گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد از صادرات ۲/۱ میلیون تنی محصولات این شرکت در سال ۹۱ خبر داد.

به گزارش خبرنگار ما، فرید صباحی در مراسم رونمایی از نخستین کتاب تخصصی قیر و آسفالت شرکت نفت پاسارگاد، از افزایش ۱۶۱ درصدی صادرات این شرکت نسبت به سال قبل خبر داد.

وی در حاشیه این مراسم در گفت‌وگویی با خبرنگار ما گفت: تحریم‌ها حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بر صادرات شرکت اثر منفی داشته است.

وی اما مشکلات داخلی را بیش از تحریم‌ها بر عملکرد شرکت موثر دانست.

صباحی افزود: هدف‌گذاری شرکت برای صادرات سال ۹۱ بالغ بر ۵/۱ میلیون تن است.

او به تولید ۶ میلیون تن قیر در کشور اشاره و اضافه کرد: از این میزان ۵/۲ میلیون تن توسط نفت پاسارگاد و حدود ۲ میلیون تن توسط نفت جی تولید می‌شود که اکثر آن نیز صادراتی است.

به گفته وی، کشورهای همسایه و آفریقا مهم‌‌ترین بازار این محصول هستند.

مدیرعامل نفت پاسارگاد در پاسخ به این سوال که خصوصی شدن پالایشگاه‌ها چه تاثیری بر فعالیت شما داشته است، گفت: در حال حاضر تعامل خوبی با پالایشگاه‌ها داریم، اما در صورت خصوصی شدن نیز باید به آنها اختیارات بدهند.

وی با تاکید بر اینکه نفت پاسارگاد، ۷۰۰ تا یک هزار نفر کارگر مستقیم و شش هزار نفر نیرو به صورت غیرمستقیم دارد، گفت: امیدواریم مساله خوراک در صورت خصوصی‌سازی‌ها مشکل‌ساز نشود.

وی تصریح کرد: دولت باید قیمت خوراک را در بودجه کل کشور ببیند و با در نظر گرفتن این بودجه برای شهرداری‌ها، وزارت راه و... در بودجه شرایطی ایجاد شود که این ارگان‌ها با نفت تهاتر کنند.وی هدفمندی یارانه‌ها را نیز از عوامل موثر بر فعالیت‌های شرکت دانست و گفت: قیمت گازوئیل و خدماتی مانند هوا، آب، برق، بخار که از پالایشگاه گرفته می‌شود (Utility) در عملکرد ما تاثیرگذار است. وی با اشاره به عدم تخصیص سهمیه گازوئیل به پاسارگاد گفت: سوخت‌گیری از روش‌های دیگر بسیار گران تمام می‌شود. مدیرعامل نفت پاسارگاد، بسته‌بندی‌های جدید محصولات و تنوع محصول و افزایش کیفیت را از برنامه‌های جدید این شرکت نام برد. وی تولید قیر رنگی، قیر با گریدهای عملکردی PG (در راستای پهنه‌بنید آب و هوای ایران) قیر پلیمری و آسفالت ولرم را از تولیدات جدید شرکت نام برد.

نفت پاسارگاد، نفت جی و بیمه ملت ۳ شرکت زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری هستند که این هلدینگ چندرشته‌ای برنامه ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه را دنبال می‌کند.