غلبه معامله‌گران بی‌انگیزه در بازار

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته همچنان شاهد افت شاخص تحت تاثیر افت قیمت دلار و بی‌انگیزگی معامله‌گران بود.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که نوسان‌های غیر‌عادی و دور از انتظاری در بازار ارز و طلا رخ داده است. در شرایطی که کاهش میزان ارز مسافرتی و همچنین تداوم مشکلات ارزی بانک‌ها شانس کاهش بهای دلار را کاهش داده است، اما در روزهای اخیر تزریق ارزبه بازار در نرخ‌های پایین‌ موجب کاهش موقتی بازار به ویژه در ساعت‌های ابتدای روز شنبه شد. این کاهش اما در عصر روز شنبه و بازار دیروز جبران شده و قیمت‌ها مجددا به کانال ۱۷هزار ریال بازگشت. افت موقت بهای دلار دیروز سهام پیشرو بازار در گروه‌های صادراتی از جمله پتروشیمی را متاثر کرده و با افت گروه پیشرو، بازار دیروز بی‌انگیزه و ضعیف ظاهر شد. این در حالی است که تحولات بازار ارز دیروز اظهار نظر وزیر اقتصاد را به همراه آورد. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت و بانک مرکزی که مسوولیت‌ تنظیم بازار سکه و ارز را بر عهده دارند، به دنبال افزایش قیمت نیستند.سید‌شمس‌الدین حسینی افزود: بهتر است سکه را از حالت کالای تجاری و کالایی که مشمول سفته‌بازی می‌شود، خارج کنیم و خرید و فروش سکه نباید به عنوان یک سیاست فعال پولی تلقی شود. وی تاکید کرد: سیاست‌های دولت و بانک مرکزی مبتنی بر حفظ این ثبات در بازار و به حداقل رساندن فاصله بین نرخ رسمی و غیررسمی است که منشای رانت و فساد محسوب می‌شود.وی افزود: این حباب در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۰ خیلی بیشتر بود و رفته‌رفته این حباب در حال تخلیه است. در بازار دیروز همچنین سطح نقدینگی بازار مورد توجه کارشناسان بازار بود. پس از عرضه‌های سنگین روز شنبه اکثر معامله‌گران برای تامین نقدینگی اقدام به عرضه سهام پرتفوی خود کرده‌اند که این امر از سوی حقوقی‌های عمده بازار نیز به چشم می‌خورد. در همین حال با ادامه مباحث در مورد لایحه بودجه دولت همچنان نگرانی معامله‌گران از برقراری عوارض جدید از سوی دولت با هدف تامین منابع درآمدی لایحه بودجه نیز به چشم می‌خورد. از دیدگاه کارشناسان، بازار می‌تواند از تصمیمات ناگهانی نظیر آنچه سال گذشته در مورد سنگ‌آهن اتخاذ شده با چالش و نگرانی مواجه شود که این امر تا نهایی شدن لایحه بودجه می‌تواند همراه بازار باشد.

از سوی دیگر معامله‌گران در انتظار معاملات بورس کالا هستند جایی که می‌‌تواند تغییرات قیمتی بهای ارز بهای محصولات پتروشیمی و فلزی را متاثر کند و تلاش دولت برای مهار تورم نیز می‌تواند به کنترل قیمت‌ها در این بازار منجر شود.

رونق به سهام دارویی بازمی‌گردد؟

در بازار روز گذشته همچنین خبر بازدید مقام معظم رهبری از کارخانجات داروپخش نیز پس از پایان بازار به اطلاع معامله‌گران رسید.

در سال تولید ملی و در آستانه روز کارگر، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در کارخانجات تولیدی داروپخش، از نزدیک در جریان آخرین دستاوردهای تولید دارو در کشور قرار گرفتند و با کارگران نمونه سراسر کشور و جمعی از کارگران واحدهای صنعتی و تولیدی دیدار کردند. انتظار می‌رود این دیدار نیز همانند دیدارهای قبلی ایشان از شرکت‌های خودرویی و پارس جنوبی به افزایش انگیزه معامله‌گران در روزهای آتی منجر شود.

در بازار دیروز در گروه پتروشیمی همچنان معاملات سنگین روز شنبه نفت و گاز پارسیان مورد توجه معامله‌گران بود، در این میان علاوه بر فروش هلدینگ نفت و گاز توسط غدیر، خریداران این سهام مورد توجه هستند؛ سرمایه‌گذاری سپه که نزدیک به ۱۳میلیون سهم پارسان را به پرتفوی خود اضافه کرد، بیش از دیگران مورد ارزیابی معامله‌گران است. سرمایه‌گذاری سپه با واگذاری بخشی از سهام راکد خود در شرکت‌هایی نظیر نساجی بروجرد، پمپ‌سازی و برخی سهام خودرویی اقدام به سرمایه‌گذاری در این هلدینگ مهم پتروشیمی کشور کرده است. در گروه پتروشیمی، مساله عرضه احتمالی هلدینگ خلیج فارس نیز مورد توجه بازار است. دیروز رییس هیات مدیره انجمن صنفی پتروشیمی گفت: با واگذاری هلدینگ خلیج فارس، اصل ۴۴ به صورت کامل در این صنعت اجرا می‌شود. در گروه بانکی دیروز عضو هیات‌ عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به موجودی ۳۱ میلیارد دلاری این صندوق و پرداخت ۸ میلیارد دلار از منابع آن، از انعقاد قرارداد با دو بانک خصوصی پاسارگاد و پارسیان خبر داد.سید‌محمد قاسم حسینی با بیان اینکه تاکنون ۸ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای گشایش اعتبار توسط بانک‌های عامل مسدود شده اظهار داشت: تاکنون ۵/۵ میلیارد دلار برای صنایع و معادن و ۵/۲ میلیارد دلار به صورت ریالی برای بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

بانک جدید در راه است

در همین حال دیروز بانک مرکزی موافقت اصولی خود را برای تاسیس بانک ۴۰۰ میلیارد تومانی خاورمیانه صادر کرد تا این بانک تدارک تشکیل اعضای هیات مدیره خود را ببیند.

بانک خاورمیانه قرار بود سال گذشته به شبکه بانکی کشور ملحق و از طریق فرابورس پذیره‌نویسی شود، به گفته مدیر عامل فرابورس، با درگیر شدن بانک مرکزی در فساد مالی اخیر و سخت گیری در قوانین تاسیس بانک‌های جدید، پذیره‌نویسی این بانک انجام نشد.امید قائمی با اشاره به اینکه بانک مرکزی موافقت اصولی خود را با تاسیس بانک خاورمیانه اعلام کرده‌است، افزود: مجوز تاسیس بانک خاورمیانه توسط بانک مرکزی صادر شده و بانک مرکزی موافقت اصولی خود را صادر کرده است.او درباره زمان پذیره‌نویسی این بانک گفت: هنوز مجوز پذیره‌نویسی این بانک از طریق فرابورس صادر نشده است، اما اقدامات تشکیل اعضای هیات مدیره در حال انجام است. در گروه بانکی دیروز اعلام شد شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت (PSP) از

۱۵ اردیبهشت بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی به سوئیچ شبکه پرداخت الکترونیک کارت شاپرک متصل خواهند شد.

راه‌اندازی‌ شاپرک چالشی برای شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات کارت‌های الکترونیکی نظیر تجارت الکترونیک پارسیان و کارت اعتباری کیش به شمار می‌رود؛ تاثیرات راه اندازی شاپرک بر درآمد این شرکت‌ها یکی از چالش‌های ارزیابی آینده شرکت‌های پی‌اس‌پی به شمار می‌رود.روز گذشته در گروه حمل‌ونقل‌، شرکت تازه وارد فرابورس توکاریل صدر نشین تقاضای بازار بود.

چالش‌های بزرگ‌ترین شرکت بورس ادامه دارد

در گروه مخابرات معامله‌گران در آستانه برگزاری مجمع سالانه مخابرات همچنان شاهد برخوردهای رسانه ای در مورد تحولات این شرکت هستند. دیروز معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در واکنش به افزایش نرخ پالس مکالمات تلفن ثابت از سوی شرکت مخابرات ایران که براساس مصوبه شورای رقابت انجام شده است، تاکید کرد که این افزایش نرخ مکالمات غیرقانونی است.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که رییس‌ هیات مدیره شرکت مخابرات ایران از افزایش نرخ پایه هر پالس مکالمه با تلفن ثابت در کل کشور خبر داد و اعلام کرد که نرخ‌های جدید از ابتدای اسفندماه ۹۰ در قبوض مشترکان اعمال و محاسبه شده است، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر غیرقانونی بودن نرخ‌های تعیین شده تاکید کرد.

حسن رضوانی، مرجع تصمیم گیری برای تعیین نرخ‌های مخابراتی را کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات دانست و اظهار داشت: این کمیسیون مصوبه جدیدی مبنی بر تعیین نرخ مکالمات تلفن ثابت نداشته است و نرخ‌های گذشته کماکان باید مدنظر قرار گیرد.

وی افزایش حدود ۱۴ درصدی نرخ مکالمات تلفن را خلاف مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات برشمرد و با تاکید براینکه ما مجری مصوبات این کمیسیون هستیم، تصریح کرد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره این اقدام غیرقانونی سکوت نکرده و برخورد خود را از طریق تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف کنندگان پیگیری خواهد کرد.

در گروه شرکت‌های هلدینگی دیروز سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (بانک ملی) پس از توقف طولانی مدت خود به تابلو بازگشت که با جهش ۲۵درصدی قیمت همراه شد. صف خرید وبانک بارها با عرضه مواجه شد که در نهایت معامله بیش از ۴۰میلیون سهم را تجربه کرد.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن شاخص ۲۹/۵۶واحد افت کرد و به ۲۶هزار و ۹۵۲واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به ۷۷میلیارد تومان رسید که ۲۲درصد آن‌را معامله ۸/۲۲میلیون سهم نفت و گاز پارسیان تشکیل داد. از ۲۱۱نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۳۴نماد با کاهش قیمت و ۷۱نماد با رشد ارزش معامله شدند.