رقابت برای خرید یک تابلو چهارمی

گروه بورس- علیرضا باغانی: در حالی که تابلوی چهارم بورس در آستانه حذف و تعطیلی قرار دارد و مدیران بورس اوراق‌بهادار این تابلوی معاملاتی را که در سال۸۵ به منظور انجام معاملات در نماد شرکت‌های زیان‌ده و بدون معامله ایجاد شده بود، چندان کارآ نمی‌دانند، روز گذشته درین کاشان یکی از شرکت‌های تابلو چهارمی رقابت بر سر خرید بلوک ۲۵/۸۱درصدی خود را تجربه کرد. این شرکت که تولیدکننده برخی از مواد اولیه گل حفاری است، دارای دو معدن است و در ظاهر بازار فروش مناسبی دارد.

رقابت بر سر خرید بلوک ۸۱درصدی عرضه شده از سوی «شستا» موجب شد تا قیمت پایه سهام از ۳۳۰ به ۳۵۰تومان افزایش یافته و ادامه رقابت به روز چهارشنبه منتقل شود.

عرضه یک درصدی سهام شرکت سرمایه‌گذاری آذربایجان دیگر عرضه عمده بازار بود که این عرضه نیز با رقابت دو شخصیت حقوقی مواجه بود.

به نظر می‌رسد با توجه به خرید خرد سهام سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان طی روزهای گذشته از سوی دو شرکت آذر توسعه مسکن و سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان، این دو شخصیت حقوقی احتمالا روز گذشته با یکدیگر رقابت می‌کردند.

این رقابت باعث شد، قیمت پایه بلوک «وآذر» از ۱۹۰تومان به ۲۱۲تومان افزایش یابد.

در بازار روز سه‌شنبه نماد معاملاتی شرکت‌های ایتالران، گلوکوزان، شیشه همدان، پارس پامچال، کابل باختر، ایران یا ساتایر و رابر، فیبر ایران، کارخانجات قند قزوین، کارخانجات مخابراتی ایران، فنرسازی زر، ایران ترانسفو، باما، گروه صنعتی سدید، قند قهستان، قند مرودشت، پتروشیمی اراک، قند شیرین خراسان، سرمایه‌گذاری پتروشیمی و سرمایه‌گذاری نیرو، مشمول دستورالعمل رفع گروه معاملاتی شدند و نماد دو شرکت سیمان تهران و قند هگمتان نیز بازگشایی شدند.

در بازار دیروز فولاد مبارکه با معامله ۸/۸میلیون سهمی به ارزش ۳/۲۹میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.

براساس گزارش منتشرشده در بورس نیوز و آخرین گزارش‌های دریافتی از معاملات در بورس اوراق بهادار طی سه ماه گذشته، فولاد مبارکه با اختصاص ۷۶/۶درصد از خریداران کل بازار توانسته است مقام اول را در جذب خریداران کسب نماید و پس از آن شرکت‌های پتروشیمی فن‌آوران با ۳۶/۴درصد و ملی صنایع مس ایران با ۱۲/۴درصد و همچنین چادرملو با ۵۱/۳درصد و معادن و فلزات با ۰۹/۳درصد رتبه‌های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

این در حالی است که ۵۴درصد از خریداران بازار جذب بیست شرکت شده‌اند و ۴۶درصد از خریداران هم جذب ۴۱۵شرکت دیگر شده‌اند که نشانگر عمق کم بازار و عدم‌توازن بین گروه‌ها و انجام معاملات است.

نکته قابل توجه بازار دیروز ایجاد صف خرید برای نمادهای سیمانی بورس تهران تحت تاثیر شایعه موافقت دولت با افزایش قیمت سیمان تا سطح هر تن ۴۷هزار تومان بود.

تحت تاثیر این شایعه نمادهای سیمان فارس و خوزستان، سیمان خزر، سیمان شمال و سیمان سپاهان صف خرید شدند.

پیش از این برخی معامله‌گران از افزایش ۳۰درصدی قیمت سیمان خبر داده بودند.

«فولاد» با سه شایعه متفاوت

گفته‌های بازار: پس از آن که برخی معامله‌گران بازار از آزاد شدن سهام ترجیحی کارگران فولاد مبارکه خبر دادند، در تالار شیشه‌ای شنیده شد که هیچ یک از کارگران فولاد تمایلی به آزاد کردن سهام، از خود نشان نداده‌اند. در گوشه دیگری از تالار شیشه‌ای برخی از شایعه‌سازان از عدم قطعیت معامله ۱۷درصد از سهام معادن و فلزات سخن می‌گویند.

شنیده‌های ما: اما منابع خبری گزارش می‌دهند، آزادسازی سهام کارگران فولاد مبارکه که معادل ۵/۳درصد از کل سهام منتشره این شرکت فولادسازی است، چیز جدیدی نیست و از همان روز نخست واگذاری سهام، امکان این امر وجود داشته است. به گفته این منابع، شرایط اقساطی واگذاری سهام فولاد به کارگران موجب شد که حتی یک کارگر قصد آزادسازی سهام خود را نداشته باشد؛ چرا که آزاد کردن سهام از وثیقه، نیاز به ۱۲ تا ۱۳میلیون تومان پول دارد که از توان کارگران خارج است، بنابراین در ظاهر آنان ترجیح داده‌اند که سهامشان در وثیقه باشد تا در آینده با پرداخت اقساط وام بتوانند برگه مالکیت سهام خود را دریافت کنند؛ ضمن اینکه اقساط سهام نیز می‌تواند از محل سود سهام که در پایان سال مالی در مجمع تقسیم می‌شود، پرداخت شود.

براساس اخبار رسیده، معامله ۱۷درصدی معادن و فلزات نیز با پرداخت بیش از ۲۸درصد از ارزش معامله قطعی شده و «فولاد» هم‌اکنون سهامدار عمده «ومعادن» محسوب می‌شود؛ ضمن اینکه بیش از ۵میلیون سهم «ومعادن» نیز در روزهای گذشته از سوی فولاد مبارکه خریداری شد. این منابع در بخش دیگری از اظهاراتشان از احتمال اعلام EPS بیش از ۷۰تومانی از سوی فولاد مبارکه اصفهان سخن می‌گویند.

سهامداران آلومتک در انتظار برگزاری مجمع

گفته‌های بازار: در بازار شایعه شده که معامله آلومتک قطعی شده و به زودی شرکت برای تغییر اعضای هیات‌مدیره و ورود رسمی سهامدار جدید مجمع عمومی به طور فوق‌العاده برگزار خواهد کرد. آلومتک که این روزها در بازار با صف خرید مواجه است، در بازار دیروز با شایعه احتمال اعلام EPS بیش از ۲۰۰تومانی برای سال ۸۷ روبه‌رو بود.

شنیده‌های ما: براساس گزارش دریافتی احتمال برگزاری مجمع فوق‌العاده شرکت تا اواسط خردادماه وجود دارد تا طی برگزاری این مجمع هیات‌مدیره شرکت دچار تغییر و تحولاتی شود. ساتکاب در نخستین روز معاملاتی سال پس از روزها رقابت، ۳۶درصد از سهام آلومتک را به بخش خصوصی فروخت.

به گفته منابع خبری، احتمال تعدیل مثبت پیش‌بینی سود آلومتک وجود دارد، اما زمان آن مشخص نیست و هنوز گزارشی در این زمینه آماده نشده است.