گروه بورس - هدیه لطفی: معاملات فرابورس ایران در روز گذشته نه تنها بهبودی نسبت به روز ماقبل نیافت، بلکه افت بیش از ۵۰ درصدی را نیز به ثبت رساند.

در بازار دیروز فرابورس حدود ۱۶ میلیون سهم به ارزش ۱۴۳ میلیارد ریال دادوستد شد که این رقم در مقایسه با مبادلات روز شنبه ۱۰۰ میلیارد ریال کاهش را تجربه کرد. همچنین در بازار دیروز حاکمیت قرمزها خودنمایی می‌کرد، به طوری که از ۵۴ نماد معامله شده در این بازار ۳۵ نماد با افت قیمت به کار خود پایان دادند که در این میان نمادهای تاثیرگذار بازار از جمله ذوب‌آهن، میدکو، همراه اول، فولاد آلیاژی یزد و پتروشیمی مارون قرار داشتند.

فولاد صبانور نیز برای اولین بار از زمان ورود به بازار سرمایه با نوسانات منفی همراه شد و در پایان معاملات هر سهم آن ۱۴/۳ درصد افت را به ثبت رساند.

در پایان معاملات دیروز صف فروشی معادل ۵/۳ میلیون سهم برای سهام ذوب‌آهن اصفهان تشکیل شد و در پی آن هر سهم «ذوب» با ۸۴/۴ درصد افت نرخ مواجه شد. این در حالی است که نمادهای معاملاتی توکاریل و بالاست با صف خرید و رشد نرخ روبه‌رو شدند.

در این میان صف خرید توکاریل بسیار سنگین بود و باوجود معاملات اندک حدود ۹ هزار سهمی آن در پایان صف خریدی معادل ۶/۳۴ میلیون سهم برای آن باقی ماند. در پایان معاملات نیز هر دو نماد ۵ درصد رشد قیمت را به ثبت رساندند. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز اوراق اجاره جوپار با جابه‌جایی ۲۰ هزار برگه، بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد. اوراق اجاره امید نیز با خرید و فروش ۱۶ هزار و ۸۹۰ برگه معاملات پررونقی داشت. در مجموع می‌توان گفت منفی شدن یکپارچه قیمت سهام شرکت‌های فرابورسی چراغ قرمز را بار دیگر در این بازار برپا کند تا سهامدران حقوقی با دریافت این هشدار در روزهای آتی به حمایت از سهام زیرمجموعه خود بپردازند.

افزون بر این، روز گذشته دو نماد معاملاتی شرکت بیمه پاسارگاد و پتروشیمی زاگرس پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد بازگشایی شدند.

پایان ماراتن معامله بلوکی

اما در این روز عرضه بلوک ۱۰۰ درصدی سهام شرکت بازرگانی معادن و صنایع معدنی ایران سرانجام پس از ۵ روز رقابت فروخته شد. بلوک ۱۰۰ درصدی سهام شرکت بازرگانی معادن و صنایع معدنی ایران که با قیمت پایه هر سهم ۸۱ هزار ریال در روز یکشنبه سوم اردیبهشت ماه در بازار سوم فرابورس عرضه شده بود، در نهایت پس از ۵ روز رقابت و رسیدن به نرخ ۱۳۳ هزار و صد ریال به فروش رفت.

مجامع فرابورس در ۲۴ خرداد

همچنین دو مجمع سالانه و فوق‌العاده شرکت فرابورس ۲۴ خرداد برگزار خواهد شد، تا علاوه بر تقسیم سود در مورد انتخاب اعضای هیات مدیره هم تصمیم‌گیری شود.

فرابورس ایران چهارمین مجمع سالانه خود را در ۲۴ خرداد ماه در مرکز مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی برگزار خواهد کرد تا بیش از ۴ هزار سهامدار حقیقی و حقوقی در مورد تصویب صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۰ و تقسیم سود تصمیم‌گیری کنند.