گروه بورس- اعظم شریفی: معامله‌گران در این هفته شاهد موج مثبت ناشی از خوش بینی سیاسی بودند که حضور دوباره خریداران حقیقی را در نمادهای پیشرو موجب شد.

به گزارش خبرنگار ما، پس از حدود یک ماه تردید در میان سرمایه‌گذاران حقیقی بازار این هفته توانست نوسانات مثبتی را با حضور دوباره این بخش از معامله گران شاهد باشد.
فعال شدن حقیقی‌ها در شرایطی اتفاق افتاد که گروه‌های پیشرو نیز پس از مدت‌ها در بازار خودنمایی کردند. رشد بازار در این هفته با گروه بانکی آغاز، با حرکت گروه تجهیزات ادامه و با جهش قیمتی در گروه خودرو پایان یافت. بازگشایی نمادهای بزرگ پس از غیبت طولانی و اخبار سیاسی مثبت سبب شد بازار با فضایی مثبت به خردادماه وارد شود تا در انتظار تحولات آینده باشد.
بر این اساس انتقال مالکیت در میان حقیقی و حقوقی نسبت به هفته‌های گذشته به طور متعادل‌تری صورت گرفت تا جایی که در چهار روز کاری این هفته ۵۵ میلیارد ریال مالکیت سهامداران از حقیقی به حقوقی منتقل شد.
خریدهای کم حجم حقوقی‌ها
روز شنبه سرمایه‌گذاری پارس آریان خریدار ۲۵۵ هزار سهمی میدکو بود. همچنین خریدهای «وتوصا» در بیمه البرز، داروسازی جابر و قند پیرانشهر ادامه داشت. این در حالی است که سرمایه‌گذاری توسعه ملی فروشنده ۳۴۰ هزار سهم سیمان صوفیان بود و دانایان پارس با خرید ۳۰۰ هزار سهمی در «خگستر» خودنمایی کرد. از سوی دیگر، صندوق نفت اولین روز هفته را با خریدهای کم حجم در نمادهای چادر ملو، گل گهر و حفاری آغاز کرد. در همین حال «وصنعت» خریدار سنگین آبادگران بود و در نمادهای «وشبهر» و سیمان فارس و خوزستان نیز خریدهای
کم حجمی را صورت داد. روز شنبه «ونیکی» در مقابل فروش 530 هزار سهم لامپ پارس شهاب، خریدار پرحجم ایران ترانسفو بود.
«ونیکی» همچنین فروشنده «حتوکا» نیز بود. روز شنبه بانک ملت یک خریدار جدید داشت و بر این اساس شرکت توسعه سرمایه معین خردمندان در نقش خریدار ۵۲۰ هزار سهمی این بانک ظاهر شد؛ نوردنا دیگر خریدار بانک ملت در بازار روز شنبه بود. در بازار روز شنبه تعاونی اعتبار مولی‌الموحدین از حجم ۷/۳ میلیونی معاملات «ثشاهد» خریدار ۷/۲ میلیون سهم بود؛ در نماد شاهد، دلیران پارس سه میلیون سهم فروخت.
در تحولات قابل رصد دیگر، توسعه اقتصاد هزاره سوم خریدار 600 هزار سهمی سخت آژند بود و یک حقیقی در «ثاژن» فروشنده بود. امید آیندگان سپهر هم اقدام به خرید خوارزمی کرد.
حقوقی‌ها و حمایت از زیرمجموعه‌ها
سرمایه‌گذاری ملی روز یکشنبه را با خرید 4/3 میلیون سهمی در نماد بانک آغاز کرد. تدبیر خریدهای پرحجمی در نمادهای پردیس، بانک دی و بوعلی تجربه کرد، اما سرمایه‌گذاری توسعه ملی فروشنده بکام و سیمان صوفیان بود. سمند همچنان در نقش حمایتگر ایران خودرو اقدام به خرید 225 هزار سهمی کرد. در همین حال خریدهای صندوق نفت و صندوق بازنشستگی کشوری خریدهای کم حجمی را در نمادهای مختلف صورت دادند. «ونیکی» نیز که به تازگی در خرید و فروش سهام بیشتر از گذشته فعال شده است، در روز یکشنبه فروشنده پارس شهاب، «حتوکا»، «وتوکا» و شیمیایی سینا بود و اقدام به خرید «والبر»، پاک و ایران ترانسفو کرد. روز یکشنبه در حالی که صندوق بازنشستگی مس خریدار ملی مس بود، صندوق آتیه بانک ملت فروشنده یک میلیون سهم بانک ملت بود.
روز یکشنبه خدمات مدیریت و تحقیقات سرمایه‌گذاران صندوق خریدار «وسپه» بود. همچنین حمایت تامین مسکن گروه‌ مالی پاسارگاد از بانک پاسارگاد با خرید ۷/۶ میلیون سهم ادامه داشت. در این روز بیمه دی و دلیران پارس به ترتیب فروشنده بانک دی و سرمایه‌گذاری شاهد بودند. در حالی که خریدهای فدک دانش محور در قند ثابت ادامه داشت، توسعه معادن روی اقدام به خرید ۱۵۰ هزار سهم ملی سرب و روی کرد. در همین حال گروه سرمایه‌گذاری ایرانیان پارس فروشنده بلوک ۸ میلیون سهمی بانک ایران زمین بود.
احیای شاخص‌ با گروه بانکی
روز دوشنبه بازار شاهد حرکات مثبت در گروه ساختمانی و طوفانی بانکی‌ها بودند. شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان روز دوشنبه فروشنده آس‌پ بود. امید قدس در صف خرید اقدام به عرضه ۲۰۰ هزار سهم شیمیایی فارس کرد. توسعه صنعتی روز دوشنبه پس از مدت‌ها توانست یک بلوک حدود ۴ میلیونی را در البرز خریداری کند. ونیکی هم بلوک ۵ میلیون سهمی را در دارویی رازک به خود اختصاص داد که مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران فروشنده این بلوک بود. سمند فروشنده ۸۵۰ هزار سهم بانک پارسیان بود اما صندوق نفت توانست از فروش ۳۴۰ هزار سهم صنایع شیمیایی ایران در هنگام بازگشایی و جهش قیمتی این نماد سود مناسبی شناسایی کند.
این در حالی است که صندوق نفت در روز مثبت بازار پس از مدت‌ها در نمادهای بانک سینا، سپه و بانک ملت عرضه کننده بود. خریدار 400 هزار سهم «سپه» در این روز خدمات مدیریت و تحقیقات سرمایه‌گذاری صندوق بود. این در حالی است که یک بلوک 14 میلیون سهمی مس در مجموعه فرهنگیان جابه‌جا شد. از سوی دیگر، صنعت و معدن با خرید 3/1میلیون سهم آبادگران و غدیر با خرید 360 هزار سهم در نماد نفت و گاز پارسیان حمایتگر بود. در این روز خرید بلوک 2/13 میلیون سهمی سیمان ایلام از سوی سیمان تهران صورت گرفت. همچنین گروه بهمن هم خریدار 250 هزار سهمی صنایع ریخته‌گری ایران بود.
روز دوشنبه یک حقیقی در آبسال خرید ۳۰۰ هزار سهمی را انجام داد و تامین مسکن گروه مالی پاسارگاد در نماد بانک پاسارگاد خریدار ۶/۴ میلیون سهمی بود. هر چند نور همدانیان در قند نیشابور حضور کم فروغی داشت اما شرکت صادراتی توسعه صنایع بهشهر زرین در نماد شکر با خرید ۳۰۰ هزار سهم بسیار پرتحرک بود.
هامون سپاهان نیز روز دوشنبه با خرید 450 هزار سهمی در پتروشیمی پردیس خودنمایی کرد. بیمه دی در این روز باز هم یک‌میلیون سهم بانک دی را عرضه کرد و در تحولی دیگر شرکت ساختمانی دهکده پاسارگاد با یک معامله پرحجم 8 میلیون سهم سرمایه‌گذاری سایپا را به پرتفولیوی خود افزود.
در روزی که معاملات بانکی‌ها رونق دوباره‌ای به بورس داد، سرمایه‌گذاری ایرانیان پارس فروشنده ۴ میلیون سهمی بانک
ایران زمین شد.
از سوی دیگر بازرگانی پتروشیمی پس از مدت‌ها صف خرید حمل‌ونقل پتروشیمی را با عرضه ۱/۱ میلیون سهمی متعادل کرد.
خریداران حقوقی بیمه تعاون
همزمان با پذیره نویسی بیمه تعاون، تعاونی اتحادیه تعاونی‌های مسکن فرهنگیان، اتحادیه تعاونی مصرف فرهنگیان کشور توسعه صنعتی و اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسکن فرهنگیان استان تهران از خریداران بیمه تعاون بودند. روز سه‌شنبه سرمایه‌گذاری توسعه توکا و یک شخص حقیقی در نماد حمل‌ونقل توکا فروشنده ۵۰۰ هزار سهمی بودند. تدبیر، توسعه صنعتی و «ومعادن» خریدهای کم حجمی داشتند. توسعه ملی در این روز فروشنده ۳۶۰ هزار سهمی «بکام» بود و رازک خرید. روز سه‌شنبه سامان فرهنگیان خریدار ۱۵۰ هزار سهمی ایران ارقام و سرمایه‌گذاری سایپا فروشنده ۲ میلیون سهمی
رایان سایپا بود. صبا جهاد در باغمیشه و کربن به ترتیب خریدار 500 هزار و یک میلیون سهمی بود. در حالی که روز سه‌شنبه صندوق نفت 5 میلیون سهم حفاری را عرضه کرد، در نقش فروشنده 150 هزار سهمی لبنیات پاک نیز فعالیت کرد. در میان حقوقی‌های فعال، ساتا خریدار 600 هزار سهمی حفاری بود.
صنعت و معدن خریدار آبادگران بود و «ونیکی» به فروش لامپ پارس شهاب و خرید پاک و ایران ترانسفو ادامه داد.
روز سه‌شنبه شهرداری اصفهان در صف فروش اقدام به خرید 400 هزار سهم قند نقش جهان کرد. همچنین اعتبار ایران نیز خریدار 200 هزار سهمی مسکن شمال شرق بود.
در نماد بانک پاسارگاد خرید ۶ میلیون سهم از سوی تامین مسکن گروه مالی پاسارگاد رقم خورد، در طرفی دیگر نیز ساختمانی دهکده پاسارگاد اقدام به خرید ۶ میلیون سهم سرمایه‌گذاری سایپا کرد. بر این اساس تعاونی اعتبار فرشتگان، گروه اقتصادی آرمان و تجارت کولاک تبریز به ترتیب در نمادهای آس‌پ، کارت اعتباری کیش و پیاذر خریدار بودند. رشد بازار در این هفته نشان داد که در مجموع با مثبت شدن فضای سیاسی و حمایت حقوقی ها از بازار روند حرکتی مثبت بازار طی هفته آینده دور از انتظار نیست.