برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه فرصتی برای ارتقای بازارهای سرمایه ایران و ترکیه و نیز توسعه همکاری‌های فی‌ما‌بین فراهم کرد. به گزارش روابط عمومی بورس اوراق بهادار تهران، علی اروگول نماینده بورس استانبول در حاشیه برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و خصوصی‌سازی گفت: این نمایشگاه دارای نقش محوری در توسعه بازار سرمایه و فرهنگ سرمایه‌گذاری است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه فرصتی برای ارتقای بازارهای سرمایه ترکیه و ایران است، یادآور شد: حضور در این نمایشگاه موجب تقویت همکاری‌های بورس‌های استانبول و تهران در چارچوب فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی (FEAS) و همچنین هم‌اندیشی بورس‌های کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی می‌شود.

وی ادامه داد: ششمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه برای بورس استانبول بسیار مفید بوده و این فرصت را برایمان فراهم کرد تا با بسیاری از فعالان بازار سرمایه ایران ملاقات داشته باشیم.

اروگول در پاسخ به اینکه آیا بورس اوراق بهادار استانبول از این نمونه رویدادها برای تشویق سرمایه‌گذاری در ترکیه استفاده می‌کند؟ اظهار کرد: بورس استانبول هم در سال ۲۰۱۰ تلاش‌هایی را در کل کشور با همکاری سازمان بورس، اتاق بازرگانی، بورس کالا و کانون واسطه گران بازار سرمایه ترکیه برای معرفی بورس، پذیرش و عرضه سهام شرکت‌ها در آن آغاز کرده است.

وی با اشاره به اینکه بورس ترکیه به دنبال فرهنگ‌سازی و آموزش در کشور خود است، گفت: هدف اصلی از برگزاری چنین رویدادی در بورس ترکیه فراهم کردن زمینه‌های آشنایی مدیران شرکت‌ها با فرصت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای و کسب ثبات اقتصادی بود.

نماینده بورس استانبول در ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس ، بانک و بیمه؛ اولین اقدام عملی و فراگیر بورس استانبول را برگزاری همایش عرضه اولیه عمومی (IPO) در استانبول در سال ۲۰۱۰ دانست و اظهار کرد: در این همایش بیش از دوهزار نفر از مدیران ارشد از ۵۱۴ شرکت برجسته غیر بورسی مشارکت داشتند. در این همایش، بورس استانبول تمامی دست‌اندرکارانی را که در عرضه‌های اولیه مشارکت دارند در محیطی شبیه به نمایشگاه دور هم جمع نمود و این فرصت را برای آنها فراهم کرد تا تماس‌های رو در رو داشته باشند. وی ادامه داد: در این همایش شرکت‌های کارگزاری، شرکت‌های حسابرسی، شرکت‌های حقوقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی، سرمایه‌گذاران نهادی داخلی و بین‌المللی، شرکت‌های مشاوره و کانون‌های بازار سرمایه دعوت شده بودند تا با داشتن غرفه، ایجاد کارگاه آموزشی و جلسات اختصاصی با شرکت‌ها، مشارکت فعالی در همایش داشته باشند. از این طریق مدیران ارشد شرکت‌ها توانستند با توانمندی‌های بازار سرمایه ترکیه و فواید عرضه عمومی سهام آشنا شوند.