گروه بورس- هدیه لطفی: ارزش معاملات بازارهای فرابورس ایران در روز گذشته با جابه‌جایی 13 میلیون اوراق بهادار به 284 میلیارد ریال رسید که این رقم نسبت به معاملات روز شنبه افت 200 میلیارد ریالی را تجربه کرد.

در معاملات دیروز فرابورس، بازارهای نوین مالی بیشترین سهم را در مبادلات بر عهده داشت، به طوری که اوراق مشارکت نفت با جابه‌جایی ۱۰۰ میلیارد ریالی درصدر بازار قرار گرفت.
اوراق مشارکت نارنجستان، اجاره ماهان 2، سامان و ماهان 1 نیز هر کدام به ترتیب با مبادلات 5/56، 23، 16 و 5/13میلیارد ریالی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
در این روز با عدم عرضه سهام توکاریل، همچنان صف خرید ۱۳ میلیون سهمی آن به چشم می‌خورد که در پی صف مزبور هر سهم این شرکت با نوسان مثبت ۵ درصدی به نرخ ۳۲۰۴ ریال رسید.
همچنین در این روز 16 نماد دیگر نیز از جمله ذوب‌آهن اصفهان، فولاد صبا نور، همراه اول، افرانت، عمران و توسعه شاهد و مرجان کار در فهرست نمادهای مثبت قرار گرفتند.
این در حالی است که روز گذشته نه تنها صف خرید امتیازات تسهیلات مسکن برچیده شده، بلکه تمامی این اوراق با افت قیمت مواجه شدند و به همراه ۱۳ نماد دیگر کاهش قیمت را در کارنامه خود ثبت کردند.
تازه وارد فرابورس در راه است
افزون بر این، روز گذشته معاونت نظارت و عملیات فرابورس اظهار کرد: نماد معاملاتی شرکت صنایع پتروشیمی زنجان روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری در بازار پایه بازگشایی می‌شود. حسن محمدتبار در ادامه بیان کرد: با توجه به احراز شرایط صنایع پتروشیمی زنجان با سرمایه ۳/۵۶۶ میلیارد ریال در بازار پایه فرابورس و در راستای اجرای ماده ۳ دستورالعمل اجرایی انجام معاملات اوراق بهادار، نماد مزبور در بازار عادی سهام و تنها جهت انجام معاملات سهامداران جزء گشایش می‌یابد. وی ادامه داد: در روز عرضه اولیه، نماد شرکت بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌شود و قیمت پایانی معاملات بر اساس میانگین موزون قیمت‌های معامله شده در همان روز تعیین می‌شود.
محمدتبار خاطرنشان کرد: استفاده از کد معاملات به صورت گروهی (ددد) در معاملات بازار پایه موضوع بوده و معامله‌گران بر خط (آنلاین تریدرها) نیز مجاز به ثبت سفارش در نمادهای این بازار نیستند.
عرضه بلوکی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب
این مقام مسوول در ادامه اظهاراتش از عرضه بلوک 49درصدی سهام شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در بازار سوم خبرداد و افزود: سازمان خصوصی‌سازی قصد دارد 73میلیون و 500هزار سهم معادل 49درصد از سهام مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب را به ارزش کل 73میلیاردو 500میلیون ریال و به قیمت پایه هزار ریال شنبه 23اردیبهشت از طریق بازار سوم فرابورس به فروش برساند.
محمد تبار تصریح کرد: این شرکت ۱۵۰میلیارد ریال سرمایه دارد و در زمینه تاسیس و ایجاد کارخانجات تولید و ساخت انواع محصولات آلومینیوم و آلیاژهای مربوطه در هر رده از صنعت آلومینیوم و فروش آنها در داخل و خارج فعالیت می‌کند.
وی گفت: شرکت سرمایه‌گذاری غدیر 9/50 درصد و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران 49 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارند.