آغاز چرخش بازار!

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد تقویت روند معاملات و دور شدن فضای قیمت‌ها، از افت هفته گذشته بود. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی شاهد تقویت بازار بودند که در صحنه اقتصاد کشور رد لایحه متمم بودجه از سوی قوه مقننه و رای دیوان عدالت اداری در مورد الزام دولت به افزایش حقوق کارکنان دولت به میزان تورم سال ۸۶ موجب خواهد شد تا مساله کسری بودجه دولت در سال‌جاری و در حالی که کمتر از ۲ ماه از آغاز سال، گذشته است به موضوعی بحث برانگیز در صحنه اقتصاد کشور بدل شود. با افزایش کسری بودجه دولت، فشار برای عرضه سهام دولتی به همراه افزایش نقدینگی بازار سرمایه را متاثر خواهد کرد.

انتشار آمار تورم در فروردین ماه نیز در روز یکشنبه گذشته، فشار بیشتری را به بازار سرمایه وارد خواهد ساخت، در همین حال در بازار‌پول، بانک سرمایه با اعلام ۲۵/۱۷درصد سود برای سپرده‌های یک ساله رکورد جدیدی را در افزایش سود سپرده‌ها به ثبت رسانده است. این مساله موجب خواهد شد ضمن جذب نقدینگی به سوی نظام بانکی، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار بیش از پیش با موضوع چالش‌برانگیز کمی بازده بازار سرمایه مواجه شوند.

بازده بازار سرمایه سال گذشته کمتر از ۱/۱۷ درصد بود که در حال حاضر با اعلام نرخ سود سپرده ۲۵/۱۷درصد و با لحاظ صرف ریسک بازار، نیازمند بازده بیشتری خواهند بود.

در صحنه بازار سرمایه همچنین نظام کارگزاری با طرح ممنوعیت پرداخت تسهیلات به شرکت‌های کارگزاری مواجه است. شرکت‌های کارگزاری به مدد تسهیلات دریافتی، فرصت روان سازی جریان معاملات بازار را داشتند و با توقف پرداخت تسهیلات از سرعت گردش نقدینگی بازار کاسته خواهد شد.

در بازار دیروز در گروه سیمانی همچنان رونق بازار ادامه یافت به گونه‌ای که در میان ۱۰ شرکت پرتقاضا همچنان رده‌های دوم و سوم در اختیار ۲ سیمانی بودند. این امر در حالی رخ داد که در کنار شایعات مربوط به افزایش نرخ سیمان طرح مساله استیضاح وزیر بازرگانی در مجلس شورای اسلامی بار دیگر احتمال دست‌یابی شرکت‌های سیمانی به این افزایش قیمت را کاهش داده است. طرح پرداخت یارانه به مصرف‌کنندگان سیمان از محل افزایش قیمت احتمالی و مساله یارانه انرژی همچنان در گروه سیمانی مورد بحث است.

در گروه دارویی نماد البرز دارو دیروز با ثبت بازده مثبت برای شرکت‌کنندگان در مجمع این شرکت بازگشایی شد. بازگشایی البرز دارو همزمان با بسته شدن نماد سبحان دارو مالک عمده البرز دارو همراه بود. سبحان دارو احتمالا به مدد افزایش سود شرکت‌های زیرمجموعه البرز دارو، سبحان دارو و سود ۸میلیاردی کی‌بی‌سی، سود هر سهم خود را در سال ۸۶ تا ۸۲۰ ریال افزایش خواهد داد.

در گروه معدنی چادرملو که اخیرا مزایده‌ای ۲۰۰هزار تنی را اعلام کرده است، احتمالا بلافاصله ۴۰۰هزار تن کنسانتره دیگر را نیز در مزایده‌ای دیگر عرضه خواهد کرد. چادرملو دارای یک‌میلیون تن کنسانتره مازاد است که تا پایان سال به دو‌میلیون تن خواهد رسید. شنیده‌ها از انعقاد قراردادهای بلندمدت فروش میان چادرملو، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان و مذاکرات مثبت با ذوب‌آهن اصفهان برای فروش گندله دارد. در گروه کانی غیرفلزی نماد چینی ایران دیروز بازگشایی شد. چینی ایران در سال گذشته با انتشار گزارش‌های ناموزون مالی شگفتی کارشناسان را برانگیخت. انتشار گزارش حسابرسی شده ۶ ماه با سود بیش از سود گزارش اولیه ۶ ماهه، مشکل تعیین تکلیف پاره سهام موضوع افزایش سرمایه همچنین اعلام درآمد ۹ ماهه در بهمن ماه با ۳۳درصد انحراف با گزارش اخیر شرکت، مواردی از این گزارش‌های ناموزون بوده است. آخرین گزارش چینی ایران با لحاظ ۲میلیارد تومان هزینه تجدید ارزیابی شرکت ستبرگرانول در شرایطی که این شرکت در شرکت‌ مادر ادغام شده‌ است به همراه شناسایی سود تنها بخشی از سود شرکت تابعه سینا کاشی همچنان به سریال گزارش‌های چینی ایران ادامه داده است. چینی ایران دیروز با ۳/۲۶درصد رشد قیمتی به تابلو بازگشت.

در این گروه معامله‌گران دیروز در شرایطی بازگشایی نماد شیشه و گاز را با رشد قیمت ۴/۱۵درصدی تجربه کردند که افزایش بهای ورق قوطی- که مشکلاتی را برای شرکت‌های صنایع غذایی ایجاد کرده است- و افزایش بهای PET موجب افزایش مصرف شیشه در بسته‌بندی‌های مواد غذایی شده است، این امر وضعیت تولیدکننده شیشه‌‌های بسته‌بندی بورس، شیشه و گاز، شیشه همدان و شیشه دارویی رازی را تقویت خواهد کرد.

در گروه فلزی بهای فولاد در بازار جهانی با اعلام تصمیم آرسلورمیتال برای افزایش مجدد بهای فولاد به میزان ۵درصد حرکت جدید قیمتی را شاهد است. با این تصمیم بهای محصولات آرسلورمیتال حدود ۷۰درصد رشد را نسبت به سال گذشته تجربه خواهند کرد. در صحنه داخلی نماد فولاد خوزستان دیروز در شرایطی بازگشایی شد که ابهام در مساله قیمت فروش شرکت‌های داخلی موجب شد که به رغم تعدیل مثبت EPS سال ۸۶ شرکت، این نماد افت قیمتی را شاهد باشد. در گروه برقی رقابت بر سر بلوک مدیریتی کنتورسازی ایران دیروز تا رقم یک‌هزار و ۴۶۰ ریال ادامه یافت تا بهای این بلوک ۱۰۰درصد رشد را نسبت به قیمت پایه عرضه سهام شاهد باشد. در این گروه کابل‌های شهید قندی با انتشار نشانی دفتر جدید شرکت به شایعات در مورد فروش دفتر مرکزی شرکت

دامن زده است. بخشی از املاک کابل‌های شهید قندی در ازای دریافت سهام به سهامدار عمده منتقل شده است. در مجموع بازار دیروز بازار رو به بهبود بود که در آن شاخص ۹۷/۷واحد افت کرد و به ۱۰هزار و ۳۲ واحد رسید. از ۱۷۳نماد مورد معامله، ۸۵ نماد با رشد قیمت و ۷۴نماد با افت مواجه شدند. ارزش معاملات نیز به ۴/۱۳میلیارد تومان بالغ شد.