رضا خادمی*
تصویر ذیل مربوط به نمودار شرکت لیزینگ صنعت و معدن است. همانگونه که در تصویر مشخص شده، قیمت این سهم در اواسط سال ۱۳۸۸، ناحیه متراکم قیمتی (محصور بین دو خط آبی رنگ) را با قدرت به سمت بالا قطع کرده است.

مطابق مفاهیم تحلیل تکنیکال، ناحیه متراکم محل نزاع خریداران و فروشندگان است. در سقف فروشندگان اقدام به فروش می‌کنند و در کف خریداران مانع ریزش بیشتر سهم می‌شوند. مهرماه سال 1388 خریداران توانستند فروشندگان را شکست داده و رشد سنگینی را ایجاد کردند. با شکست تراکم فروشندگان نیز تغییر رویه داده و به خیل خریداران پیوستند. نهایت امر، شکست تراکم رشد سنگینی را باعث شد و قیمت این سهم با تبعیت از چرخه های 477 روزه به سمت بالا رشد کرد.با ساخت قله قیمتی چرخه دوم در شهریور سال 1389، نمودار وارد آرایش اصلاحی بلند مدتی به نام Flat شد. آرایش اصلاحی Flat یک 3 گانه ABC می‌باشد که در شکل به وسیله یک بیضی سبز مشخص شده است. اخیرا موج C این آرایش نیز با ایجاد تراکم در ناحیه قیمتی 120 تومان همراه با خاتمه چرخه زمانی 477 روزه به کار خود پایان داد. شکست ناحیه مزبور را می‌توان علامتی برای رشد آتی این سهم در نظر گرفت و انتظار می‌روند قیمت سهم وارد فاز رشد شود.
تذکر مهم:
چنانچه به هر دلیل قیمت در خلاف جهت حرکت کرده و ناحیه قیمتی 120 تومان را به سمت پایین را قطع کند، باعث ابطال این تحلیل می‌شود.
* تحلیلگر کارگزاری بورس بهگزین و عضو انجمن تحلیلگران تکنیکال آمریکا
موارد مطرح شده در تحلیل تکنیکال مزبور تنها دیدگاه نویسنده بر مبنای علم تکنیکال است و انتشار آن به معنای تایید روزنامه دنیای اقتصاد نیست.