سنا- گزیده مهم‌ترین اخبار بازارهای مالی جهان (بازار سهام، کالا، انرژی و در حال توسعه) در طول یک هفته گذشته منتشر شد. بازار سهام

آمریکا: سهام آمریکا برای دومین هفته پیاپی افزایش یافت که از ماه فوریه تا کنون بی‌سابقه بوده و علت آن رشد سهام شرکت‌های بخش مالی و تولیدکنندگان کالا بوده است.

سهام برزیل نیز در هفته گذشته رشد یافت که علت عمده آن رشد سهام شرکت مخابراتی Participacoas که سومین شرکت بزرگ مخابراتی خط ثابت برزیل می‌باشد، بود.

اما علت رشد سهام کانادا که برای اولین بار در چهار روز گذشته به وقوع پیوست، افزایش سهام شرکت‌های بخش نفت خام، غله و فلزات بود.

اروپا: سهام اروپا با پیشگامی شرکت‌های بخش فن‌آوری و داروسازی برای دومین هفته پیاپی افزایش یافت. گزارش درآمد پیش از حد تخمینی شرکت‌های اریکسون و داروسازی «بایر» آلمان و نیز تاییدیه آمریکا برای ساخت داروی جدید بیماری «کران «Crohn»» توسط شرکت UCB بود.

پس از اعلام موسسه «گروه گلدمن ساکس» مبنی بر عدم انتظار افزایش سرمایه دو بانک عمده بریتانیا یعنی Barclays و HBOS، سهام بریتانیا با پیشگامی سهام این دو شرکت افزایش یافت.

سهام شرکت اریکسون که بزرگترین تولید کننده شبکه بیسیم در دنیا است، بیشترین رشد را در پنج سال گذشته در معاملات بورس استکهلم شاهد بود که علت عمده آن گزارش سود و فروش بیش از حد تخمین تحلیل‌گران در بازار آمریکای شمالی بود.

تصمیم فدرال رزرو (بانک مرکزی) آمریکا، گزارش مربوط به تورم، اطمینان مصرف‌کنندگان و موقعیت تجاری در اروپا از عوامل موثر بر بازار سهام اروپایی در هفته آینده خواهد بود.

آسیا: سهام آسیا بیشترین رشد هفتگی را در ماه گذشته شاهد بود که علت عمده آن گزارش درآمد بالاتر شرکت‌های «سامسونگ الکترونیک»، «کیاموتورز» و «هواپیمایی چین» بوده است.

علت رشد سهام ژاپن در هفته گذشته، رشد سهام شرکت‌های بخش مالی پیرو شایعه افزایش بازده بهتر سرمایه‌گذاری ابزارهای مالی با درآمد ثابت بود.

پس از اینکه دولت چین مالیات بر دادوستد اوراق بهادار را قطع کرد سهام چین افزایش یافت. تصمیم پیشین دولت، ۷/۱ تریلیون دلار از ارزش بازار چین کاسته بود.

بازار کالا

قیمت طلا و نقره پس از دو روز کاهش و در پی افزایش انرژی، افزایش یافت. در پی شایعه هوای سرد و مرطوب در منطقه غرب مرکزی آمریکا که برداشت ذرت را به تاخیر خواهد انداخت، نرخ این فرآورده در آمریکا افزایش اما نرخ سویا کاهش یافت. پس از اعلام هندوستان (دومین تولید‌کننده بزرگ گندم در دنیا) مبنی بر افزایش خرید از تولیدکنندگان داخلی، نرخ گندم در دنیا کاهش یافت.

بازار انرژی

نفت خام بیش از دو دلار در هر بشکه افزایش و نرخ گازوئیل نیز به حد نصاب جدیدی دست یافت که علل عمده آن، قطع لوله نفتی دریای شمال توسط شرکت «بریتیش پترولیوم»، کاهش تولید نفت نیجریه بود. در پی افزایش قیمت نفت، نرخ گاز طبیعی نیز برای اولین بار در سه روز گذشته افزایش یافت.

در پی تقویت دلار در برابر یورو و نیز گزارش دولت آمریکا مبنی بر افزایش سطح ذخایر نفت خام در این کشور، انتظار می‌رود قیمت این فرآورده در این هفته کاهش یابد.

بازارهای در حال توسعه

پس از استعفای وزیر اقتصاد آرژانتین به علت افزایش تورم در این کشور و نیز کشمکش با کشاورزان در مورد افزایش مالیات بر صادرات محصولات کشاورزی، نرخ اوراق قرضه در این کشور بیشترین کاهش را در ۹ ماه گذشته تجربه کرد.