واحد مرکزی خبر- رییس‌سازمان بورس اوراق‌بهادار گفت: در سال گذشته مقدمات ارتباط بورس تهران با بورس‌های بین‌المللی انجام گرفته است. علی صالح‌آبادی با بیان این مطلب اظهار داشت: سال گذشته تفاهمنامه‌‌های خوبی با بورس‌های مالزی و اندونزی امضا کرده‌ایم. در همین زمینه یکی از شرکت‌هایی که در بورس حضور دارد، مراحل پیوستن به بورس مالزی را طی می‌کند، از این رو قراردادی را با شرکت تامین سرمایه‌ داخلی و خارجی منعقد کرده است.

وی درباره حمایت‌های انجام شده از این شرکت گفت: از‌سازمان سرمایه‌گذاری خارجی خواسته‌ایم تا سرمایه این شرکت را تحت‌ پوشش قانونی قرار دهد.

وی ابراز امیدواری کرد: امسال ۲۵درصد سهام یک شرکت برای نخستین‌بار در تاریخ بازار سرمایه کشور در یک بورس خارجی عرضه می‌شود.

صالح‌آبادی با اشاره به جلسه اخیر خود با مسوولان امر واگذاری در مورد نیروگاه‌ها هم گفت: درباره واگذاری نیروگاه‌ها که چگونه وارد بورس شوند و شکل‌گیری اساسنامه آنها چگونه باشد که سودآوری داشته باشند و حق و حقوق سهامداران حفظ شود، بحث و گفت‌وگو‌های خوبی انجام شده است‌.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌هایی که وارد بورس می‌شوند حتما باید دارای شرایط خاص بوده و ضوابط بورس را رعایت کرده و سودآور باشند نیز گفت‌: برخی از شرکت‌ها در گذشته سودآور نبوده، اما ظرفیت سودآوری را دارند مانند شرکت‌های پتروشیمی که در گذشته محصولات آنها مشمول قیمت‌گذاری بوده، اما ممکن است سودآور نباشند که به علت تغییر و تحولات پس از ورود به بورس‌، سودآور می‌شوند.

صالح‌آبادی با اشاره به عرضه سهام در بورس که بصورت خرد و بلوکی انجام می‌شود، گفت‌: در عرضه خرد انتظار داریم که به اندازه کافی عرضه صورت گیرد تا کشف قیمت صورت گیرد.

وی اضافه کرد‌: تقسیط سهام در عرضه‌ای بلوکی باید به گونه‌ای باشد که بتواند ظرفیت خرید ایجاد کند و‌‌درصد قابل‌‌توجهی از قیمت سهام به صورت اقساط ظرف چند سال پرداخت شود تا منجر به توسعه بازار سرمایه شود.

وی تاکید کرد: با توجه به وجود شفافیت لازم در بازار سرمایه و افزایش تولید، بهترین جایگاه سرمایه‌گذاری بازار سرمایه است.

صالح‌آبادی ادامه داد‌: وظیفه‌سازمان و شرکت بورس این است که اطلاعات شرکت‌ها را بگیرند، پالایش وآماده کنند تا سرمایه‌گذاران با خیالی آسوده وارد این بازر شوند.

وی درباره طولانی شدن زمان ورود برخی شرکت‌ها گفت‌: اگر ورود برخی شرکت‌ها به بورس ماه‌ها زمان می‌برد برای این است که شفافیت اطلاعات بیشتری در مورد آنها انجام شود.