رحمان بابازاده *

الف) در خبرها آمده بود شرکت فرابورس به متقاضیان تسهیلات مسکن هشدار داده فریب موسسات دیگر برای انجام مراحل اداری دریافت تسهیلات مسکن از بورس را نخورند و این کار تنها چند ساعت زمان می‌برد. سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا صنعت کارگزاری با تبلیغات وسیع برای این کار در بازار گسترده مانع این سوء‌استفاده نمی‌شود؟ ب) سازمان بورس اوراق بهادار در تعیین کارمزدهای خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن در اقدامی که به ظاهر به نفع متقاضیان تسهیلات بود کارمزد بسیار ناچیزی برای معاملات اوراق تسهیلات تعیین کرده بود که البته با اعتراض کارگزاران، بخشی از آن (خرید) معادل هزینه‌های خرید سهام و بخش فروش مانند گذشته برقرار ماند.

ج) ماهیت متقاضیان تسهیلات، به عنوان مشتری کارگزاران بورس به صورتی است که بسیاری از آنها فقط با یک بار مراجعه و فقط برای خرید تسهیلات کلیه پروسه عملیات، معرفی، ثبت و... مشتری باید برای آنها انجام شود. در حالی که خریداران و فروشندگان اوراق سهام پس از معرفی و ثبت خود به عنوان مشتری بارها و بارها در بورس به فعالیت می‌پردازند.

نتیجه: اقتصادی نبودن یا کم‌بازده بودن فرآیند عملیات خرید و فروش اوراق تسهیلات، باعث شده جامعه کارگزاری رغبت و توان کافی برای تبلیغات وسیع برای جذب این مشتریان یا اختصاص بخش ویژه برای این موضوع (به دلیل کثرت بالای مشتریان) نداشته باشند و به نظر می‌رسد این حوزه نیاز به بازنگری پارامترهای خود داشته باشد و تا هر زمانی که بدون توجه به واقعیت‌های اقتصادی با دستورالعمل و بخشنامه و ... بخواهیم به هدف برسیم. نتیجه درستی عایدمان نمی‌شود.

* مدیرعامل کارگزاری فارابی