. ملی مس نیز در شرایطی شاهد عرضه ۵درصد سهام خود خواهد بود که تجربه عرضه ۲۰درصدی سهام این شرکت موجب شده است تا احتمال عرضه بیش از ۵درصد سهام ملی مس منتفی شود. بازار سهام علاوه‌بر تبعات اولیه تامین نقدینگی اعضا بر کنسرسیوم خریداران ۲۰درصدی سهام ملی مس همواره در سال جاری نیز برای تامین نقدینگی اقساط این خرید با مشکل مواجه بود که به نظر می‌رسد این مشکل همچنان ادامه دارد.

در بازار دیروز، گروه سیمانی به عنوان صدرنشین بازار همچنان با صف‌های خرید بدون عرضه مواجه بود، همین امر موجب شد تا در کنار صف خرید برای هلدینگ‌های سیمانی، تنها نماد باقی مانده در این گروه؛ یعنی سرمایه‌گذاری بوعلی نیز پس از نوسانی شدید شاهد صف خرید باشد، با توجه به عدم‌عرضه سهام از سوی معامله‌گران عمده، عموم سرمایه‌گذاران با شانس اندکی برای خرید سهام مواجه هستند. این امر سبب خواهد شد با درگیر شدن نمادهای معاملاتی با ضوابط رفع گره‌های معاملاتی و دامنه نوسان ۳ درصدی با سرعت از دامنه خریدهای مطمئن به دور شوند. به نظر می‌رسد در‌حال‌حاضر هلدینگ‌های عمده سیمانی نیازمند هماهنگی برای عرضه‌های معقول سهام هستند. در این گروه نماد سیمان داراب دیروز بازگشایی شد که با ۶۶ درصد رشد همراه شد. سیمان داراب علاوه بر جو سیمانی با راه افتادن سیمان شهرکرد (شرکتی که سیمان داراب مالک ۲۵ درصد سهام آن است)، مواجه است. در گروه خودرویی نمادهای این گروه در شرایطی که رونق بها در هر سال را امسال تجربه نکرده‌اند، در انتظار اقبال معامله‌گران هستند. به نظر می‌رسد با ناامیدی معامله‌گران از خرید در گروه سیمانی گروه خودرویی با اتکا به عرضه‌های مناسب می‌تواند گزینه‌ای مطلوب برای معامله‌گران در آستانه فصل مجامع باشد. در این گروه قطعات اتومبیل ایران دیروز پس از اعلام مناسب EPS سال ۸۷ بازگشایی شد که با ۶/۴ درصد رشد همراه شد.

در گروه دارویی نیز در آستانه فصل مجامع و تجربه مناسب مجمع، البرزدارو مورد اقبال معامله‌گران قرار گرفته است. در این گروه داملران با خبرهای تایید نشده مبنی بر آزادسازی بهای داروهای دامی مواجه است.

در گروه تجهیزات، بازار دیروز با انعکاس سخنان امید قائمی مدیرعامل توسعه ملی مبنی بر تمایل این شرکت برای فروش سهام صدرا و آذرآب مواجه بود. برخی سایت‌های خبری دیروز در حالی این خبر را منعکس کردند که دکتر معظمی مدیرعامل سرمایه‌گذاری بانک ملی چندی پیش انتقادات شدیدی را از شرکت‌های پیمانکاری و حضور آنها در بازار سهام مطرح کرده بود.

سرمایه‌گذاری بانک ملی که هلدینگ ما‌در توسعه ملی به شمار می‌رود مالک عمده صدرا و آذرآب است. در گروه غذایی بلوک عمده کشت و صنعت پیاذر در ادامه روند بهسازی پرتفوی سرمایه‌گذاری البرز دیروز راهی تابلو شد و تا رقم ۳ هزار و ۵۱۴ ریال بر روی آن رقابت صورت گرفت. پس از واگذاری ویتانا، این دومین عرضه عمده سرمایه‌گذاری البرز در سال جاری است.

در مجموع بازار دیروز سهام، شرایط مطلوب توام با رشد شتاب‌دار را تجربه کرد که انتظار می‌رود این رشد عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای را در پایان هفته جاری به همراه آورد. عرضه‌هایی که نحوه برخورد بازار با آن تعیین‌کننده جهت کلی حرکت بازار و احتمال بازگشت نقدینگی به آن است. در بازار دیروز علاوه بر رشد ۶/۵۲ واحدی شاخص حجم معاملات نیز به ۲/۲۵ میلیارد تومان بالغ شد. از ۱۸۱ نماد مورد معامله ۹۵ نماد با رشد قیمت و ۵۳ نماد با افت ارزش همراه شدند.