گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد تقویت روند معاملات و بهبود داد و ستدها بود، به گونه‌ای که شاخص ۱۸/۱۷ واحد رشد کرد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در صحنه سیاست و اقتصاد استیضاح وزیر بازرگانی و اعلام وصول آن در مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین تحول بود. با توجه به نحوه اعلام وصول این استیضاح به نظر می‌رسد، وزیر بازرگانی برای دریافت رای اعتماد کار دشواری در پیش داشته باشد. در این شرایط و با توجه به سکوت بی‌سابقه در مورد مساله تغییر وزیر کشور، هیات دولت با مساله دشواری در مجلس آینده مواجه خواهد بود. طرح حداقل ۲ رای اعتماد - وزرای اقتصاد و کشور - موجب می‌شود اگر استیضاح وزیر بازرگانی به تغییر وی منجر شود دولت تنها از یک فرصت دیگر برای تغییر وزرا برخوردار بوده و در صورت رسیدن شمار تغییرات به ۱۲ نفر دولت نیازمند رای اعتماد مجدد باشد. از سوی دیگر در صحنه اقتصاد کشور جهش قیمت مواد غذایی نیز فشارهای تورمی را تشدید کرده است.

در بازار دیروز معامله‌گران همچنین با ادامه سکوت مراجع رسمی در مورد تعیین سود بانکی مواجه ‌بودند در حالی که قرار بود عصر روز چهارشنبه سود تسهیلات بانکی اعلام شود، تا روز گذشته این امر تحقق نیافت تا شایعات در مورد کاهش احتمال سود بانکی حتی به کمتر از ۱۰ درصد نیز مطرح شود.

در تحولات کلان، بازار دیروز با شایعاتی در مورد تغییر تحولات در نحوه اجرای اصل ۴۴ و سازمان خصوصی‌سازی همراه بود. در بازار دیروز تحرکات جدیدی برای آماده‌سازی کنسرسیومی برای خرید بلوک دوم ۲۰درصد ملی مس به رهبری سرمایه‌گذاری معادن و فلزات به چشم می‌خورد.

در معاملات دیروز همزمان با طرح برخی مسایل در مورد خصوصی‌سازی شرکت تراکتورسازی ایران که در روزنامه جمهوری‌اسلامی ایران منعکس شده بود، صف خرید تراکتورسازی با عرضه سنگین مواجه شد که این عرضه پس از داد‌وستد ۸/۱ میلیون سهمی جای خود را به صف خرید قابل ملاحظه‌ای داد. مدیرعامل تراکتورسازی ایران در هفته گذشته با پیشنهاد سازمان گسترش برای حضور در یک شرکت دیگر این سازمان از تراکتورسازی ایران خارج شد. آقای زمانلو، مدیرعامل ریخته‌گری تراکتورسازی صبح روز گذشته سرپرستی این شرکت را برعهده گرفت.

در گروه خودرویی سخنان بذرپاش مدیرعامل سایپا در مورد عدم افزایش نرخ محصولات این شرکت و آغاز طرح فروش اینترنتی خودرو با اهمیت تلقی می‌شود، در حالی که سایپا یکی از قوی‌ترین ساختار نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از آن را در کشور در اختیار دارد. به عقیده برخی کارشناسان، فروش اینترنتی خودرو گامی در جهت تضعیف این شبکه تلقی می‌شود. افزایش بهای فولاد، یورو و همچنین افزایش ۲۰درصدی دستمزدها لزوم افزایش قیمت خودرو را دیکته می‌کند که بخش عمده این افزایش در ماه پایانی سال گذشته و ابتدای امسال اعمال شده است.در گروه ساختمانی شنیده‌ها حکایت از توقف فروش واحدهای برج تهران دارد.