اعلام حمایت!

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته همچنان شاهد عرضه‌های قابل ملاحظه بود

در بازار دیروز، معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که اعلام برگزاری نشست وزرای امور خارجه گروه ۱+۵ در روز جمعه آینده بار دیگر مسائل هسته‌ای را پیش روی بازار قرار داده است. افزایش سطح نشست به وزرای خارجه همزمان با طرح بسته پیشنهادی کشورمان که بخش‌هایی از آن روز دوشنبه گذشته در دیدار مسوولان امنیت ملی کشورمان و روسیه مورد بحث قرار گرفت، سبب شده است تا کارشناسان بازار به انتظار تحولات جدید در این حوزه باشند. به ویژه آن که هانیونن معاون البرادعی نیز برای تکمیل مذاکراتی که در شکل‌گیری گزارش پایان ماه جاری البرادعی به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اهمیت تلقی می‌شود، در تهران حضور دارد.

در کنار تحولات سیاسی در حوزه اقتصادی، انتشار خبر دیدار مسوولان بازار سرمایه و دکتر صمصمامی سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی موجب افزایش امیدواری‌ها شده است. این دیدار و مصاحبه عصر دیروز دکتر صالح آبادی رییس سازمان بورس بازار را در جریان تحولات آتی این حوزه قرار خواهد داد.

طرح مبحثی برای تقویت بازار سرمایه از جمله پیشنهاد رییس‌جمهوری برای فروش اقساطی سهام، جهت افزایش تقاضا در بازار می تواند اندکی از جو ناامیدی کنونی بکاهد، هر چند که شرایط کنونی بازار بیش از کمبود منابع و نقدینگی ناشی از سردرگمی و ابهام در مورد تحولات اقتصادی و سیاستگذاری‌های کلان است.

در این زمینه به‌رغم تمامی تلاش‌ها و اظهارنظرهای صورت گرفته، همچنان بازار با بلاتکلیفی در مورد مسائل عمده از جمله سود بانکی نرخ مواد اولیه و تغییرات مداوم سیاستگذاری‌ها اشاره کرد.

در تحولات اقتصادی جدید طرح شایعاتی در مورد تغییر حداقل دو معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و همچنین بروز احتمال انحلال سازمان خصوصی‌سازی نیز از جمله مباحث مطرح شده در روز گذشته بوده‌اند.

در بازار دیروز در گروه فلزی فولاد مبارکه به‌رغم خوشبینی معامله‌گران در مورد افزایش سودآوری شرکت در سال‌جاری متعاقب معاملات روز دوشنبه بورس فلزات، صف خرید این نماد با نگرانی از عرضه‌های خصوصی‌سازی از میان رفت. سازمان خصوصی‌سازی از روز دوشنبه فروش ۳/۲درصد سهام باقی مانده از سهام قابل عرضه فولاد مبارکه را آغاز کرده است.

تکمیل این عرضه نیازمند بالغ بر ۱۰۰میلیارد تومان نقدینگی است که از توان کنونی بازار خارج است.

در گروه فولادی، فولاد خوزستان به دلیل میزان سهام شناور اندک ۵درصد و عدم عرضه قریب‌الوقوع این سهام مورد توجه معامله‌گران است.

در گروه معدنی، رقابت بر سر عرضه عمده درین کاشان دیروز با صلاحدید ناظر تا پایان زمان معاملات ادامه یافته و با عدم انجام معامله رقابت در تابلوی چهارم امروز (چهارشنبه) نیز ادامه می‌یابد.

خریداران بلوک ۸۱درصدی تامین، دیروز در اقدامی در حوزه توجه سهام سهامداران جزء را نیز به قیمت عمده ۳هزار و ۳۰۰ ریال خریداری کردند.

عدم خریداری سهام سهامداران جزء در معاملات عمده تابلوی چهارم، سهامداران این شرکت‌ها را با سردرگمی مواجه می‌سازد.

در این گروه برخی منابع از مذاکرات تولید کنندگان سنگ‌آهن برای تعیین نرخ فروش این محصول در سال‌جاری خبر داده‌اند. با توجه به عدم تعیین نرخ فروش و علی‌الحساب بودن نرخ‌های کنونی، کارشناسان در انتظار محصول توافقی در مورد نرخ سنگ‌آهن هستند.منابع خبری از احتمال افزایش بهای سنگ‌آهن خبر می‌دهند هر چند که شرکت‌های تولید کننده به دلیل طرح مباحث مالی نظیر بهره مالکانه و محدودیت‌های صادراتی خواهان نرخ بیشتری هستند.

در همین حال بخشی از این افزایش در معاملات سه‌شنبه گذشته بورس فلزات اعمال شده است.

در گروه شیمیایی کارشناسان بازار روز گذشته با حضور دکتر معظمی، معاون سابق وزیر نفت و مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی به عنوان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی مواجه شدند.

در گروه خودرویی، نماد پارس خودرو برای اعلام تعدیل EPS سال ۸۶ دیروز متوقف شد. کارشناسان با اشاره به امکان شناسایی معافیت مالیاتی موضوع افزایش سرمایه سال گذشته پارس‌خودرو در سال مالی ۸۶ یا سال مالی ۸۷ از احتمال اعلام ۶۱۰ریالی خبر می‌دهند. گفته می‌شود ۹۵درصد EPS پارس‌خودرو در مجمع تقسیم خواهد شد. در مجموع بازار دیروز، بازار متعادل با عرضه‌های قابل ملاحظه بود که در آن شاخص افت قابل اغماضی را تجربه کرد. حجم معاملات نیز دیروز ۹/۱۱میلیارد تومان بود و ۱۷۰ نماد مورد معامله ۷۷ نماد با رشد قیمت و ۷۵ نماد با افت ارزش، دادوستد شدند.