گروه بورس - اخبار بازارها و شرکت‌های معروف در بازارهای جهانی منتشر شد.

کاهش شدید سود خالص بزرگترین شرکت بیمه جهان
بزرگترین شرکت بیمه اتکایی جهان از کاهش 53 درصدی سود خالص خود در سه ماه نخست سال 2008 خبر داد.
به گزارش آسوشیتدپرس از زوریخ، شرکت بیمه سوییس ری (Swiss R) در گزارشی اعلام کرد به علت بحران در بازارهای مالی و کاهش ارزش های دفتری مرتبط با وام‌های کوتاه مدت با بهره بالا، سود خالص این شرکت به شدت کاهش یافته است. سوییس ری افزود: سود خالص این شرکت در سه ماه منتهی به ماه مارس گذشته ۵۹۴ میلیون دلار، یعنی در ازای هر سهم این شرکت چیزی حدود یک دلار و ۷۵ سنت یا یک و سیزده صدم یورو بود، در حالی که سود خالص این شرکت در مدت مشابه سال گذشته میلادی حدود یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون دلار بوده است.

بانک مرکزی سوییس هشت هزار کارمند خود را اخراج می‌کند
بانک یو بی اس سوییس اعلام کرده است در چارچوب برنامه تعدیل ساختاری خود و به منظور کاهش هزینه‌ها احتمالا تا 8 هزار کارمند خود را اخراج خواهد کرد.
به گزارش شبکه خبری فرانس بیست و چهار، بانک «یو بی اس» سوییس قرار است نتایج عملکرد خود را در سه ماه نخست امسال (دو هزار و هشت) اعلام کند.
این در حالی است که براساس اخبار و گزارش‌هایی که در مطبوعات منتشر شده است، این بانک به علت بحران وام‌های رهنی و مسکن در آمریکا، هفت میلیارد و 350 میلیون یورو ضررمتحمل شده است. این بانک به علت ضررهای ناشی از همین بحران (بحران وام رهنی) مجبور شده است تاکنون یک هزار و 500 کارمند خود را اخراج کند و این روند همچنان ادامه دارد. براساس این گزارش، بانک یو بی اس در نهایت مجبور خواهد شد برای جبران ضررهای خود حدود 10 درصد از کارمندان خود را اخراج کند.

افزایش قابل توجه سود بانک «ای‌بی‌سی» چین
بانک ای بی سی ( بانک کشاورزی چین ) عملکرد مالی خود را در سه ماه نخست امسال منتشر کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی
فرانس بیست و چهار، این بانک از افزایش ۷۱ درصدی سود خود در سه ماه نخست سال ۲۰۰۸ خبر داد که برابر با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو بوده است.
ای بی سی یکی از چهار بانک بسیار معتبر در چین است که شبکه تجارت چین را با سرمایه‌گذاری بیش از 31 هزار شرکت هدایت می‌کند.

سرمایه‌گذاری 480 شرکت بزرگ جهان در چین
حدود ۴۸۰ شرکت بزرگ و چند ملیتی جهان از میان ۵۰۰ شرکت برتر دنیا در چین سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به نوشته روزنامه بیجینگ دیلی؛ در سه دهه گذشته شرکت‌های چند ملیتی حضور و رویکردی فزاینده در عرصه اقتصادی به چین داشته‌اند.
«دو اینگ» معاون کمیسیون توسعه و اصلاحات چین گفت که از سال 1978 تا 2007 چین از 760 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی بهره برده که بیشترین میزان در میان کشورهای در حال رشد است.
به گفته وی؛ چین در این زمینه دومین جذب‌کننده بزرگ سرمایه‌گذاری خارجی در جهان بوده است.در سال گذشته میلادی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین به ۸۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید و چینی‌ها نزدیک به۱۸ میلیارد دلار در کشورهای دیگر سرمایه‌‌گذاری کردند. رشد تجارت خارجی در چین در سال‌های اخیر چشمگیر بوده و از حدود ۲۱ میلیارد در سال ۱۹۷۸ که سیاست اصلاحات و درهای باز آغاز شد، به حدود دو هزار و ۱۷۰ میلیارد دلار در حال حاضر رسیده است.
منبع: واحد مرکزی خبر